Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Straffad och vapenlicens?

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Jag har under en längre tid varit inne på att ta jägarexamen men nu är det så att i april i år så var jag på min första riktiga utlandsresa någonsin och den begav sig till Mallorca.

Under min vistelse där nere hittade jag några fina Butterfly knivar med olika designer och mönster som jag blev förtjust i som jag ville ha hemma i vitrinskåpet, det slutade med att jag köpte 3 stycken.

Jag var medveten om att det är en kniv som är olaglig att bära på gatan men att den var olaglig att ens ta in i landet hade jag inte den blekaste om.

Jag fastnade hos tullen på Skavsta flygplats och det slutade med att jag fick sitta i ett förhörsrum i ca 1 timme innan jag fick lämna flygplatsen, då utan knivar och

17.500:- i dagsböter.

Brottsrebrusering blev smuggling. (Finns med i belastningsregistret)

Det jag undrar nu är om det är kört för mig att få vapenlicens pga av detta misstag? Jag är 27 år och aldrig tidigare dömd.

Tack.

Publicerat

Rps rekommendationer finns att ladda hem som pdf. Ända gången det är tvärkört att någonsin få vapenlicens är om du gjort dig skyldig till väpnat rån.

Publicerat

Hej.

Jag har under en längre tid varit inne på att ta jägarexamen men nu är det så att i april i år så var jag på min första riktiga utlandsresa någonsin och den begav sig till Mallorca.

Under min vistelse där nere hittade jag några fina Butterfly knivar med olika designer och mönster som jag blev förtjust i som jag ville ha hemma i vitrinskåpet, det slutade med att jag köpte 3 stycken.

Jag var medveten om att det är en kniv som är olaglig att bära på gatan men att den var olaglig att ens ta in i landet hade jag inte den blekaste om.

Jag fastnade hos tullen på Skavsta flygplats och det slutade med att jag fick sitta i ett förhörsrum i ca 1 timme innan jag fick lämna flygplatsen, då utan knivar och

Det jag undrar nu är om det är kört för mig att få vapenlicens pga av detta misstag? Jag är 27 år och aldrig tidigare dömd.

Tack.

Hur länge sen är detta?

Publicerat

Hur länge sen är detta?

Det står "April i år". ;-)

Publicerat

Det står "April i år". ;-)

Haha hur vore det om jag inte slarvläste så....

Hej.

Tack.

Har svårt att se att du får det inom närmsta året dock. Hör med Christian N här på forat, han kanske har en aning.

Publicerat

Med tanke på att vissa polismyndigheter nästan drar in licenserna för gångfylla som ju inte ens är ett brott, bara ett mått på dåligt omdöme så skulle jag sätta mina pengar på att det är kört för några år framöver för dig.

Publicerat

Visst är den korrekta rubriceringen vapenbrott, smuggling?

Du erkände och erhöll ett strafföreläggande, med tanke på botens storlek och brottets allvar är det i dagsläget tveksamt om du kan erhålla tillstånd för vapen, det finns dock bara ett sätt att ta reda på detta, köp en 500- kronors pang av en handlare och riskera mindre än 1000 kr totalt, 

förbered dig på att få tala för din sak och att verkligen lägga dig på rygg, när det gäller smugglingen av knivarna, det kan komma att bli så att du får tillstånd. /CHristian

Publicerat

Jo men först måste ju jägarexamen avläggas. Det tar ju sin tid. Sedan beroende på var du bor så tillkommer handläggningstid.

Kolla först upp när nån lämplig jägarkurs startar, troligtvis framåt dec, jan nån gång. Det är ju snart älgjakt. Sedan kanske du är klar med teorin framåt vårkanten o då ska det skjutas. Går det bra o du har pengar o tid är du färdig, säg i mitten på juli. Då ska du hitta ett vapen o vänta, vänta o pga av det här med knivarna tar handläggaren kontakt med dig o då är vi inne i okt o eftersom det förflutit viss tid så har dina chanser ökat markant förutsatt att du inte ställt till nån annan jävulskap.

Så ta det lugnt så tror jag att det här har ringa betydelse.

Så tror jag.

Publicerat

Laban, 

iofs är detta ett jaktfora men tillstånd kan erhållas för andra syften än jakt, därtill är oklart om TS har jägarexamen eller inte, vidare så är det där förflutet en viss tid som så att om man begått fel och brister som gör att TI anser att man är olämplig så är det tre år som gäller för spärrtiden, att den skulle tillämpas med en kortare tid än så är inget jag känner till, men förvisso anar jag att det gör det det ibland.

Men i huvudsak kan konstateras att vapenrelaterade brott som inte är ringa utgör grund för återkallelse av tillstånd, vilket då kan konstateras vara en väl så klar rekommendation, dvs inga pangar om man begår vapenbrott. 

Min personliga uppfattning i detta är att om man vill ha tillstånd så är det genom att få träffa och övertyga handläggaren om att man är en lämplig person det, som gäller. 

