Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ska man lukta när man jagar?

Featured Replies

Publicerat

Ja svaret är väl kanske: så lite som möjligt! Anledningen att jag funderar på det är att jag satt och kollade på filmenThe Hunter. Där försöker jägaren att lukta så mycket rök som möjligt (röker in kläder över lägerelden) finns det nåt belägg för detta?

Andra alternativ skulle ju kunna vara: ren och nyduschad med nån väldoftande tvål och en skvätt rakvatten. Kanske en veckas ingrodd svett och sen rulla sig i lite lera. Typ så skitig som möjligt.

Sen finns naturligtvis "bli-luktfri" tvål och schampoo och en scent-lok dräkt på det, men det är fusk.

Har ni några sköna teorier om hur man kan lura viltets känsliga väderkorn...

Publicerat

Ja svaret är väl kanske: så lite som möjligt! Anledningen att jag funderar på det är att jag satt och kollade på filmenThe Hunter. Där försöker jägaren att lukta så mycket rök som möjligt (röker in kläder över lägerelden) finns det nåt belägg för detta?

Andra alternativ skulle ju kunna vara: ren och nyduschad med nån väldoftande tvål och en skvätt rakvatten. Kanske en veckas ingrodd svett och sen rulla sig i lite lera. Typ så skitig som möjligt.

Sen finns naturligtvis "bli-luktfri" tvål och schampoo och en scent-lok dräkt på det, men det är fusk.

Har ni några sköna teorier om hur man kan lura viltets känsliga väderkorn...

Rulla i älgens brunstgrop.. :)
Publicerat

I rätt vind är nr 1,

men ren och med kläder som inte luktar svett kommer man långt, 

längre än så kommer man om man ser till att ha en liten doft utöver den kroppsegna som förvillar, rök, björk, tall, gräs, inte weed, btw, 

vidare ytterligare med tillägg av dofter som attraherar viltet, ie brunstdofter, eller andra attraktionsdofter.

För egen del föredrar jag att hålla mig så fräsch som möjligt, hålla kläderna rena och doftfria, i övrigt så orkar jag inte med resten.

/Christian

Publicerat

Det är lite också var man jagar. Är man i " ingenmansland" dvs i Norrland där viltet kanske inte stött på människa eller mänsklig doft pga av den oändliga skogen, så är det antagligen att lukta så likt en tall eller en gran som möjligt.  ;)

I skogarna runt i södern är de mer vana vid tex grilldoft, cigarettrök och bränt gummi mm mm. De är lite mer civiliserade(?). 

Grön såpa i tvättmaskinen?? :huh:

Publicerat

Lecha slår huvudet på spiken,det har nog stor betydelse hur pass vanligt det är för viltet att få människodoft i näsan.

Här i sthlm är det ingen kris om något klövvilt får vittring på mig då det oftast genererar en skottchans ändå.

Således luktar jag alltid gott :wink:

/Mike

Publicerat

Du kan ju leta reda på en brunstgrop efter en älgtjur o rulla dig i så får du se om det kommer någon större tjur som vill utmana dig. :tongue:

Publicerat

I det ena laget som jag jagar med så är det en kille som röker konstant. Han har alltid djur på sig oavsett hur han står, så rökdoft är nog bra.

Publicerat

Man ska lukta gott[emoji12]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Köpte en flaska spray med ekollondoft som tydligen skall hjälpa vid åteljakten.Sprejar på mig och stövlar när jag går till kojan ifrån bilen. Stå rätt i vind måste ju vara det allra bästa i alla lägen.

Publicerat

Cigarettrök reagerar de flesta vilda djur på. Bra anledning att sluta röka.

Publicerat

Du kan ju leta reda på en brunstgrop efter en älgtjur o rulla dig i så får du se om det kommer någon större tjur som vill utmana dig. :tongue:

Så länge man inte luktar ko är det väl lugnt :D

/M

Publicerat

Så länge man inte luktar ko är det väl lugnt :D

/M

Ja då kanske du tjurar i en lång rad till passet. :tongue:

Publicerat

De lär ju komma bakifrån :) :) :)

/M

Hahaha! :thumbsup:  :tongue:

• 2 weeks later...
Publicerat

Vi hade en herre i jaktlaget som gått bort tyvärr av ålderns komma men han sköt 88st älgar under sin tid och tro mig han slog alla rekord. Han rökte cigaretter på passet som ett kärnkraftverk, han åt mackor,drack kaffe å läsk å rapade som ett eko samt sket hela tiden så ingen ville ha hans pass ifall man trampade i skiten. Han sköt 2st älgar SAMTIDIGT med byxorna nere en gång. Och under sin tid hade han sin Husqvarna 30-06 som han ärvde från sin far.

En riktig åssa nisse med andra ord, så nja du behöver nog inte rulla dig i skit och röka in kläderna:)

Publicerat

Det handlar väl även lite om vad man jagar. Vet många som använder räv eller coyote urin. Funkar bra på andra Predatorer och vitsvans. Tveksamt om det skulle vara så bra för det mindre villtet.

Publicerat

Det handlar väl även lite om vad man jagar. Vet många som använder räv eller coyote urin. Funkar bra på andra Predatorer och vitsvans. Tveksamt om det skulle vara så bra för det mindre villtet.

Om man gnir in sig i rävpiss har man nog tagitsin fritid på för stort allvar :D

/M

Publicerat

Nu vet jag inte sanningen i detta påstående.

Men en gammal arbetskamrat satt och pratade med några utav det äldre gardet i sitt jaktlag och en påstod att man skulle pinka på passet. Ja inte där du stod utan där du trodde älgen skulle komma. Om det kom en älgtjur så tvärstannade den och luktade.

