Publicerat September 4, 201411 yr Att det går käpprätt åt skogen om man förvaltar stammen utanför ramen för officiell tilldelning beror nog mer på den lokala jägarstammen än på att man bryter mot Länstyrelsens kvot. Jag har sett flera exempel på lyckad förvaltning,om man ser till förmågan att producera jaktbara mat Älgar på sitt område/mark. Det du säger om åldersfördelningen på stammen kan stämma vissa år om man är överdrivet försiktig med avskjutningen på unga djur....då får man ta "smällen" med lite knaprande på Tallskotten under vintern. Betesskadorna får då vägas mot köttvärdet, och så länge jag inte blir vegan torde värdet av köttet övergå förlusten av Tallskotten. Problemet är att Skogsbolagen enbart värderar Tallskotten, allt annat är sekundärt. Men Även Lämpligheten i att bolagen inriktar skogsbeståndet på enbart Tall bör diskuteras. Att Länstyrelsen lyssnar mer på skogsbolagen än på Jägarna då det gäller Älgförvaltningen är ett allmänt känt problem från Syd till Nord. Då det gäller Rovdjuren har Iller brigaden som hänger runt Stureplans kaféer tolkningsföreträde före Jägarna. Vilket får till följd att diverse penn-tuggare/Walt Disney romantiker som sällan/aldrig befinner sig i skogen styr förutsättningarna för jakten och viltförvaltningen. Man blir allvarligt oroad då man läser svaren från flera politiska partier på frågor om hur man ser på Jakten och Viltförvaltningen. Köttvärdet är väl en sak, men jag tror att få förstår värdet av betesskadorna och den minskade skogstillväxten som följer därav.
Publicerat September 4, 201411 yr Har ett liknande problem i en jaktmark jag jagar på i södra Kronoberg, där stavas problemet varken lo eller varg utan obefintlig viltvård (hittills). Nya planteringar, täta skogar, dåligt med fält, gränszoner, jordbruk osv. Bra obs där. Det är mycket som spelar in innan rävfällan kan slås igen och döma vad som orsakat vad. Bland annat, förutom de "cjr" nämner: Hur har vintrarna varit de sista åren? Tillkomna sjukdomar? Rådjur- är man lika petig som med älgjakten, att skjuta rätt antal handjur som möter upp tillgången på hondjur? Skjutit mer tack vare tillväxten efter stormarna? Här har stormarna Gudrun och Per bidragit med mycket extra mat under några år nu- även mycket sly som gömsle för haren( skogs eller fält, beroendes var man bor och verkar). Även ökad föryngring på predatorerna som naturligt svar på ökad tillgång på föda. Men som med all manna från himlen så tar det också slut. Mycket mat betyder också mycket föryngring. Mindre mat( läs återställa till det normala läget) blir det mindre vilt efter ett tag. Man vänjer sig att ha ett visst antal vilt under + åren och kanske blir förskräckt när moder natur återställer balansen. Även icke bedömda sjukdomar på älg har vi sett och läst de sista åren i bla Småland, Öland och Blekinge. Det är många faktorer som ska granskas innan man sätter den slutgiltliga domen i kraft.
Publicerat September 5, 201411 yr Författare Tänkte på det att ni inte har ett känt vargrevir. tivedenreviret ligger väl inte så långt bort?? Tänkte på det att ni inte har ett känt vargrevir. tivedenreviret ligger väl inte så långt bort?? Det har du rätt i och vi trodde vi skulle bli drabbade när de planterades ut. Men de har hållt sig norrut och jag tror knappast de påverkat vår stam. Dessutom tar ju norrmännen hand om deras avkommor och senaste inofficiella jag hörde var att de stackarna som är kvar har "förolyckats", trolig dödsorsak - blyförgiftning. Men man hör ju mycket rykten.
Publicerat September 5, 201411 yr Rena skogsmarker är ju sällan speciellt bra om man inte matar ordentligt samt hjälper klövviltet med viltvårdsåtgärder.
Publicerat September 5, 201411 yr senaste inofficiella jag hörde var att de stackarna som är kvar har "förolyckats", trolig dödsorsak - blyförgiftning. Men man hör ju mycket rykten. Jo man hör bra mycket rykten, sällan något som stämmer. Pejlarna på dom vargar som är kvar i reviret pejlades iallafall in kl 04.00 imorse. http://webmap.slu.se/website/vargwebb/viewer.asp
Publicerat September 6, 201411 yr Är väl som vanligt en kombination av orsaker till dåliga viltstammar... Men finns lo så är det utan tvekan huvudorsaken vad gäller rådjur. Hos oss så rensade lodjuren de sista rådjuren där vi stödutfodrade och de tog en jävla massa förutom det. Ok några rå blev kvar men extremt få. Nu när lodjuren backat så ser man direkt att rådjurstammen börjar återhämta sig.
Publicerat September 12, 201411 yr Författare Jo man hör bra mycket rykten, sällan något som stämmer. Pejlarna på dom vargar som är kvar i reviret pejlades iallafall in kl 04.00 imorse. http://webmap.slu.se/website/vargwebb/viewer.asp Typiskt :/
Publicerat September 12, 201411 yr Författare Har varit ute några kvällar/nätter och släppt vår unghund (gråhund) för att försöka få tag på grävling. På 4 släpp har det blivit upptag och ståndskall 3 gånger (gris, grävling respektive älg). Och då är det ändå en orutinerad hund. Så det kanske inte är så pissigt med vilt i alla fall. Även om rådjursstammen är klen. Men det krävs att man släpper hunn för det är banne mig inte lätt att lyckats få se dem om man går själv.
Publicerat September 12, 201411 yr Denna trådrubrik dyker upp varje år. Oftast är det relativt nyblivna jägare som undrar varför de aldrig stöter på vilt. När jaktområdet summerar årets avskjutning brukar det se hyfsat lika ut över åren.
Publicerat September 13, 201411 yr Författare Denna trådrubrik dyker upp varje år. Oftast är det relativt nyblivna jägare som undrar varför de aldrig stöter på vilt. När jaktområdet summerar årets avskjutning brukar det se hyfsat lika ut över åren. Det vet jag inget om. Jag har uppsiktsjagat sen -95 och har jägareexamen sen -98, så jag räknar mig inte som nybliven jägare.Däremot ny på marken samt som jag skrev tidigare, ny på en mark som enbart omfattar skogsmark. Och summeringen till 3 älgar och 2 rådjur är långt ifrån "hyfsat likt" det jag sett andra marker producera i antal synobsar under en säsong.