/Christian

Publicerat
  • Författare

Tack för alla snabba svar, uppskattas! Det känns lite som det är kört för min del för tillfället men jag tänkte ändå genomföra min plan och skulle det vara så att jag inte får

någon vapenlicens så får jag bita ihop och vänta tills dom godkänner mig. Min examen finns ju trots allt kvar vid ett senare tillfälle också. :)

Publicerat

Jo men först måste ju jägarexamen avläggas. Det tar ju sin tid. Sedan beroende på var du bor så tillkommer handläggningstid.

Kolla först upp när nån lämplig jägarkurs startar, troligtvis framåt dec, jan nån gång. Det är ju snart älgjakt. Sedan kanske du är klar med teorin framåt vårkanten o då ska det skjutas. Går det bra o du har pengar o tid är du färdig, säg i mitten på juli. Då ska du hitta ett vapen o vänta, vänta o pga av det här med knivarna tar handläggaren kontakt med dig o då är vi inne i okt o eftersom det förflutit viss tid så har dina chanser ökat markant förutsatt att du inte ställt till nån annan jävulskap.

Så ta det lugnt så tror jag att det här har ringa betydelse.

Så tror jag.

Har man 15k och en bil så har han jägarexamen senast söndag och kan lämna in en ansökan om vapen licens på måndag. Få den nekad innan 1 dec. 

Jag är spontan så detta hade lätt kunnat vara rimligt om det gällde mig. 

Publicerat

Laban,

iofs är detta ett jaktfora men tillstånd kan erhållas för andra syften än jakt, därtill är oklart om TS har jägarexamen eller inte, vidare så är det där förflutet en viss tid som så att om man begått fel och brister som gör att TI anser att man är olämplig så är det tre år som gäller för spärrtiden, att den skulle tillämpas med en kortare tid än så är inget jag känner till, men förvisso anar jag att det gör det det ibland.

Men i huvudsak kan konstateras att vapenrelaterade brott som inte är ringa utgör grund för återkallelse av tillstånd, vilket då kan konstateras vara en väl så klar rekommendation, dvs inga pangar om man begår vapenbrott.

Min personliga uppfattning i detta är att om man vill ha tillstånd så är det genom att få träffa och övertyga handläggaren om att man är en lämplig person det, som gäller.

/Christian

Du behöver inte vara nedlåtande. Läs ordentligt innan du svarar istället o då syftar jag på ts första inlägg.

O så läser du rps rekommendationer där spärrtiden är mellan 2 år o 5 år.

Du har säkert en bra utbildning som smäller högt min enda erfarenhet är personlig o jag har mer eller mindre lusläst denna pdf.

O så räknar vi lite, brottet begicks i april enligt mitt exempel hör handläggaren av sig i okt -15 o med lite tjafs så har han licensen i april -16.

Jag är 37 år min enda utbildning är att jag är läskunnig o livet. Sen är det väl lika godtyckligt här som övrigt när det gäller licensärenden.

Publicerat

Laban,

du behöver inte bevisa att du är en underdog, jag är inte nedlåtande, å andra sidan är jag inte fullt så linjär som du är. Spärrtiden är som du noggrant anger två år, för påvisad olämplighet för en eller flera fyllor, LOB, vilket inte är aktuellt här, för brott är spärrtiden tre år, 

jag har en utbildning, det lär väl även du ha, obligatoriska 9 år i grundskolan med någon form av vidare utbildning, utöver livets skola. I frågan om tillstånd vid belastningar ( kan utöver brott o fylla även vara sjukdom och eller annan personlig egenskap) går hanteringen till så att handläggaren efter ansökan, utreder ärendet, verkligen utreder det, man konfas för avslag/ytttrande och ger möjlighet att inkomma med skriftligt yttrande, ärendet föredras därefter för juristen på avdelningen eller i plenum på föredragningsdagen, oftast fredag morgon för beslutsfattarna på enheten.

Därefter erhåller man svar, om man lyckas övertyga handläggaren om att man är en ångerfull person o i övrigt lämplig kan man få tillstånd, men jag skulle inte hålla andan i väntan. /Christan

Publicerat

................

O så räknar vi lite, brottet begicks i april enligt mitt exempel hör handläggaren av sig i okt -15 o med lite tjafs så har han licensen i april -16.

Jag är 37 år min enda utbildning är att jag är läskunnig o livet. Sen är det väl lika godtyckligt här som övrigt när det gäller licensärenden.

Jo, men som C skrev - här gäller nog MINST 3 år....... Det är ett vapenbrott vi pratar om (vilket i sammanhanget nog är det sämsta möjliga brottet att spärras för).

Brottet begicks i april, allt utklarat per juni 2014. Då är det knappast lönt att ens skicka in en ansökan innan juni 2017. Ansökan behandlas, utreds, stöts och blöts (här får TS som sagt kallt räkna med att krypa duktigt) och ett beslut i frågan kan komma runt december 2017. Och det är lite av ett best case scenario om det beslutet ska vara positivt till TS fördel. Så TS har all tid i världen att ta sin examen......

