Publicerat September 26, 201411 yr då det snart är första älgjakten för min del så funderar man på vad man ska packa ner i väskan?! någon som har några bra tips?
Publicerat September 26, 201411 yr Kniv,yxa,rep,tändstickor,markerings band,toa papper.telefon,radio,gps. Då klarar du dig bra.Plus övrig utrustning beroende var och hur du jagar.
Publicerat September 26, 201411 yr Maskeringsband/snitsel har du om det skulle bli skadskjutning så att du kan markera skottplatsen. Termos full med kaffe o lite mackor o en korvbit el. rökt fläsk.
Publicerat September 26, 201411 yr Ett koppel,typ retriverkoppel. Händer ibland att man behöver koppla en hund. Är inte så lätt med ex vapenremmen. Går även att dra ut rå,mindre gris med också. Kostar inte många tior. Kaffe o rökt sida är obligatoriskt. /Lars.
Publicerat September 27, 201411 yr då det snart är första älgjakten för min del så funderar man på vad man ska packa ner i väskan?! någon som har några bra tips? Mycket kaffe, smörgåsar en filt är.rätt trevligt att ha med om man ska sitta en hel dag. Skithuspapper är ett måste
Publicerat September 29, 201411 yr Kaffe, mackor, hästkorv, markeringsband, retrieverkoppel, tändstickor, skithuspapper och regnponcho har jag i väskan. Första året var min ryggsäck som skalmans skal, jag hade fan med mig allt från kompass till extra ammunition... Egentligen skulle jag klara mig med kaffe, hästkorv och tändstickor. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat September 30, 201411 yr Brukar klara mig rätt bra på bössa, skott, radio och skithuspapper! Tändstickor kan va bra med, så man kan elda om vinden drar in mot såten.... mvh/Urban
Publicerat September 30, 201411 yr skithuspapper är nog nästan viktigast, sen kommer mat/värme. antingen gör du mat på nått sätt eld eller gasol eller har du med kaffe mackor. bössa licens ,jaktkort,jaktradio sittplats mm är givet. men bra med 3-500 övningskott innan man jagar!
Publicerat Oktober 1, 201411 yr glöm inte licens och jaktkort .och försäkring i ett förbund el. i hemförsäkringen inbakad.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Något som inte tar plats i ryggsäcken men som är viktigt är en portion sunt förnuft, lite självinsikt och jaktetik. Man blir lätt nervös i början och för egen del var det tur att första älgen kom in på 18m, skakade rätt friskt. Alla andra saker gör bara att stunden i skogen blir lättare, torrare, säkrare, mättare... om man orkar bära med sej allt
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Något som inte tar plats i ryggsäcken men som är viktigt är en portion sunt förnuft, lite självinsikt och jaktetik. Man blir lätt nervös i början och för egen del var det tur att första älgen kom in på 18m, skakade rätt friskt. Alla andra saker gör bara att stunden i skogen blir lättare, torrare, säkrare, mättare... om man orkar bära med sej allt En 1-liters fryspåse som regnskydd till mobilen. Jag brukar alltid ha den nära till hands i en benficka el. en ficka i jackan. En sopsäck som regnskydd till bössan om det skulle bli skitväder. Sedan brukar jag ha med mig ett par extra fryspåsar om man skulle få skjuta någon älg så att man kan ta tillvara på lever från kalv el. fjoling o älghjärtat. Hjärtat är gott att röka el. torka.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Det mesta är skrivet men jag brukar tänka vapen+ammo, varm, torr och sedan mat samt bra-att-ha. Engångsplasthandskar för urtagning kan vara bra. Magasin och plugg är klassiskt att glömma hemma eller i bilen. En flaska vatten tycker jag är bra att ha med också förutom kaffe och mackor. Ingen på jaktsidan verkar klara sig en dag i skogen utan att skita så du får nog ta med dig dasspapper
Publicerat Oktober 1, 201411 yr ...och måste du skita i skogen under jakten så är det bara att du täcker över det med grenar o stenar för att göra det så svårt som möjligt för ev. hundar att rulla sig. Då menar jag rikligt med ris o stenar ovanpå el. gräv en grop om du har spade med dig. Ingen hundägare blir glad om hunden luktar skit.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr En älgjaktsdag, kaffetermos och två dubbelmackor, radio och ammunition. En fågeljaktsdag, halvdag voffe bössa ammo och en flaska vatten, heldag ett par mackor och en kaffetermos till förstärkning från halvdagen. Gillar inte att bära.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Det blir snabbt trist att sitta på pass om man fryser så ta med extra kläder. För mig är kängor och raggsockor för kalla efter ett par timmar så nu kör jag skoterstövlar. Om du måste sitta helt stilla blir det snabbt kallt om du snålat in på antalet lager av kläder
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Kameran kan vara kul om man vill föreviga eventuellt vilt... Något att torka av linsen på kikarsiktet om det regnar men det är klart det är ju några som nämnt skitpapper så det glömmer du nog inte... Resten tror jag föregående skitstövlar redan nämnt...;-)
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Det blir snabbt trist att sitta på pass om man fryser så ta med extra kläder. För mig är kängor och raggsockor för kalla efter ett par timmar så nu kör jag skoterstövlar. Om du måste sitta helt stilla blir det snabbt kallt om du snålat in på antalet lager av kläder japp, helt rätt, men om du kan tända en eld eller värma lite soppa så klarar du många timmar!
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Regnponcho, en sån där liten jäkel i plast kan vara guld värt. Tar liten plats, väger inget, men när det verkligen pissregnar är du glad att den åkte ner i säcken.
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Det mesta är skrivet men jag brukar tänka vapen+ammo, varm, torr och sedan mat samt bra-att-ha. Engångsplasthandskar för urtagning kan vara bra. Magasin och plugg är klassiskt att glömma hemma eller i bilen. En flaska vatten tycker jag är bra att ha med också förutom kaffe och mackor. Ingen på jaktsidan verkar klara sig en dag i skogen utan att skita så du får nog ta med dig dasspapper Verkar som jägarna har rätt dåliga magar, ja. Är väl allt jädra kokkaffe En som aldrig har papper.
Publicerat Oktober 2, 201411 yr Har alltid papper, om så bara för att torka av kniv och händer från blod, men det finns ju en del som torkar sig där bak med löv också så det kanske är en universell lösning? Min tanke, släpp alla funderingar på prestation och krav, njut av jakten, eller stillheten och framför allt, bristen på täckning på mobila enheter. /Christian