Publicerat September 24, 201411 yr Hej allihopa! Kan eventuellt få köpa en husqvarna ingen italienare utan äkta husqvarna) 1900 i kaliber 9.3x62! Tillverkad år 1969. Rak kolv och den är Plastbäddad. Skjuter 5 skott inom en femkrona på 100m. Inga öppna riktmedel men det går ju o fixa. QR baser ingår, vilket passar bra då jag har en kikare med QR ringar till min nuvarande bössa! Vad tycker ni om denna bössan? Var tror ni den ligger prismässigt? Kan eventuellt få den för 5000kr, det tycker jag låter helt okej? Jättetacksam för alla svar, både bra o dålig kritik! /Jakob
Publicerat September 24, 201411 yr 1941? då äre en 146a och vet inte om dom gjorde 146an i 9,3x62,....
Publicerat September 24, 201411 yr Författare Fel av mig! 1969 tillverkades den! 361442 i tillverkningsummer, jag som skrev fel! Så vad tror du den är värd? Bruksskick?
Publicerat September 24, 201411 yr 1900-studsarna är bra, men begagnatpriserna är inte lika hutlösa som de var på 90-talet, t.ex. Det är enkla och robusta system som har visat sig hålla bra över tid. Jag har sett 1900 sporters som skjutit femsiffrigt antal skott innan klubben kostade på dom nya pipor... Är riktmedlen bortskruvade? Helst ska originalriktmedlen sitta kvar. Om man skruvar bort så ska det var snyggt gjort utan repor och öppna hål. Om bössan är fin så är 5000 ett OK pris.
Publicerat September 24, 201411 yr Författare TACK! Ska absolut titta hur det ser ut där de öppna riktmedlen satt, bra tips!
Publicerat September 25, 201411 yr Författare Bump! Ska eventuellt dit på lördag, så vore fint med fler svar! /Jakob
Publicerat September 25, 201411 yr Författare En grej jag tänkt på är att eftersom bössan är så gammal, finns det risk att det skjutits för många skott genom pipan så den blivit/blir utskjuten? Finns det nåt sätt o undersöka det, den skjuter ju bra men det kanske inte betyder nåt...? /Jakob
Publicerat September 25, 201411 yr En grej jag tänkt på är att eftersom bössan är så gammal, finns det risk att det skjutits för många skott genom pipan så den blivit/blir utskjuten? Finns det nåt sätt o undersöka det, den skjuter ju bra men det kanske inte betyder nåt...? /Jakob Det behöver du inte oroa dig för, inte en chans att en 9,3a är slutskjuten. Det händer i stort sett bara med 6,5or som gått på skjutbanor som klubbvapen.
Publicerat September 25, 201411 yr Rätt ovanligt att en 9,3x62 blir utskjuten. O på tal om 1900 sporters som skjutits en god del med... En bekant har en 1900 sporter som han köpte ny en gång i dåtiden o den har han skjutit +30000 skott med. Han har dock inte vågat dra rent pipan de senaste 15åren för risken att pipan ska bli för glapp när den blir ren
Publicerat September 25, 201411 yr Helt klart en bra bössa. Om du avböjer ett inköp får du gärna förmedla säljarens uppgifter. Jag har en 1900 sporter i 6.5 och vill gärna ha en i 9.3.
Publicerat September 25, 201411 yr Författare Okej, tack för alla svar allihopa! Har gett honom ett bud på 4000kr och antar att vi kommer enas på 4500kr. Hör av mig när jag vet mer /Jakob
Publicerat September 25, 201411 yr Precis som nämndes ovan så behöver du inte oroa dig för pipan. För att slita ut en 9,3 pipa så får man skjuta som själva fan, och det är nog annat som knäcks först. Skytten t.ex... Överhuvudtaget så är det sällsynt att metalldetaljer är direkt slitna. Möjligen vanvårdade. Men du kan ju slänga ett öga på stocken. Den har ändå varit med i 40+ år. Att den är plastad är bra, men skruva helst isär bössan och kolla träet invändigt. En burk stockolja kan du behöva investera i.
Publicerat September 25, 201411 yr Författare Det är som sagt ingen originalkolv, utan det är en rak valnötskolv (?) Lika bra det, originalkolvarna var väl inte speciellt roliga rekylmässigt?! /Jakob
Publicerat September 26, 201411 yr Författare Okej, tackar! Han har nu hittat de original öppna riktmedel till 1900:an. Hur svårt är det sedan att montera dem, antar att det inte är nåt man gör själv? /Jakob
Publicerat September 26, 201411 yr Du monterar dem lätt själv Knacka in siktet från sidan i laxspåret med hjälp av ett lämpligt dorn och en liten hammare. Kornfoten skruvas fast med 2 skruvar.
Publicerat September 26, 201411 yr Ursäkta glömde bort att den är gängad. Kornet bör du låta någon som har rätt grejer montera.
Publicerat September 26, 201411 yr Ursäkta glömde bort att den är gängad. Kornet bör du låta någon som har rätt grejer montera. Kornfoten är lödd, måste därmed återigen lödas fast med allt vad det innebär med blånering osv. Kolven är väldigt mycket Husqvarna standard.
Publicerat September 26, 201411 yr Kornfoten är lödd, måste därmed återigen lödas fast med allt vad det innebär med blånering osv. Kolven är väldigt mycket Husqvarna standard. Ingen av de 1900 jag äger eller har skruvat på har haft annat än skruvad kornfot. Möjligtvis att de tidiga hade lödd kornfot?
Publicerat September 26, 201411 yr Författare Standard?! Är det alltså en gammal monte-Carlo kolv? Ajdå...