Publicerat September 30, 201411 yr Jag åkte till Portugal och köpte 10st knivar som var jättefina! jag kunde inte hålla mig. Det hela slutade med att jag hamnade i tullen där frågan om varför den här mängden med knivar i väskan bärandes på var så omfattande i volym?O vad är mitt syfte? Ja inte har jag några kompisar som agerat påtryckande och bett mig smuggla in varsin kniv åt dessa. Nej det är på eget bevåg.Sannolikheten med det där höga bötesbeloppet och "straffet" som du fått. Skriver rätt av och enkelt. Nej du ska inte ens tänka på att söka licens. Det du måste göra är att som (utan att ha läst alla inputs) rentvå dina synder. Rätt illa i registret inte sant? Läs jägarexamen och låt dem som verkligen kan jakten lära dig allt och det är ifrån grunden. "Långa jägarskolan"Nu kanske svaret du fick av mig blev som en magspark i ansiktet och att du känner dig irriterad och trött. Bra! nyttja det till att tänka om och tänka rätt i alla led. Till sist ska man importera saker så ska man veta vad man pysslar med rakt av från dokumentation till X antal föremål som får eller inte får tas in. .Det håller inte (oftast inte) att bara Öhm det var si och så..m.m. i dem högre instanserna att rättfärdiga dig som skrynkelfri. //Till sist jättetråkigt läge du hamnat i Lycka till!
Publicerat Oktober 1, 201411 yr En liten undran, om man inte anses lämplig att inneha vapen (nekad licens) - torde detta inte ge samma förutsättningar som om man fått sina licenser indragna? Kanske borde vara så, men man kan ju få avslag för man kanske har sökt innan man är tillräckligt gammal och man kan ju få avslag fast man får behålla alla vapen man redan har, så det finns nog en anledning till att det är skrivet som det är. Jag var medveten om att det är en kniv som är olaglig att bära på gatan men att den var olaglig att ens ta in i landet hade jag inte den blekaste om. Nä, det är lite svårt att veta eftersom de räknas som "eller liknande". http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-1990415-om-tills_sfs-1990-415/?bet=1990:415 Men Tullverket har behjälpligt för alla som är osäkra på om de är liknande eller inte lagt till dem, och just bara dem, i sin uppräkning. http://www.tullverket.se/innehallao/v/vapen/vapenochfarligaforemal/farligaforemal.4.4ab1598c11632f3ba9280008708.html Vad som kan vara relevant i ditt fall är att de är helt lagliga att äga, så det är inte riktigt som att försökt smuggla in tårgas.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Kommer ihåg att jag läste detta i något relaterat ämne på nätet, om det är sant eller inte så kostar det pengar att få reda på. Det jag läste handlade om grovt fylleri på sjön vilket renderade i minst ett års väntetid om jag kommer ihåg rätt. Med tanke på alla andra slumpmässiga variationer vi ser i licenshanteringen så skulle jag betrakta värdet av ett sådant uttalande som långt mindre än pappret det är utskrivet på. /T
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Som vapenägare så får man tänka sig för både en o 2 gånger innan man gör något så att det inte kan bli några påföljder o det behövs inte mycket för att det ska var kört vid licensansökan. Tänk på det i framtiden! Jonsson som har flera bekantar o jaktkompisar inom poliskåren i Kalix.
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Är de här Butterflyknivarna totalförbjudna? Hajjar inte hur det kan bli smugglingsbrott.. Men är duktigt okunnig gällande tullens jobb, ska kolla m nästa tullare som jag möter på jobbet. Är innehav kriminaliserat rakt av? Spontant så hade jag nog tvärvägrat att acceptera boten där och satsat på att ta skiten till tinget men då är jag som sagt rätt uselt insatt i det juridiska..
