Publicerat Oktober 9, 200817 yr Skulle vara riktigt roligt å släppa hoss på natten dit på ön, hur reagerar mårdhunden när man är på väg till ståndet?Om hunden ligger i bra så står dom bara och försvarar sig och då är det en lätt match. Så man kan gå rakt dit med "buller och bång"
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Så det funkar med en stövare på mårdhund alltså? Har svårt att tro det FoxK men du är nog betydligt mer erfaren än mig så lets go!
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Så det funkar med en stövare på mårdhund alltså? Har svårt att tro det FoxK men du är nog betydligt mer erfaren än mig så lets go! Har dom engång fått smaken på mårdhund så lämnar dom allt vad räv heter och byter till mårdhund..fast dom har upp räven först.Tror jag tagit över 100 mårdhundar på ståndskall för mina stövare...så visst funka det.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Har dom engång fått smaken på mårdhund så lämnar dom allt vad räv heter och byter till mårdhund..fast dom har upp räven först.Tror jag tagit över 100 mårdhundar på ståndskall för mina stövare...så visst funka det. jävlar bara! inte illa
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Vet int va de me mårdhundar, men dom flesta hundar blir helt sjukt mårdhundsintresserade om man skjuter några för dom. Polarn hade en finnstövare förut som vi tog mycket mårdhund för. Hon kunna ta opp hare och jaga men passera hon mårdhundar som var ut eller i gryt så stanna hon och skälld ståndskall och efter man tagit hand om dom så tog hon opp haren igen.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Vet int va de me mårdhundar, men dom flesta hundar blir helt sjukt mårdhundsintresserade om man skjuter några för dom.Polarn hade en finnstövare förut som vi tog mycket mårdhund för. Hon kunna ta opp hare och jaga men passera hon mårdhundar som var ut eller i gryt så stanna hon och skälld ståndskall och efter man tagit hand om dom så tog hon opp haren igen. Precis !!! Mina stövare så kan avbryta rävjakten om räven passerar ett grytet med mårdhundar i och sen börja gräva efter dom.Så vad jag förstått av alla mina kompisar så har dom samma erfarenhet. Älghundsägare vågar inte skjuta mårdhund för sina hundar fast dom skäller ståndskall på dom ...för då är dom utan älghund på älgjakten.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Många skriver att dom ska tas med hund den årstiden....Hur ska jag nu göra,vi har mårdhund på en ö som har vuxit ihop med fastlandet på ena sidan.Ska jag dit på morgonen,dagen eller på natten? Största problemet är att jag inte vågar släppa lös stövaren ifall han hittar räv å då kan det fara ut på e4:an. Natten och natten... visst kan jag tänka mig att jakten funkar bäst då... men den senaste tiden har jag sett mårdhundar på vägen direkt från skymningstiden. I mitt fall nu 8-9 tiden på kvällen... Precis !!! Mina stövare så kan avbryta rävjakten om räven passerar ett grytet med mårdhundar i och sen börja gräva efter dom.Så vad jag förstått av alla mina kompisar så har dom samma erfarenhet. Älghundsägare vågar inte skjuta mårdhund för sina hundar fast dom skäller ståndskall på dom ...för då är dom utan älghund på älgjakten. Samma erfarenhet här.. känner flera här som har älghund, som är bättre på mårdhund än älg inte så omtyckt bland ägarna Förra helgen tipsade jag älgjägarna om en älg jag hade sett... efter en stund var de där med hund och passkyttar.. älgen kom, blev påskjuten och gick vidare. Så man släppte på en till hund. Det blev ståndskall direkt, och när man kom dit stod den nyligen släppta gråhunden för 2 mårdhundar. Bara 200m från en av mina fällor och från platsen där älgen blev påskjuten. Så fast det var minuter-färska älgspår så tog den an mårdhundsspår. Jaktledaren hörde av sig till mig och berättade läget och fast jag har lagt färskt material i fällorna flera gånger nu så vill dom inte gå i ... kan ju berätta att de fick älgen lite senare.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Författare Ikväll ska jag och John här på sidan ut för att söka efter mårdhundar, ska ta med min rysstövare.....kan väl hjälpa på nåt vis. Hoppas det inte börjar regna för då är det inge kul å traska runt i skogen..
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Ikväll betade jag ut alla fällor utom en av dom små, som jag inte orkade fara efter.. så hoppas på storfångst imorgonbitti! 5 fällor igång. Varav 3 Kanu o 1 stor genomgångsfälla o 1 granlundare.
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Författare Ja då var man hemkommen från den tänkta mårdhundjakten, Zero visade intresse på flera ställen kring stranden å gick även in i strandbrinken på ett ställe. Sen gick allt åt h-vete, hardrev som for bort från ön vi var på...det var det..
Publicerat Oktober 10, 200817 yr Ja då var man hemkommen från den tänkta mårdhundjakten, Zero visade intresse på flera ställen kring stranden å gick även in i strandbrinken på ett ställe. Sen gick allt åt h-vete, hardrev som for bort från ön vi var på...det var det.. ...grattis Ari till hardrevet !!!