Han provade och det funkade.

Jag var skeptisk till detta påstående men kunde inte låta bli att prova en gång. Ingen älgtjur kom men en liten bock stannade och luktade.

Publicerat

Tror faktiskt att det inte spelar så stor roll..... Vi har en "gubbe" i laget som duschar till midsommar oavsett om det behövs eller inte. (Tidigare så rökte han pipa och luktade oftast bakfylla också. Men pga cancer så har han blivit tvungen att sluta dricka och röka....).

Han gör i princip allt för att föra oväsen på pass, i förhoppning att inga älgar ska komma. Hugger ved, eldar, äter, pratar högt i radion utan snäcka och stökar allt han bara kan. Han har alltid älgar på passet!!(Iof så händer det att det tar 1 år eller 2 innan han berättar att han hade älg på passet... Men säger han att han har haft älg på passet, då har det varit älg där också!)

Kan garantera att han har 3-4 älgar/år inom 30-40m.... Men skjuter i luften typ vart 10onde år, bara för att verka intresserad.....

Sen har vi en som smyger, köpt doftfritt jaktställ, jag ger mig tusan på att han pissar/fiser i plastpåse också. Sitter tyst och eldar nästa aldrig. Han har också ofta älg på pass. Iof så skjuter han iom att han hör något prassla eller ser något röra sig.

Brukar skjuta 1-3 älgar/år. Inte sällan minst 1 eftersök.....

Själv har jag skjutit mina 2 första älgar som passare. Båda två kom i "fel" vind. Båda gångerna hade jag ätit tacos med mycket stark jalapenjo och lök. Båda gångerna vart jag först akut nödig efter promenaden till passet, och gick undan 50-100 m i medvind för att släppa ut helvetets demoner ur röven.... Dvs ränskita som svider tom mer när det ska ut än när jag tuggade i mig godsakerna... Båda gångerna gick älgarna i det närmaste över "rusan" innan dom gick i backen. Samt att dom helt omöjligtvis kunnat låta bli att få vinden av mig, rakt i mulen.

Så jag vet inte....

Fö har jag aldrig smygit på ett stånd som man hör vissa göra... Av med skor och gå i strumplästen, eller krypa i blåbärsriset. Jag brukar bara knalla rakt in, ta ner pangen från axeln och smälla på.... Visst försöker jag undvika att trampa av kvistar, men ung där går gränsen på smygandet. Samma med toppfågel... Har aldrig smygit på toppfågel! Jag brukar bara knalla på. Jag undviker dock att gå rakt mot fågeln, utan försöker gå in lite snett. Ung som jag är på väg att ska passera förbi. När jag kommit i håll brukar jag bara stanna upp bakom en risbuske, eller liten gran/tall och ta sikte....

Publicerat

Charlie.

För 15år sedan sa de flesta jägare jag känner så om ghilliesuits. Ansiktsmasker parfymfria tvättmedel och tvålar osv. Men det var självklarheter för bågjägarna i USA. Nu är det om inte själ klart så i alla fall normalt med sent lock, ozonic, och diverse anti lukt sprayer. Rävpiss finns i både syntetisk och äkta variant. Så även hindars brunstdoft. Det kanske är att ta sin hobby pp för stort allvar. Men det är nog en utveckling som vi redan sett början på. ..

Publicerat

Kias Husse

Om du råkar ut för ett stort farligt rovdjur finns några olika möjligheter på hur man skall bete sig. De flesta är väl övetens om att det sämsta är att bete sig som ett bytesdjur. Jag har länge trottppå teorin om motsvarigheten för bytesdjur. Om du inte beter dig som en predator så blir inte djuren lika rädda. Tror det finns ett samband mellan denna teori och dina inlägg. ..

Publicerat

Charlie.

För 15år sedan sa de flesta jägare jag känner så om ghilliesuits. Ansiktsmasker parfymfria tvättmedel och tvålar osv. Men det var självklarheter för bågjägarna i USA. Nu är det om inte själ klart så i alla fall normalt med sent lock, ozonic, och diverse anti lukt sprayer. Rävpiss finns i både syntetisk och äkta variant. Så även hindars brunstdoft. Det kanske är att ta sin hobby pp för stort allvar. Men det är nog en utveckling som vi redan sett början på. ..

Förvisso är det en utveckling men frågan är om den är nödvändig??? Jag tycker ibland att man känner att man känner sig som en jävla julgran när man ska ut i skogen; jaktradio med tillhörande sladdar, gps med tillbehör, sen drar man på camostället, glider ut till jaktbilen av senaste märke samtidigt som man gör ett inlägg på sin twitter att man minsann ska ut å jaga.

Kalla mig gnällig men ska man dessutom lukta rävpiss eller kåt älg samtidigt tycker jag det går till överdrift. :wink:

/M

Publicerat

Charlie- du behöver inte.

Förövrigt skulle jag helst slippa radio på jakt men av säkerhetsskäl är inte det eftertänksamt. Jag kör lite anpassad klädsel, buff, handskar, lövhög om det är fågel som skall jagas, tvättar kläderna lite lagom och använder neutralt tvättmedel. 

Jag tror inte att det går att klä/dofta till sig vilt, en del har matjord i fickorna oavsett om de byter byxor varje dag eller aldrig och det finns en del som inte har det. /Christian

Publicerat

Charlie- du behöver inte.

/quote]

Jag gör väl inte heller egentligen, kan jag säga. Men ibland kan jag fascineras en smula av allt man behöver eller tror man behöver. Det är behov skapade utifrån konsumtion, och nej, jag är inte bättre än nån annan...

Men jag tror inte man mår dåligt av att reflektera över sina göranden ...