Jag har med läst regelverket både fram och baklänges, därtill ser jag ganska många ansökningar som avslås eller bifalles på ibland ganska udda argument i mycket märkliga omständigheter. Min bedömning här är att det är nog MINST 3 år som gäller (och ett snorrent record under den tiden - inte ens en sketen p-bot) och även då lär TS vackert få kräla som en usel mask för att ha ens en seriös chans.

Som sagt - jaktlig erfarenhet under tiden, några bra rekommendationer av någon jaktledare kommer på intet vis att göra odsen sämre utan förr betydligt bättre.

/T

Publicerat

Nyfiken fråga:

Tror ni det har någon betydelse ifall rubriceringen är som Christian antar eller om rubriceringen (felaktigt) blivit så som trådskaparen anger.

DVS om det verkligen rubricerats som smuggling, inte som vapenbrott smuggling, skulle det ha någon praktisk betydelse?

Samtidigt kan man reflektera över "straffsatsen". Rent spontant så kan jag visserligen ha synpunkter på att butterfly knivar räknas som vapen. Men bortsett från det så känns tre år för ett vapenrelaterat brott inte direkt i överkant. Minst sagt. Jag vill inte vara taskig mot trådskaparen. Men att tre år efter ett "vapen brott" kunna erhålla vapenlicens??? Jag hoppas det är längre i de fall där brottet på ett mer direkt sätt framkallat fara för annan.

Publicerat

Å andra sidan använde PMT stora bokstäver i "MINST 3ÅR" så det kanske jag borde ta som en fingervisning...

Publicerat

Mycket klokt råd från PMT. Jägare blir man inte på en intesivkurs. Ta tid och lär dig om jakten så länge, det finns hur mycket som helst att lära sig, försök få hänga med nånstans. Om du inte har skogsvana så börja där! Häng lite på forat här och läs trådar om vapen/jakt övrigt. Då har du kött på benen den dag du har licensen sen.

Publicerat

Och under jakt så kan ju TS säkert låna ett vapen... :yes:

Publicerat

Tror inte att lånelicens är aktuellt det heller, uppsiktsjakt kan ju funka

Publicerat

Under regeln som brukar kallas "uppsiktsjakt".... För lån för egen jakt kan bara ges om man har licens - ett moment 22 sas.

/T

Publicerat

En liten undran, om man inte anses lämplig att inneha vapen (nekad licens) - torde detta inte ge samma förutsättningar som om man fått sina licenser indragna?

Dvs. man får inte ens låna vapen under uppsiktsjakt? I båda fallen är ju just ens lämplighet ifrågasatt så att säga.

Det skulle ju även innebära att om TS inte ansöker om licens, så kan han låna under uppsiktsjakt då ingen vandelsprövning skett. Om han däremot ansöker och nekas, så kan han inte ens under uppsiktsjakt låna ett vapen.

EDIT!

Publicerat

Nekad licens, ja då är det inte bra att låna ut ett vapen till någon, men hur vet man det? Uppsiksjakten/vapenutlåningen därvid uppställer inga formella krav eller förprövningar av lämplighet, det är iofs som också att tanken var att det skulle vara en enkel modell för närstående att introducera någon i jakt och skytte,

en situation där man har god insikt i den personens vandel och lämplighet.

Men visst jag skulle helt klart inte fara ut med XX som är okänd för mig och låna ut mitt vapen till uppsiktsjakt, å andra sidan om jag visste att det var en i övrigt god person med sund inställning samt som jag känner väl som har ett strafföreläggande en tid bak i tiden så skulle jag låta det vara och jaga med personen, under uppsikt. /Christian  

Publicerat

. Min bedömning här är att det är nog MINST 3 år som gäller (och ett snorrent record under den tiden - inte ens en sketen p-bot)

Här kommer det här med en licensansökan in - är det tvärkört att få licensansökan igenom så specar tillståndsenheten hur länge det dröjer innan en licens kan behandlas positivt.

Kommer ihåg att jag läste detta i något relaterat ämne på nätet, om det är sant eller inte så kostar det pengar att få reda på. Det jag läste handlade om grovt fylleri på sjön vilket renderade i minst ett års väntetid om jag kommer ihåg rätt.

Publicerat

Kompisen gjorde för några år sedan sig skyldig till misshandel. Han hade någon vecka innan detta inträffade lämnat in sin första licensansökan... Den vart det avslag på ganska omgående.

Han tyckte det var oerhört tråkigt men beslutade att försöka på nytt.

Han väntade i drygt 1 år innan han ansökte igen. Han ringde upp sin handläggare och bokade tid att få träffa henne.

Han lade alla papper på bordet och var helt öppen med hur det gick till den aktuella kvällen. När de diskuterat genom det hela och han lovat att detta var en engångsföreteelse så fick han licensen.

Så ta du din jägarexamen i lugn o ro och följ med någon bekant ut på jakt så mycket du kan till att börja med. Varför inte med kamera till att börja med. Sedan skulle jag rekommendera att du gör som min kompis gjorde och hoppas på en bra handläggare.

Lycka till.