Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

mårdhundsjägare!!!!

Featured Replies

Publicerat

har hittat mårdhundspår på en ö som är ca 100*400 meter stor,simmar mårdhunden?finns flera öar alldeles intill den här ön var jag hittade spåren.skulle man kanske testa lägga ut en fälla eller fara dit me hunden?

• Svar 76
  • Visningar 16,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Antar att vi pratar norra delen av vårat rike nu, har du möjlighet så ta ut en fälla, eller vänta tills snön och spåra den, grythund är bra om den gått i jord/sand gryt, men se för jösse namn till att plocka den/dom!.....hör inte hit och ställer till en hel del oreda i naturen pga det..

Publicerat

Mårdhundarna simmar väl nog  ??? har för mig det, för jag har hört de tar mycket sjöfågel...  :-[ iaf så går de gärna i vassen, så varför skulle de inte simma då..  :)

Är du säker på att det är mårdhundsspår då?

Publicerat

Fånga den å ta hit den...jag vill ha mårdhund!!!!!

Kolla med Foxkiller...han har nog rätt bra koll på dom där krabaterna...Jag är dock tämligen säker på att dom simmar....

Publicerat

Dom simmar. 8)

Publicerat

Joo...visst simmar dom och bra dessutom...om man jagar mårdhund så skall man söka dom längs stränder på holmar i vassar...dom verkar dra sig till vatten på något konstigt vis.

Så det är mycket troligt att det är just mårdhund...dom simmar gärna ut en bit och gömmer sig i vattnet när man jagar dom med ställand hund...allt för att göra sig av med hunden.  ;)

"Kettukiller"... åk dit med Tello,borde ju vara "ett huss och en händelse" med han  ;D och sen tar du hem den till dina hemknutar så du får ett nytt intressant byte att jaga.  ;)

Publicerat
Joo...visst simmar dom och bra dessutom...om man jagar mårdhund så skall man söka dom längs stränder på holmar i vassar...dom verkar dra sig till vatten på något konstigt vis.

Så det är mycket troligt att det är just mårdhund...dom simmar gärna ut en bit och gömmer sig i vattnet när man jagar dom med ställand hund...allt för att göra sig av med hunden.  ;)

"Kettukiller"... åk dit med Tello,borde ju vara "ett huss och en händelse" med han  ;D och sen tar du hem den till dina hemknutar så du får ett nytt intressant byte att jaga.  ;)

Känner mej på skojar humör!!!! Inte nog med att spela döda,spelar dom drunknade också :D

Publicerat
  • Författare

jag tänkte åka ut me min rysstövare å se vad han kan hitta på :) har en kompis som håller på att bygga en grävling/mårdhundsfälla så det blir kanske och föra ut den åxå.skulle tro att det kan finnas fler på öarna,det är ca 1,5 km till finland där dom kommer ifrån.

Publicerat
jag tänkte åka ut me min rysstövare å se vad han kan hitta på :) har en kompis som håller på att bygga en grävling/mårdhundsfälla så det blir kanske och föra ut den åxå.skulle tro att det kan finnas fler på öarna,det är ca 1,5 km till finland där dom kommer ifrån.
Joo...rysstövaren borde ju vara intresserad av mårdhund skulle man tro iaf.

Lycka till då...och berätta hur det gick sen. :)

• 4 months later...
Publicerat

Hur jagar man dom? Jag förstår att dom är ovan jord om man kan jaga dom med stövare. Men är dom natt/dag aktiva?

Går dom under och lägger sig ibland? Går dom att spränga eller är det med förliggare man tar dom?

Jag är inte helt mot en etablering här, även om jag inte vet i vilken utsräkning dom skulle påverka småviltet.

Låter iaf som en rolig jakt  :)

Publicerat

jag har varit med fin hunter en gång och då grävde vi upp alla mårdhundar vi sköt

• 4 weeks later...
Publicerat
Hur jagar man dom? Jag förstår att dom är ovan jord om man kan jaga dom med stövare. Men är dom natt/dag aktiva?

Går dom under och lägger sig ibland? Går dom att spränga eller är det med förliggare man tar dom?

Jag är inte helt mot en etablering här, även om jag inte vet i vilken utsräkning dom skulle påverka småviltet.

Låter iaf som en rolig jakt  :)

Dom jagas på samma sätt som grävling...ungefär ;)

Dom lämnar sina gryt på natten och då går det bra att jaga dom med stövare eller ställande hundar.

I gryten så är det nog mest gräva som gäller..kan hända i vissa fall att dom försöker smita ur grytet iaf den ena av dom...för dom är nästan alltid två (hane o hona)

• 1 month later...
Publicerat

här i finland där jag jaktar brukar vi släppa stövare på dem och när den hittar dem brukar det bli ståndskall under nån gran eller stor buske...rolig jaktform...de är också lätt lurade att gå i fällor

Publicerat
Känner mej på skojar humör!!!! Inte nog med att spela döda,spelar dom drunknade också :D
??? ;D ??? ;D ??? 8)
Publicerat

På ett sätt skulle det vara kul att ha en mer spridd stam även här i sverige.

Men på ett annat sätt skulle det kanske inte vara så kul.

Men det är alltid kul med jaktbart vilt.

Publicerat

Dom tog väl 12-13 stycken på Haparanda sandskär i höstas och det ska ha tagits två till nu i vår....men då har nån samtidigt sett spår på andra intilliggande öar.

Snart så är dom här....partys står beredd och skall inte släppa nån ner till Kågetrakten ;D ;D ;)....

Publicerat

Är dom fredlösa året runt i Sverige?

Publicerat

Japp de är de  ;D

Publicerat
Snart så är dom här....partys står beredd och skall inte släppa nån ner till Kågetrakten ;D ;D ;)....

bra släpp aldrig ner dom till skåne

Publicerat

Kul. Skulle kanske ragga någon jaktdag uppåt landet då. :D

Publicerat

Låg en överkörd mellan Knivsta och Märsta för några år sen, det är nog över 10 år sen om jag minns rätt..

• 6 months later...
Publicerat

Saxat från S J nr. 12 2007

2 mårdhundar skjutna utanför Överkalix. En Jämthund skällde 3 st under pågående älgjakt varpå hundföraren och en kollega lyckades få 2 st av 3. Detta skedde i Hirvisjärvi mellan Överkalix-Övertorneå. :D

Publicerat

Hur funkar det att fånga mårdhund i fälla?

Vad för typ av fälla är att föredra?

Mvh//Jonas

Publicerat
Hur funkar det att fånga mårdhund i fälla?

Vad för typ av fälla är att föredra?

Mvh//Jonas

Fråga foxkiller tror jag är det bästa och och sedan kan Du säkert hitta info på jägarförbundet också.

Se länk och kika där. http://jagareforbundet.siteseeker.se/?q=f%...submitter=S%F6k

:D

Det finns ju ytterligare en länk på NVV men den fungerar inte jus nu.

http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-m...for-vilda-djur/

:(

Publicerat

KANU-fällan brukar vara bra på mårdhund..sök på kanu fälla på google