Publicerat November 24, 200718 yr Hur funkar det att fånga mårdhund i fälla?Vad för typ av fälla är att föredra? Mvh//Jonas Mårdhund är lätt att fånga i fälla på hösten.(Aug- Sep)...sen på våren runt Mars.Annan tid på året lönar det sig knappast att ha ut fällor åt dom. :-Mårdhundar går i nästa vilken fälla som hellst då dom är unga...men kanufällan är väl nog ändå bäst.
Publicerat Mars 18, 200818 yr har hittat mårdhundspår på en ö som är ca 100*400 meter stor,simmar mårdhunden?finns flera öar alldeles intill den här ön var jag hittade spåren.skulle man kanske testa lägga ut en fälla eller fara dit me hunden? Gör både och.Dom simmar som satan.Nästan värre en bävrarna
Publicerat Mars 18, 200818 yr Hur funkar det att fånga mårdhund i fälla?Vad för typ av fälla är att föredra? Mvh//Jonas En lite större en mink fälla.Helst levande fälla
Publicerat Mars 18, 200818 yr Hur funkar det att fånga mårdhund i fälla?Vad för typ av fälla är att föredra? Mvh//Jonas Fällor är ju mycket effektiva, men en hund med lite rovdjursskärpa gör nog saken ännu mera intressant. MVH Spitz
Publicerat Mars 19, 200818 yr Vad jag hört att dom är duktiga simmare en til två km är inga problem men sträckor på upp till fem km är verifierade i finland. Jag har ju aldrig själv jagat mårdhund men läser allt om dom för att kunna ta emot med öppna armar när de anländer utefter norbottenskusten.
Publicerat Mars 19, 200818 yr Vad jag hört att dom är duktiga simmare en til två km är inga problem men sträckor på upp till fem km är verifierade i finland.Jag har ju aldrig själv jagat mårdhund men läser allt om dom för att kunna ta emot med öppna armar när de anländer utefter norbottenskusten. finns dom som är så sportsliga som skjuter dom som faktiskt väljer sverige före finland på isflak
Publicerat Mars 20, 200818 yr Fånga den å ta hit den...jag vill ha mårdhund!!!!!Kolla med Foxkiller...han har nog rätt bra koll på dom där krabaterna...Jag är dock tämligen säker på att dom simmar.... Vill man ha mårdhund e man inte klok på en fläck
Publicerat Mars 20, 200818 yr Helt rätt offe! Men om man vill fånga dom så är inte domdär småburarna att föredra. Skaffa istället eller bygg själv en fälla som funkar väldigt vääldigt bra--> KaNu-fällan. en stor bur som trillar ner över mårdhunden. Där har man också möjlighet att få dublé då dom oftast går i par.
Publicerat Oktober 7, 200817 yr Nu har den blivit fångad på bild utanför Boden någonstans. http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4226344
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Har beställt en fälla från www.granlunds.com som är tänkt för mårdhund, någon som har erfarenheter om fällan i som finns på deras hemsida??
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Har beställt en fälla från www.granlunds.com som är tänkt för mårdhund, någon som har erfarenheter om fällan i som finns på deras hemsida?? Erfarenheten är att jag har 2 st. haft dom ute i 3 år. fått 1 mårdhund i dom. Testat att bygga in dom med mossa.. Testat att få dom se enhetliga ut med naturen, testat allt helt enkelt.. men ingen effektiv fälla på något vis. Isåfall genomgångsfällan med 2 luckor... så fort jag skaffade KaNu-fällan så började jag fånga effektivt. Slösa inte pengar på domdär småburarna. Du ska ha tur om du får något i dom. mvh
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Har beställt en fälla från www.granlunds.com som är tänkt för mårdhund, någon som har erfarenheter om fällan i som finns på deras hemsida??Jag tycker att dom funkade rätt bra åt mårdhundsungar i augusti-september...men Kanu fällan är nog effektivas åt mårdhund...totalt sett !Jag har själv 6 st sådana (granlunsfällor ) ...men dom är inte utlaggd utan står i en lada ogillrade ! Numera så är det stövare och grythund som gäller för mårdhundar! ...det är absolut effektivast.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Författare Får väl försöka nu när jag har beställt en men, man kanske skulle byga en kanu-fälla å försöka med den.
Publicerat Oktober 8, 200817 yr Jag tycker att dom funkade rätt bra åt mårdhundsungar i augusti-september...men Kanu fällan är nog effektivas åt mårdhund...totalt sett !Jag har själv 6 st sådana (granlunsfällor ) ...men dom är inte utlaggd utan står i en lada ogillrade ! Numera så är det stövare och grythund som gäller för mårdhundar! ...det är absolut effektivast. Håller med. Man kan få NÅGON IBLAND i dessa småburar. Men ska man göra annat än pallra o leka så ska man ha kanu. Så enkelt är det.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Idag fick jag fällan.....Det var en riktigt stadig å bra fälla.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Jag har bara Kanu-fällor och tycker att de funkar utmärkt... men jag har nog hört positivt om granlundsfällor också.. jag själv skulle kunna tänka mig några stycken av dem, då det skulle vara bra att ha flyttbara fällor på sommaren. Då man får in rapporter om sedda mårdhundar, och en fälla borde sättas ut fort. Så jäkla bökigt att flytta kanu-fällor... dom ska vara stationära. Riktigt tidigt på sommaren har jag t.om sett mårdhundsungar gå i minkfällor... och mårdhunden är ju lättfångad tidigt på sommaren (augusti-september) Annat är det nu! Jag har mårdhundar som äter maten framför fällan, men inte fan att de vill gå i nu nu ska dom tas med hund!
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Många skriver att dom ska tas med hund den årstiden....Hur ska jag nu göra,vi har mårdhund på en ö som har vuxit ihop med fastlandet på ena sidan. Ska jag dit på morgonen,dagen eller på natten? Största problemet är att jag inte vågar släppa lös stövaren ifall han hittar räv å då kan det fara ut på e4:an.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Många skriver att dom ska tas med hund den årstiden....Hur ska jag nu göra,vi har mårdhund på en ö som har vuxit ihop med fastlandet på ena sidan.Ska jag dit på morgonen,dagen eller på natten? Största problemet är att jag inte vågar släppa lös stövaren ifall han hittar räv å då kan det fara ut på e4:an. På natten om du ska ta dom med hund !
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Släpp fan int stövare på mårdhund! Som du säger är risken att den drar efter räv då o allt skiter sig.. Hellre någon mera ställande ras.. Typ wachtel eller spets.. Eller labbe, eller spaniel av skarpare laget.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Släpp fan int stövare på mårdhund! Som du säger är risken att den drar efter räv då o allt skiter sig.. Hellre någon mera ställande ras.. Typ wachtel eller spets.. Eller labbe, eller spaniel av skarpare laget. Vad säger du !!!!! Dom flesta stövare älskar att jaga mårdhund....funkar hur bra som hellst.Så bara du vet var dom håller till så är det bara och släppa stövarn så springer dom fast dom på 0 tid.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Författare Vad säger du !!!!! Dom flesta stövare älskar att jaga mårdhund....funkar hur bra som hellst.Så bara du vet var dom håller till så är det bara och släppa stövarn så springer dom fast dom på 0 tid. Skulle vara riktigt roligt å släppa hoss på natten dit på ön, hur reagerar mårdhunden när man är på väg till ståndet?