Publicerat Oktober 21, 201411 yr Börjar redan efter bara några dagars jakt känna av ryggen. Min amatördiagnostik säger mig att det beror på att jag bär bössan konstant i rem på höger axel. Ryggontet är väldigt höstrelaterat...! Nu till mina funderingar om att avhjälpa detta. Vad är bäst/ mest prisvärt? Hölsterryggsäck? Någon form av färdig dubbelrem, eller rent av någon hemmakonstruktion? De krav jag har är att det ska gå att komma skapligt fort till skott, då jag stannar till och tar pass bra många ggr under en såt. Jag vill inte eller bli tokvarm av det (annars hade en ryggsäck varit självklart val). Sen vill jag att det är skapligt billigt, då jagandet gör att ekonomin för tillfället är körd i botten( och då är det 3mån kvar av säsongen:() Mvh/Urban
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Du får väl bära pangen över nacken istället som omväxling, en dubbel rem med en del anpassad för så kallad "jägarförflyttning". För min del skulle jag tro att du behöver titta lika mycket på att växla i bärandet av pangen som att även titta på om ditt bäcken är rakt o kompensera med ilägg i skorna osv. Mycket ryggont handlar om att man de facto har olika långa ben eller behöver justeras i bäckenet, vid normal belastning märks inte detta, musklerna kompenserar men när man är trött och eller anstränger sig hårt så märks det av. Lycka till med att hitta eller sy ihop till en egen rem som är mer anpassad. /Christian
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare Problemet med att bära över nacken är att jag efter bara några minuter plötsligt går med bössan på högeraxeln.....vet inte om det har med ålder att göra!? Kolla upp bäcken och grejor lät läskigt. Vill inte veta sanningen om min kropp, utan lever mycket hellre i tron att jag är nästan lika pigg som när jag var 30:) Är lite av en hemmapulare, så jag gör nog ett försök på egen lösning.... Grunden blir nog biltemas remmar som jag tycker är riktigt prisvärda, om än ruskigt fula... mvh/Urban
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Jag säger som SAS - vapenrem? Vad är det? /T - som har bössan i handen eller på axeln
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Du vill alltså ha tips, men samtidigt vägrar du ändra på bärandet och söka efter orsaker till smärtan? Ta dig i kragen, bär på annat sätt och få skiten undersökt!
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare Jag säger som SAS - vapenrem? Vad är det? /T - som har bössan i handen eller på axeln Har provat att gå utan rem. Tycker det funkar dåligt. Kan tex inte prata i radion, ta en snus el liknande när jag har hunden i koppel. Är jag ute själv med hagelbössan har jag den alltid i näven....fast det beror också på att jag alldrig monterat några rembyglar på den.... mvh/Urban
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare Du missuppfattar mig sidelock. Jag vägrar inte bära på annat sätt. Det bara blir så att jag plötsligt har bössan på höger axel.... Svårt att ändra ett drygt 30årigt beteende...... mvh/Urban
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Du missuppfattar mig sidelock. Jag vägrar inte bära på annat sätt. Det bara blir så att jag plötsligt har bössan på höger axel.... Svårt att ändra ett drygt 30årigt beteende...... mvh/Urban Lägg tillbaka den där den ska vara då. Prova african carry? För egen del har jag gett upp det där med bekvämlighet + snabbt till skott. Antingen har jag bössan i näven som i skåne där man knappt förflyttar sig med vapnet, eller så har jag dubbelrem så bössan försvinner ur tankarna helt som i norr där det kan bli milavis promenad mellan skotten.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Har provat att gå utan rem. Tycker det funkar dåligt. Kan tex inte prata i radion, ta en snus el liknande när jag har hunden i koppel. Är jag ute själv med hagelbössan har jag den alltid i näven....fast det beror också på att jag alldrig monterat några rembyglar på den.... mvh/Urban Provat att kommendera sitt? Prillan kan du packa med bössan i armvecket....... Radion har man ju micken på kragen som den kan man manövrera med en hand. Enda gången jag tycker man behöver ställa bössa i från sig är om man ska pinka - men då är man ju upptagen med att hålla i annat så då spelar det liksom ingen roll. Det tar ett tag att vänja sig av med remmarna - men väl man gjort det så tycker man bara de är ivägen om man får en bössa med remmarna på. /T