Publicerat Oktober 1, 201411 yr Är de här Butterflyknivarna totalförbjudna? Hajjar inte hur det kan bli smugglingsbrott.. Men är duktigt okunnig gällande tullens jobb, ska kolla m nästa tullare som jag möter på jobbet. Är innehav kriminaliserat rakt av? Spontant så hade jag nog tvärvägrat att acceptera boten där och satsat på att ta skiten till tinget men då är jag som sagt rätt uselt insatt i det juridiska.. Saxat från Polisens hemsida: " Knivar och andra farliga föremål Lagstiftningen inom det här området behandlar knivar, stickvapen, skärvapen och andra farliga föremål som är avsedda att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. Exempel på sådana farliga föremål:stiletter springknivar butterflyknivar sablar svärd kaststjärnor karatepinnar knogjärn Enligt lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254) är det förbjudet att ha den här typen av vapen på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats.Exempel på undantag från förbudet:militär som till uniform bär kniv hantverkare som arbetar med mattläggning och bär kniv svampplockare som under vandring bär ändamålsenlig kniv normalt bruk av fickkniv eller multiverktyg. Personer under 21 år får inte använda eller äga springknivar eller springstiletter.Överlåtelse av farliga föremålSpringknivar, springstiletter, knogjärn, kaststjärnor eller andra föremål som är speciellt avsedda för att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte överlåtas till personer under 21 år eller erbjudas till försäljning.InförselFör införsel av den här typen av farliga föremål, utom sablar och svärd, krävs tillstånd. Tillstånd prövas av polismyndigheten på den ort där förtullning ska äga rum eller, om förtullning inte behövs, där införseln sker. Se förordning (1990:415) om tillstånd för införsel av vissa farliga föremål." Min kursivering...... http://polisen.se/Lagar-och-regler/Vapen/Knivar-med-mera/ Det känns mao en aning tveksamt milt uttryckt att driva just ett sådant ärende utifrån vad vet i just detta fallet. /T
Publicerat Oktober 4, 201411 yr Ring damerna som beviljar licenserna och fråga. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Oktober 4, 201411 yr nja säger jag, butterflyknivar är väl inte skitffarliga som väggprydnad, likaså kaststjärnor och svärd. men skulle dom påträffas på stan så är det ju skitkört för vederbörande. jag tror inte ts har sagt hela historien eller varit väldigt dum hos tullen. inte sjutton får man 17000kr i böter för att ta hem en kniv om det inte finns nått annat bakom? jag förstår inte felet?
Publicerat Oktober 5, 201411 yr inte sjutton får man 17000kr i böter för att ta hem en kniv om det inte finns nått annat bakom? Praxis: http://www.aklagare.se/PageFiles/8354/R%C3%A4ttsPM%202012%207%20b%C3%B6tespraxis.pdf Uträkning: http://rakna.net/berakna/dagsboter/
Publicerat Oktober 5, 201411 yr Praxis: http://www.aklagare.se/PageFiles/8354/R%C3%A4ttsPM%202012%207%20b%C3%B6tespraxis.pdf Uträkning: http://rakna.net/berakna/dagsboter/ enligt detta ska ett snatteri på 900kr ge minst 5500kr i böter, men jag vet att i 90% av fallen så blir det 1500-2500kr. och skulle man tjäna 30 000kr i månaden så sticker det upp mycket mer,34000kr, jag gissar på att alla får lite rabatt? kan det vara så att han fick 50 dagsböter för varje butterflykniv? 4 knivar= 200db?
Publicerat Oktober 5, 201411 yr Det går att få licens efter 5 år. :-) Jag mejlade till polisen i och med att jag var straffad för en grej som nog ses som allvarligt i handläggarens ögon. Fick som svar att enda sättet att veta var ifall jag skickade in min ansökan. Jag väntade dock i 5 år, skrev ett personligt brev på typ 5 meningar. Därefter fick jag licensen (extremt härlig känsla). Om jag varit dig hade jag ansökt någon gång om året från och med om 3 år (om de ser att du verkligen vill ha din licens samtidigt som inget nytt dyker upp i registret ger de med sig till slut). Skriv ett kort personligt brev (några rader, inte en uppsats) eller dylikt då du skickar in din ansökan, motivera varför licensen hade betytt mycket för dig och att du är mån om att sköta dig. Att du kommer få din licens är alltså självklart om du inte gör några fler grejor. Frågan är bara hur lång tid det kommer att dröja tills att de ger med sig. :-)