Publicerat Oktober 30, 200619 yr En händelserik helg har det varit. 4 älgar blev resultatet. Jag gick med hund och hon är en riktig passkyttshund Freja, gångstånd/lite fortare är det allt som oftas, men det är ju kul för passarna. På lördagen sköt vi ko och kalv för henne och på söndagen skulle vi jaga av en liten såte så jag gick i band med Freja. Vi hittade ett spår som vi följde men till slut blev hon så jäkla het att jag släppte. Samma visa igen, gångstånd/sken och en tjur gick i backen för en passkytt. Nästan samtidigt sköt en annan kille på en ko som vände in i såten igen. Jag gick dit och började spåra, det var blod i spåren så jag visste att hon var träffad. Vi spårade i ca 40 min och självklart gick hon i det jävligaste av all terräng..runt runt och upp och ned för ett berg. Men till slut kom vi ikapp henne och jag såg att att en gran vek sig när jag kom upp över en kulle, där stod hon på 25 m och tittade på oss. Freja skällde i kopplet och var minst sagt het. Det var lite lurigt att skjuta med kopplet och framstocken i vänster hand men då avståndet var så kort gick det bra! Kon föll i backen...känndes skönt att avsluta dagen på ett sådant sätt! Det visade sig att det första skottet hade tagit långt fram så hon var lite hängig men det var inte dödande. Jag har inte gått med hund så många gånger förut men det var grymt skoj måste jag säga!! /Erik