Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken är den Ultimata rävkalibern?

Den Ultimata Rävkalibern? 29 röster

1. 1. Vilken är den Ultimata rävkalibern?

• 222 rem
      34%
      10
    • 223 rem
      20%
      6
    • 22-250
      6%
      2
    • 243 win
      10%
      3
    • 6,5x55
      3%
      1
    • Annat? typ 6XC 204 ruger mm
      24%
      7

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Vilken kaliber andvänder du till räv? Och vilken kaliber anser du vara de ultimata?

Motivera!

Avstånd 0-150m

S. 

• Svar 53
  • Visningar 7,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Behöver inte på vara stjärnklart och fullmåne, bra optik trekvart måne alt fullmåne och molnigt ger bra ljus. Ang sittande med benstöd så går det inte att uttala sig generellt, beslutet fattas av skyt

• Jag har använt muspip ett flertal gånger för att få in räven på mer anständiga avstånd. Nu senast såg jag den på 170 meter och lockade in den till 78 meter där jag lät skottet gå. Jag hade gjort likad

• Sen tillkommer ett faktum åtminstone för mej.. Räv är ett av ytterst få vilt som fortfarande kan ge mej ett jävla pulspåslag.. 

Posted Images

Publicerat

Använder själv 6,5x55, men skulle jag ha en ren rävbössa, bara ut till 150m skulle jag tveklöst välja 222. rem med en dämpare. Mer behövs inte.

Publicerat

6.5 x 55 :) tycker att det känns helt fel att panga en räv på över 100 m med 22an.

Publicerat

Jag använder 222rem ut till 200m på räv så den lär du bli kanonnöjd med. :) Billiga begagnade vapen, ammunition i varje butik samt mycket låg rikoschettrisk med tex Vmax.

Publicerat
  • Författare

Själv andvänder jag 308 win med BST.

Men är sugen på en 22-250

S.

Publicerat

6.5 x 55 :) tycker att det känns helt fel att panga en räv på över 100 m med 22an.

222.rem är klass 2, inte 22.long rifle, den är klass 4 och det är inte tillåtet......

Publicerat
  • Författare

Är nog 22wmr han menar.

S.

Publicerat

Äger ingen själv men 243 känns trygg på dom flesta håll. Har du bara rätt optik tycker jag nog alla uppräknade kalibrar är optimala.

Publicerat

220 swift

ger effekt och man kan nå ut liite längre med

Publicerat
  • Författare

Intressant grym. bra motivering!

S.

Publicerat

222rem

Publicerat

Har kört med 222a och det funka väldigt bra :) Använder nu 308a med Speer TNT Varmint, träff = död,

Dröm kalibern för räv är nog en 22-250 med en fin Varmint kula

Publicerat

Men nu var det ju ut till 150m, 222. ger minst knall med dämp, således ett lätt val!

Publicerat
  • Författare

Anledningen till 150m är att jag känner mig säker på detta avstånd. Då med 308an med en kaliber med mindre rekyl kanske 200m skulle kännas säkert? Har dock skjutit räv på 200m med 308an men man tappar målet i kikaren på de avståndet.

Jag skjuter aldrig liggande bara med benstöd sittande. Då jag inte har någon plats de funkar på.

S.

Publicerat

Jag säger såklart 222, mest för att jag köpt en sån nu. Hade 243 tidigare men det känns lite overkill på räv.

222 måste räcka bra upp till 200 m.

Publicerat

223 remington faller min röst på med en 1:8 eller 1:9 stigning.

Nu är jag part i målet då jag redan har en klass 2 bössa 223 rem och skjuter bra med den upp till 400 meter.

Jodå jag har varit på GFX klass fältskytte med den och träffat bra upp till 400 meter med 55 grain fmj så varför skulle inte .224 varmint kulor kunna leverera till 200 meter?

Publicerat

Har kört med 222a och det funka väldigt bra :) Använder nu 308a med Speer TNT Varmint, träff = död,

Dröm kalibern för räv är nog en 22-250 med en fin Varmint kula

Kör du 125 grain kulan i 308:an?

Isf har jag laddat den också till min 30-06 för räven :smile:

Publicerat

Jag måste också säga 222 med v-max, bra effekt och ingen rekyl. Jag skjuter många ute på havsisen och det är det enda som jag känner mig säker att skjuta med pga rikoschettrisken. Smäller inte så farligt heller vilket kan vara bra när man skjuter på natten :smile:

Publicerat
  • Författare

Jag måste också säga 222 med v-max, bra effekt och ingen rekyl. Jag skjuter många ute på havsisen och det är det enda som jag känner mig säker att skjuta med pga rikoschettrisken. Smäller inte så farligt heller vilket kan vara bra när man skjuter på natten :smile:

Tidigare skjöt jag med en T3 varmint i 308win med L.R.D mynningsbroms.

Grannarna var imponerad;-)

S.

Publicerat

Går inte att säga en enskild kaliber men 222 eller 223 laddad med 40 eller 50 grains v-max runt tusen m/s. Billig ammo, lättskjuten, låg rekyl, liten rikoshettrisk, relativt tyst med dämpare,  flack kulbana som medger att man siktar nästan utan korrigering upp till 225m. Sedan finns det massor med trevliga kalibrar som gör samma jobb men där klassningen medför att man inte får ha dämpare på dem. Till 223;ans fördel får då kanske nämnas att en stor del av västvärlden använder den som militär kaliber så utan hylsor blir man aldrig.

Publicerat

Tidigare skjöt jag med en T3 varmint i 308win med L.R.D mynningsbroms.

Grannarna var imponerad;-)

S.

Haha! Jag har en granne 500m bort ifrån ett ställe jag sitter på som har en hundgård med en massa drevrar som skäller tid och otid och dom har inte börjat skälla när jag har skjutit med 222:an :smile: Sköt dock en bock där i år med nya bössan i 270win och då började dom skälla :wink:
Publicerat
  • Författare

Sköt en bock vid 0415 något år;-) Var inte tyst nånstans?;-)

Efter de blev de dämpare.

S.

Publicerat

Använder 30-06 och Norma Oryx 200grain. Levererar en bra hälsning på alla avstånd.

Publicerat

Kör du 125 grain kulan i 308:an?

Isf har jag laddat den också till min 30-06 för räven [emoji2]

Jajamen :)
Publicerat

222.rem är klass 2, inte 22.long rifle, den är klass 4 och det är inte tillåtet......

Kör med magnum ;)