Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite förvirrad...

Featured Replies

Publicerat

Jag är på gång att köpa mitt första vapen. Syftet är älgjakt, men också gris framöver.

Har talat med några vapenhandlare och sammanställt kan sägas att om jag är ute efter begagnat så är .30-06 det mest prisvärda och vid nytt så är det .308 som rekommenderas.

Efter att ha läst lite här i forumet så ser jag att det finns de som förordar 6,5 och även 9,3x62 i vissa fall.

Det gör mig lite lätt förvirrad som förstagångsköpare.

Jag har inte den största budgeten och önskar höra lite vad ni rekommenderar och varför.

Även vad ni avråder är önskvärt att höra.

Tack på förhand för era kommentarer :-)

Publicerat

Både .30-06 och .308 är ett säkra kort för det mesta. 

Personligen föredrar jag .308, men det beror nog mycket på sviterna av allt sportskytte genom åren  ( och helst 6,5X55)

De bästa vapenköpen gör man på begagnatmarknaden. Det finns verkligen fina vapen att hitta.

Alltså hög kvalitet från bra tillverkare till ett relativt lågt pris. 

Och det är tack vare att det dyker upp så många billiga nya vapen, som är mer eller mindre lyckade...

Min senaste tabbe var när jag missade en mycket fin Heym SR20 .308, tillverkad 1979.

Kvalitetsmässigt så sparkar den stjärt på det mesta som nytillverkas idag.

Men jag velade, och då såldes den givetvis blixtsnabbt.

Publicerat
  • Författare

Tak för era kommentarer.

Har tittat lite på olika begagnat annonser och även auktioner. Men som ny känns det som att köpa grisen i säcken. 

Det är för en oinvigd mycket svårt att hitta rätt i den djungeln och hitta ett vapen som är värt det pris som anges.

Där skulle vägledning komma väl till pass.

Publicerat

Länka till annonserna här i tråden, så kommer du garanterat kommentarer och synpunkter på objekten.

Kolla även säljestrådarna på detta forum. Köpa bössor av forumister brukar vara ett säkert kort.

Publicerat
  • Författare

Länka till annonserna här i tråden, så kommer du garanterat kommentarer och synpunkter på objekten.

Kolla även säljestrådarna på detta forum. Köpa bössor av forumister brukar vara ett säkert kort.

Tack för den idén BigJim  :thumbsup:

Publicerat

Både .30-06 och .308 är ett säkra kort för det mesta. 

Personligen föredrar jag .308, men det beror nog mycket på sviterna av allt sportskytte genom åren  ( och helst 6,5X55)

De bästa vapenköpen gör man på begagnatmarknaden. Det finns verkligen fina vapen att hitta.

Alltså hög kvalitet från bra tillverkare till ett relativt lågt pris. 

Och det är tack vare att det dyker upp så många billiga nya vapen, som är mer eller mindre lyckade...

Min senaste tabbe var när jag missade en mycket fin Heym SR20 .308, tillverkad 1979.

Kvalitetsmässigt så sparkar den stjärt på det mesta som nytillverkas idag.

Men jag velade, och då såldes den givetvis blixtsnabbt.

Jag äger en SR20 i .308w från 1979. Den säljs om jag hittar en SR21.

e668b045a7.jpg

De som pratar gott om slutstycksgången på 1900 har aldrig klämt på en SR20.  :yes:

Publicerat

Kan varmt rekommendera 30-06, är helsåld på den kalibern. Sitter det gummibakkappa på kolven tycker i alla fall inte jag att rekylen är besvärande alls.

Kan också varmt rekommendera en Sako Finnbear från sent -70 tal, en riktigt fin bössa för pengarna och stockningen är bra ur rekylsynpunkt.

Publicerat

Allt som 30-06 gör, gör 308 bättre. Ne men skämt åsido, kalibervalet är som Markus säger underordnad, hitta framförallt en bössa du tycker om. För mig var det en 308. En 8x57 är även den en mycket trevlig kaliber, en trogen älgvältare

Publicerat
  • Författare

Tack för era kommentarer.

Det stora problemet är ju att veta hur vapnet "är"

Att se ett vapen på bild är ju en sak. Hur det sen passar är ju en helt annan. För min del som är boende i Sthlm området blir det svårt att leta runt i någon större omkrets i resten av landet.

Då gissar jag gäller det att komma fram till om säljaren är trovärdig eller inte helt sanningsenlig. 

En svår balansgång många gånger.

Pratade med Jaktia om Tikkan som gaston länkade till. Lät ju bra, men... Att få möjlighet till att se vapnet hos Jaktia här uppe så skulle det kosta 500:-

Om den sen inte föll mig i smaken kostar det 500:- till att skicka tillbaka den.

Lite moment 22  :woot:

Samma sak den du, Axel.S-W visar. Ser jättefin ut (kostar???) men mer än så är ju svårt att greppa med bara en bild.

Antar att detta är ett nybörjarproblem att känna så, men där är jag ju nu!  :smile:

Publicerat
  • Författare

Kan varmt rekommendera 30-06, är helsåld på den kalibern. Sitter det gummibakkappa på kolven tycker i alla fall inte jag att rekylen är besvärande alls.

Kan också varmt rekommendera en Sako Finnbear från sent -70 tal, en riktigt fin bössa för pengarna och stockningen är bra ur rekylsynpunkt.

