Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite förvirrad...

Featured Replies

Publicerat

Den ser riktigt fin ut i mina ögon. Synd att Värnamo ligger så långt bort bara...

Är det någonting man ska räkna med för alla beg vapen? Både bakkappan och trycket?

Nej det beror ju helt på vilket vapen det är och om den tidigare ägaren gjort något med bössan.

För att förtydliga lite så har bäddning inget med bakkappan att göra, bäddning handlar om att ser till att systemet är "stumt" i stocken genom att ta ur stocken runt systemet och fylla det med t.ex. marin epoxy.

En stor fördel med att köpa begagnat är att skulle det visa sig att du efter en säsong inte riktigt trivs med bössan så får nu så gott som pengarna tillbaka när du byter.

Publicerat

Köp av privat person, får så mkt mer för pengarna. Gärna ett dödsbo om det är första vapen. 

Publicerat
  • Författare

Nej det beror ju helt på vilket vapen det är och om den tidigare ägaren gjort något med bössan.

För att förtydliga lite så har bäddning inget med bakkappan att göra, bäddning handlar om att ser till att systemet är "stumt" i stocken genom att ta ur stocken runt systemet och fylla det med t.ex. marin epoxy.

Tackar! Fick lära mig nåt nytt  :thumbsup:

Publicerat

Kan inflika att en pelar och plastbäddning gör underverk för precisionen.

Publicerat
  • Författare

Vad säger ni om denna för 1500:-

Husqvarna kal. 30-06 med aimpont 5000

Enligt säljaren är det inga sprickor el dylikt som kan rendera i rep.

Se även bilderna

post-16126-0-61021100-1411299094_thumb.j

post-16126-0-65290400-1411299095_thumb.j

post-16126-0-66045300-1411299096_thumb.j

post-16126-0-19135100-1411299098_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Kan inflika att en pelar och plastbäddning gör underverk för precisionen.

Vad innebär det för mig i så fall?

Blir det att lämna in den till en vapenreparatör, eller är det något man kan göra själv?

Publicerat

Den ser onekligen ganska luggsliten ut, men det kan ju vara en bra bössa för det. Du gör nog rätt i att be och få testskjuta den först för att kolla precisionen.

Publicerat

Angående bäddningen så går det bra att göra själv om man är lite händig, annars ska man nog lämna till en vapensmed.

Det är viktigt att lägga igen alla hål i mekanismen där bäddmassan kan ta sig in och att man använder släppmedel.

Jag har lämnat iväg mina bössor för bäddning trots att jag räknar mig själv som ganska händig då jag jobbat på mekanisk verkstad i 26år. Man vill ju att det ska bli riktigt bra.

Publicerat

9,3x62 är en potatiskastare och så är det med den saken! 

Publicerat

Då behövs det bara lite sås så har man hela middagen klar på en gång då. Potatis, vilt och sås. Mums! :thumbsup:

Publicerat

Du får gärna utveckla vad du menar. För en nybörjare som ber om råd och startar en tråd som detta blir det inte särskilt konstruktivt.

post-2426-0-47064400-1411372547_thumb.pn

Om du skjuter in 9,3X62 och .308win på motsvarande sätt, här med en maximal höjd på kulbanan på 50mm och räknar på när båda går 50mm under siktlinjen, dvs håller sig inom 10cm, så håller sig 9,3 inom 10 cm ut till 180 meter medan 308 går ut till närmare 200m. Du vinner alltså knappt 20 meter på ett avstånd som för de allra flesta jägare är bortom den gräns man är beredd att skjuta på vilt.

Allt enligt Norma.

9,3X62 är en utmärkt kaliber för storvilt på normala Svenska skotthåll.  För en nybörjade så är det kanske inte en kaliber att rekommendera med tanke på rekyl och kostnad, men att avfärda den som potatiskastare blir lite förenklat.

Publicerat

Jo, 9,3x62 har nästan lika kulbana som .308W, presis som .375H&H har nästan identisk kulbana som 30-06. Så dom här grövre kalibrarna är användbara på längre avstånd än man kanske tror.

Publicerat

Vad gäller 9,3 så är det väl 57 som brukar kallas potatiskastare och 72:an som kanske eventuellt förtjänar det...

Publicerat

Vad ni komplicerar allting...till TS: köp en billig bössa till att börja med så kan du byta upp dig när du vet vad det är du behöver. Alla vanliga kalibrar (6,5x55, 308, 30-06, 9,3x57, 9,3x62) funkar för svenska förhållanden. Ammo är lätt att få tag på. Vad gäller fabrikat så funkar de flesta, känns den bra så är den förmodligen bra (inga garantier finns dock). Strunta i alla råd om att "bössan ska skjuta hål i hål annars är den värdelös", skjuter den inom 5-7cm på 100m så duger den till all normal jakt (toppfågel undantaget). Tänk på att det är mycket annat som ska köpas så håll igen på bösskostnad och satsa på bra fästen och optik. Jag tycker den du lagt upp ser helt ok ut för det priset. Helt ok att starta med enligt mig. Kanske byta till en kikare istället för aimpoint. Annars har den ett mycket fint trappsiktesblad monterat.

Skickas från min iPhone via Tapatalk