Publicerat Oktober 11, 200817 yr Ja då var man hemkommen från den tänkta mårdhundjakten, Zero visade intresse på flera ställen kring stranden å gick även in i strandbrinken på ett ställe. Sen gick allt åt h-vete, hardrev som for bort från ön vi var på...det var det.. gud straffar dig!!!! man ska inte jävlas med mårdhundarna
Publicerat Oktober 11, 200817 yr gud straffar dig!!!! man ska inte jävlas med mårdhundarna precis...man kan ju inte använda en ryssstövare på mårdhundsjakt .
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Författare Har en fråga till er som har mer erfarenhet om mårdhundsjakt änn mig... Om jag för ut åtelmaterial tex idag på eftermiddagen tror ni det kommer mårdhund dit senare samma kväll?
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Har en fråga till er som har mer erfarenhet om mårdhundsjakt änn mig...Om jag för ut åtelmaterial tex idag på eftermiddagen tror ni det kommer mårdhund dit senare samma kväll? Först och främst så måste det finnas sjubbar i "knutarna" . Knappast hittar dom direkt om dom inte rörs i området normalt, men småningom...
Publicerat Oktober 29, 200817 yr ställen där det inte är tätt av mårdhund så tror jag knappast att dom skulle komma till åtel samma kväll, om inte det verkligen skulle råka sig ... (det skall även verkligen råka sig för att sådant skall hända t.o.m i områden med mycket mårdhund) men åtla på en tid så har du konsekvent mårdhund där såvitt dom finns i området !!
Publicerat Oktober 29, 200817 yr ställen där det inte är tätt av mårdhund så tror jag knappast att dom skulle komma till åtel samma kväll, om inte det verkligen skulle råka sig ... (det skall även verkligen råka sig för att sådant skall hända t.o.m i områden med mycket mårdhund)men åtla på en tid så har du konsekvent mårdhund där såvitt dom finns i området !! tycker alltid dom kommer samma kväll jag?
Publicerat Oktober 29, 200817 yr Författare Det finns spår på åteln, dom eller den borde finnas i närheten.
Publicerat Oktober 29, 200817 yr uppe på en åtel vi har var dom rätt kräsna,dock finns dom inte så många men ca 5-6st iaf,dom gillade inte vara där samma kväll åteln var utlagd,men rävarna gick där och nu är det väl bättre men inte säkert släpp dock
Publicerat Januari 1, 200917 yr Denna fråga är främst riktad till er finska mårdhundsjägare; Foxkiller, RR, Hector mfl.! Först vad jag hört: mårdhundar kommer inte ut, de skall grävas fram! Sedan vad jag noterat: nu har jag VÄLDIGT liten erfarenhet av mårdhundsjakt, men alla fyra som jag släppt min hund på så har kommit ut. Jag och Partys diskuterade lite i telefon i veckan angående detta och därför undrar jag; Kan det vara så att ni i Finland främst har förliggare och att jakten som bedrivs är sådan dvs. man är lite 'ovarsam' vid gryten, pratar, går på gryten, tittar in i gångarna etc? På så sätt så kanske mårdhundarna blir lite mindre benägna att fly jämfört med att man tyst smög fram till grytet, släppte hundarna på avstånd och avvaktade vad som hände? OBServera att mina tankar byggs på väldigt få erfarenheter men det är väldigt intressant utifrån att vi snart har dem inpå knutarna. Jag har även diskuterat med min svärfar i Finland och han kan väl vara inne lite på samma linje som mej. /Micke
Publicerat Januari 1, 200917 yr av mina erfarenheter får man nog gräva efter dom, några gånger försöker nog en smita för de mesta hanen,tror att alla hundar som de har blivit tagna mycket mårdhund med blir förliggare på mårdhund , men kan arbeta helt annorlunda på räv. De som kommer ut kommer nog oberoende om de är ljud ovanför eller ej....
Publicerat Januari 2, 200917 yr Att en (ena) mårdhunden kommer ut är inte alls så ovanligt och om man är som du säger tyst och inte står i hålen osv... men att båda ska komma ut är inte realistiskt i 95% av fallen....så att få ut alla mårdhundar eller största delen genom att låta hundarna spränga dom så tror jag inte funkar...utan det är nog gräva som gäller då. Och man ska oxå ha i beräkningen att hur grytena ser ut oxå...vissa gryt är så små att den ena självmant smiter ut....dock är det alltid den som hunden inte jobbar med. Men vis av erfarenhet så kan man inte helt säga hur dom reagerar då man släpper in hunden. Vet inte hur många ggr som vi stått och sovigt/sett på då mårdhundar kommit ur dom värsta av alla värstinggryt vi har och då vi stått och talat om hur omöjliga dessa gryt är....och då förståss med bössan oladdad på ryggen eller inte äns med... så har vi aldrig hunnit skjuta dom. Så jag vill nog påstå av vad jag varit med om och sett... att man måste gräva om man vill ha effektiv jakt på mårdhund. Och vad det gäller hundar så tror jag inte det spelar så stor roll...jag har sett allt från rena rama sprängare till förelliggare och ser ingen skillnad där. Min äldre tik var utpräglad sprängare som ung och inte fick hon ut fler mårdhund då än vad hon får nu som förelliggare. Och den yngre så är ännu bara sprängare och jag tycker att hennes arbetsätt passar mycket sämre åt mårdhund än den äldre och jag vill påstå att den äldres % är högre i att få ut mårdhundar än den yngre...men på räv så är hon(yngre) en riktigt bra sprängare i stället.