Publicerat September 26, 201411 yr Nej de fanns med standardkolv med. Många 9,3x62 såldes med denna kolv.
Publicerat September 26, 201411 yr Ingen av de 1900 jag äger eller har skruvat på har haft annat än skruvad kornfot. Möjligtvis att de tidiga hade lödd kornfot? Har/har haft 4 svensktillverkade Husqvarna/CG 1900, ALLA har haft lödd kornfot. utlandstillverkade kopior har kanske haft skruvade, vad vet jag? Edit: "googlade" i min vapentidningenhög, och konstaterar att Zolikopiorna har skruvad kornfot.
Publicerat September 26, 201411 yr Pappas är en Husqvarna/CG och min är en CG. Som sagt båda dom har ej lödd kornfot och de är svensktillverkade. Det troliga är väll isf att de tidiga haft lödd kornfot och senare skruvad?
Publicerat September 26, 201411 yr Författare På denna är kornfoten lödd! Hur påverkar det att det är en originalkolv? Hur påverkas värdet, rekylen osv? Det är ju ingen värstingkaliber men om det är en otrevlig kolv så räcker det med 9.3 för att man ska tröttna fort... Väldigt intressant att höra, både positiv o negativ kritik! /Jakob
Publicerat September 26, 201411 yr På denna är kornfoten lödd! Hur påverkar det att det är en originalkolv? Hur påverkas värdet, rekylen osv? Det är ju ingen värstingkaliber men om det är en otrevlig kolv så räcker det med 9.3 för att man ska tröttna fort... Väldigt intressant att höra, både positiv o negativ kritik! /Jakob Största problemet är väl att kolven är anpassad för öppna riktmedel, vilket innebär att kindkontakten blir dålig med kikarsikte. En Monte Carlokolv ger bättre kindkontakt, men är de facto lika krokig. Eftersom det är trä så går allt fixa för den normalhändige. Själv har jag en customtillverkad för att jag vill. Men då blir det ju dyrare. Kommer aldrig att skiljas från min FFV-Husqvarna 1900 9,3x62.
Publicerat September 26, 201411 yr Pappas är en Husqvarna/CG och min är en CG. Som sagt båda dom har ej lödd kornfot och de är svensktillverkade. Det troliga är väll isf att de tidiga haft lödd kornfot och senare skruvad? Då verkar det inte vara nån ordning, mina CG är/var tillverkade efter din fars.
Publicerat September 26, 201411 yr Då verkar det inte vara nån ordning, mina CG är/var tillverkade efter din fars. Underligt. Men spelar mindre roll för Jacob som ska köpa vapnet.
Publicerat September 26, 201411 yr Min Husqvarna 1900 är tillverkad jan. 1970, den har lödd kornfot. Om inte minnet sviker mig så började de med skruvad kornfot när tillverkningen flyttades till Eskilstuna och de bytte namn till CG. FFV fick ju med en drös material som färdigställdes i Etuna, kanske därför det finns CG med lödd kornfot? Hursomhelst tycker jag det är en bra affär, däremot ser kolven inte alls rak ut, tycker de ser ganska krokig ut, precis som orginalen. Men det finns ju både KKC och GRS kolvar att köpa om du inte blir nöjd. Kolvkammen är ju ganska så låg på orginalkolvarna, men det kan ju enkelt fixas. KÖÖÖP!
Publicerat September 26, 201411 yr Varför ska du ha öppna riktmedel? Det var det första jag tog bort 1982 och har inte saknat det det allra minsta. Vid eftersök på björn eller gris kanske?
Publicerat September 26, 201411 yr Tycker bössan ser riktigt fin ut på bilderna, säkert inget fel på den.
Publicerat September 27, 201411 yr Författare Jagar en hel del gris, därför jag villa ha öppna, tycker det är fruktansvärt smidigt, o de krånglar aldrig! Blir förmodligen inget köp dock, känns inte helt rätt plus att jag fick veta att jag kan få ta över en tikka m55 308w i nyskick praktiskt taget gratis.. Känns som en bättre affär Men tack för alla tips, hjälpte faktiskt mycket, skulle förmodligen slagit till om jag inte fått höra om m55:an! /Jakob
Publicerat September 27, 201411 yr Tråkigt, men en m55 är inte en 1900. Jag hade alla gånger valt 1900. Har du känt och klämt på båda?
Publicerat September 27, 201411 yr Författare Nej, ena är finsk o andra svensk. Inte för att va sån, men jah tror du är partisk eftersom du själv äger en 1900 ( rätta mig gärna om jag har fel!!!) Enligt mig var de ganska lika, båda kvalitetsvapen från ca70-talet som är mycket omtyckta! Slutsstycksgången är underbar på båda, trycket lite bättre på m'55 plus att det är enklare att ändra där. Kolven kändes bättre för mig plus att jag får den för en tusing istället för 5000kr. Absolut inget fel på en 1900, full respekt för om du gillar dem mer, men smaken är som baken, DELAD! Skickar uppgifterna till säljaren snart, Ödmjukast, /Jakob.
Publicerat September 27, 201411 yr Du gör helt rätt som väljer Tikkan. Kaliber .308 är trist som en stadsbuss - men den fungerar...
Publicerat September 28, 201411 yr Grattis till nyskick och nästan gratis! Det är en bra affär det oavsett märke
Publicerat September 28, 201411 yr Författare tackar! hoppas och tror jag blir nöjd med tikkan, det är min farfars som ändå slutat jaga. han köpte den nya för X antal år sedan. max skjutet 150-200 skott med den. 58 cm pipa, har funderingar på att kapa ner den till 47-48 cm och kanske köpa till en dämpare, vad skulle ni gjort? vet inte riktigt hur de öppna riktmedlen är på tikkan, kanske måste fräschas upp lite? /Jakob
Publicerat September 28, 201411 yr Helgerån att sätta sågen i en fin klassiker, som dessutom har en personlig koppling bakåt i tiden för dig! M55an är en ypperlig jaktbössa som den är! Korta 'älgpistoler', som är så på modet nu, är ett djävulens påfund vad gäller skjutbarhet. Och dämpare...nja...mest i vägen och fula som stryk. Skaffa bra aktiva hörselkåpor. Det är min åsikt i fallet B-)
Publicerat September 28, 201411 yr Författare okej, har hört det från ett antal personer nu, så det blir till att behålla den i originalskick till att börja med, så får vi se om det är nåt som jag vill ändra på efter ett tag. Precisionen och anslagsenergin påverkas ju dock knappast om man kapar pipan (308w). kanske 3 m/s per cm kapad pipa i utgångshastighet? /Jakob
Publicerat September 29, 201411 yr Röstar också för att du behåller den "original", speciellt då vapnet har en historia för dig.
Publicerat September 29, 201411 yr Behåll piplängden. Det funkar bra som alround. Längre fram kompletterar du antagligen med en dedikerad hundförarbössa. Då blir denna mer tillägnad pyrsch, toppfågel, osv. Då blir ofta den praktiska precisionenppå en kortare pipa sämre. Dämpare/broms är ofta positivt men då främst på grövre doningar.