Är detta något som du menar? http://fredrikelvborn.se/?p=514〈=sv eller http://www.vvapen.se/produkt-sida/begagnade-kulgevar/sako-finnbear-lyx-6-5x55/ alt http://www.karlssonsjakt.se/cgi-bin/karlssons.cgi?Command=ShowWeapon&db_wid=1456

Publicerat

Första och sista länken är den äldre Finnbear jag menar, den i mitten är av nyare snitt. Nu är ju den nyare även den en fin bössa, men den brukar betinga ett lite högre pris.

Publicerat

http://ahnovapen.se/

Här finns en Sako Forester i 308 och en Finnbear i 30-06, båda två hyggligt prissatta.

Publicerat
  • Författare

http://ahnovapen.se/

Här finns en Sako Forester i 308 och en Finnbear i 30-06, båda två hyggligt prissatta.

Tack för det.

Gissar att kikaren på Forester inte är något att ha. Fästena?

Publicerat

Kikaren är ingen höjdare, knappast fästena heller. Är det skottfast kan du använda den i början och bekanta dig med bössan och köpa bättre glugg när du vet vad du vill ha.

Publicerat

De flesta jaktvapen på begagnatmarknaden är i så pass bra skick att du inte kommer att märka att de är beggade. Få jägare har slitit ut sina vapen. I synnerhet om du ligger i prisspannet 6-7k. Ser de fina ut på bild så är de i regel fina om priset ligger som nämnts ovan. Gå in på Widforss och Walter Borg och kläm på bössorna som ska ut på auktionerna. Anteckna vilka modeller som tilltalar dig och köp sedan via nätet. Fritid och vildmarksliv brukar ha fina bössor.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

En sak du bör kolla om du köper begagnat är om kolven är sprucken bakom rekylklacken. Tyvärr slarvar många med att dra åt lådskruvarna, vilket resulterar i sprucken kolv just där.

Be att säljaren skruvar av kolven så du kan kolla detta.

Publicerat

Bor du i Sthlm så har du ju Walter Borg, Widforss, Hunt, XXL, Berras & Huntyard och säkert några till där du kan klämma på bössor och få lite känsla för vilka modeller som passar dig och vilka du ogillar.

Publicerat

Jag äger en SR20 i .308w från 1979. Den säljs om jag hittar en SR21.

Du har en kalasbössa!  SR 21 är fina de också, mycket tack vare den raka kolven.

Men finishen är bättre på de äldre, även om det inte påverkar bruksvärdet.

Sassa -  Sakon på Värnamo vapens hemsida håller mycket hög kvalitet. Här hade de fått en betydligt trevligare stockning än de äldre Forester / Finnbear.

De har en fin Finnbear .30-06 på beg. listan också.

Sen finns det ju fler än Sako, Tikka och Heym.

Är man beredd att granska objektet lite så är t.ex Sauer 90 (CG3000) och Krico 700 välgjorda bössor.

Letar man efter billigt och robust så är Ruger 77 och Winchester 70 bra också.

Lägg 1000-1500 kr på en bäddning och trimning av trycket. Sen är det bara att veva på i 20 år till.

Publicerat
  • Författare

Bor du i Sthlm så har du ju Walter Borg, Widforss, Hunt, XXL, Berras & Huntyard och säkert några till där du kan klämma på bössor och få lite känsla för vilka modeller som passar dig och vilka du ogillar.

Tänkte ge mig ut i morgon och besöka några. Hunt och Walter Borg har jag varit inne på tidigare (inte klämt på något då) men Widforss och Berras & Huntyard har jag inte varit in på.  Ska kolla efter dom också i morgon.

Publicerat
  • Författare

Sassa -  Sakon på Värnamo vapens hemsida håller mycket hög kvalitet. Här hade de fått en betydligt trevligare stockning än de äldre Forester / Finnbear.

Den ser riktigt fin ut i mina ögon. Synd att Värnamo ligger så långt bort bara...

Lägg 1000-1500 kr på en bäddning och trimning av trycket. Sen är det bara att veva på i 20 år till.

Är det någonting man ska räkna med för alla beg vapen? Både bakkappan och trycket?
Publicerat

Tack för era kommentarer.

Det stora problemet är ju att veta hur vapnet "är"

Att se ett vapen på bild är ju en sak. Hur det sen passar är ju en helt annan. För min del som är boende i Sthlm området blir det svårt att leta runt i någon större omkrets i resten av landet.

Då gissar jag gäller det att komma fram till om säljaren är trovärdig eller inte helt sanningsenlig. 

En svår balansgång många gånger.

Pratade med Jaktia om Tikkan som gaston länkade till. Lät ju bra, men... Att få möjlighet till att se vapnet hos Jaktia här uppe så skulle det kosta 500:-

Om den sen inte föll mig i smaken kostar det 500:- till att skicka tillbaka den.

Lite moment 22  :woot:

Samma sak den du, Axel.S-W visar. Ser jättefin ut (kostar???) men mer än så är ju svårt att greppa med bara en bild.

Antar att detta är ett nybörjarproblem att känna så, men där är jag ju nu!  :smile:

En Heym SR20N (förmodligen den mest vanliga modellen som dyker upp på andrahandsmarknaden) får du för mellan 5-10k. Jaktia här i Växjö har för tillfället en jättefin SR20N med en Schmidt und Bender 1,25-4 - denna går för 8000 kr. Modellen i sig är väl ganska standard. Västtysktillverkad, 3-lägessäkring, fast 5-skotts kryssmagasin, välarbetad valnötstock, polerad låda och pipa, fint och rent trycke från fabrik, m.m.

Vanligast i 30-06, .308w, 6,5x55, 9,3x62 från vad jag sett. Heym tillverkar för övrigt finfina pipor, och är kända för sin precision.