Publicerat December 12, 201411 yr Författare Jodå. Vi är på nivå att jag kan hålla honom fokuserad på mig fast en katt står någon meter från honom och han kan slappna av även om det luktar katt överallt. Nu har det dock varit uppehåll i träningen 4 veckor då jag och jycken är 100 mil ifrån varandra.
Publicerat December 12, 201411 yr Det,gläder,mig Det går bra för mig med. Har kommit långt. Har haft mycket hjälp av den gamla boken från 60-talet om vorstehhundens dressyr. Där finns psykologin förklarad något korthugget men det fungerar
Publicerat December 12, 201411 yr ...den gamla boken från 60-talet om vorstehhundens dressyr. Låter intressant. Vad är det för bok?
Publicerat December 13, 201411 yr Det finns vissa delar som inte passar Teffek.... Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat December 13, 201411 yr Här verkar det funka nu, eller jag är rätt säker på att det funkar. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat December 13, 201411 yr Hos mig bodde hundarna i hägn som valpar och de fick bara mekaniskt lära sig att katterna vad en del av hushållet och det har aldrig varit något problem tills vi fick kattungar... Ellen blev helt galen - troligen för att hon hade varit skendräktig - och i sitt iver försökte hon bita ihjäl kattungarna... Tror jag i alla fall? Lösningen blev att kattungarna fick vara instängda i en annan del av kåken när hundarna var ute och så fick de introduceras stegvis när de blev lite större i storlek och kunde visa klorna. I dag sover vår, dessvärre enda, katt kvar ofta med Ellen i hennes korg och de är bästa kompisar. (det är inte hundarna som ligger bakom det utan det är bilar) Nova har aldrig intresserat sig för katterna och således aldrig varit något problem. Andra katter som kommer in på gården kan de springa efter, men då stoppar jag dem på en gång. Lyckligtvis handlar det bara om nyfikenhet för hundar skall fanimig inte jaga katter! Inga andra djur heller på eget initiativ. Det är bra tillfällen att repetera stadga för mina hundar får inte alls dra iväg utan tillstånd från mig och det har man igen på jakt! Inga knallapporter! Jag tror de flesta hundar lätt kan lära sig att katten hemma är fredad. Det handlar om att ha en tydlig rangordning och att man måste vara med i alla kontakter tills man litar på det, och i de fallen är kopplet en bra metod. Elhalsband skulle faktiskt vara ett bra verktyg i just detta fallet men eftersom folk missbrukar elhalsbandet så har jag full förståelse för att det är förbjudet, men som metod att på kort tid lära in ett mekaniskt beteende är det nog bra. Jag är kattmänniska och har haft katter sedan jag föddes så min syn till katten är kanske betydligt starkare än den genomsnittlige jägaren, men jakthunden skall lyda och inte hitta på egna saker och det är för mig viktigt. Jag lät mina hundar som valpar träna att apportera ägg från hönshuset t ex. Mycket bra övning för de fick belöning om jag fick äggen hela och i den vevan så lärde de sig att hönsen, ankorna och gässen också var medlemmar i vår stora familj. Dock tror jag det är ett betydligt större arbete att göra detta med vuxna hundar och inte valpar och jag tror inte man lyckas i alla fall, men man måste vara bestämd och även kanske se till att minimera riskerna - dvs att inte utmana ödet ibland för tids nog tar reptilhjärnan över och då spelar det ingen roll hur många gånger man har sagt NEJ...
Publicerat December 13, 201411 yr Författare Det finns vissa delar som inte passar Teffek.... Skickas från min iPhone via Tapatalk Kanske den boken min läst för han ser jättestolt ut då han lyckas ta en katt.