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare Tror jag ska tillverka mig någon form av dubbelrem.... Som det skrevs.....att bära bössan i näven funkar nog bra i skåne. Själv lägger jag hellre tiden på att jaga än att lära hundarna sitta! Eftersom det kan ta någon vecka eller månad mellan skottilfällena känner jag att bekvämlighet är viktigare än beredskap. Fick en bild per sms av nigglethots dubbelrem, men det känns som man borde kunna göra något likvärdigt själv...skulle vara intressant att titta på din innan merkel. mvh/Urban
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Läste nånstans att en bra dubbelrem är billigare än ett besök hos kiropraktorn. Utöver det så är det fan så mycket lättare att lära en spaniel/labbe/vorsteh att gå fot/sitta och bli kvar jämfört med att lära en spets att göra detsamma om det luktar vilkebråd i vinden.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare Du har pmsåg det nu....Tackar för erbjudandet. Har känt på den produkten(quickshooter) på någon mässa. Föll dock inte mig i smaken, vill få undan vapnet, så ryggen känns som enda placeringen.... Kollade även in spuhrs lösning på grannforumet som christian tipsade om.....verkar vara en liknande lösning... Känns som jag är lite gnällig när jag vill ha tips, men samtidigt rackar ner på dom jag får... Jag har en klar ide om vad jag trivs med och vad som passar mig och min jakt! Fast ändå vill jag ha lite nya infallsvinklar... mvh/Urban
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Hunden i midjebältet och vapnet i färdigställning. Ryggontet beror enbart på dålig fysik. Gör om gör rätt. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Oktober 21, 201411 yr .........Själv lägger jag hellre tiden på att jaga än att lära hundarna sitta! ........... mvh/Urban Grundläggande dressyr tramsar man inte med under jaktsäsongen - den ska sitta låååååångt tidigare. Själv tycker jag hundar som far runt i kopplet är oanvändbara under jakt. Hunden ska kunna "fot" dvs vänster fot, "pedal" dvs höger fot, "sitt" och "bakom", annars är de ju totalt odrägliga...... Då måste man ju ha dem i koppel så fort de inte ska jaga - vem orkar med det? /T
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare Grundläggande dressyr tramsar man inte med under jaktsäsongen - den ska sitta låååååångt tidigare. Själv tycker jag hundar som far runt i kopplet är oanvändbara under jakt. Hunden ska kunna "fot" dvs vänster fot, "pedal" dvs höger fot, "sitt" och "bakom", annars är de ju totalt odrägliga...... Då måste man ju ha dem i koppel så fort de inte ska jaga - vem orkar med det? /T Du har inget krav på dina hundar att dom ska kunna jobba självständigt utan stöd några km från dig va..... mvh/Urban
Publicerat Oktober 21, 201411 yr http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=Z%2Daim+Pro+Stalker+%2D+neoprene+vapenrem&id=77〈=sv Här är kanske ett möjligt alternativ? Verkar gå snabbt att få upp bössan och inte inte onödigt dyr heller Edit: Länken verkar inte fungera när jag lägger in den här Men det är bara att gå in på Z-aim.com och söka på Pro Stalker annars.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Du har inget krav på dina hundar att dom ska kunna jobba självständigt utan stöd några km från dig va..... mvh/Urban Inte på mina spaniels - nej, eftersom det vore att göra våld på rasens egenskaper. Men att jobba självständigt står på inget vis i motsats till att man inte ska kunna ha grunddressyr på ALLA hundar innan man drar till skogs med dem. /T
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Inte på mina spaniels - nej, eftersom det vore att göra våld på rasens egenskaper. Men att jobba självständigt står på inget vis i motsats till att man inte ska kunna ha grunddressyr på ALLA hundar innan man drar till skogs med dem. /T Ta fram några älghundar innan du blir stor i orden, jag har insett problemen med lydnadsträning på dem utan att själv ha haft någon.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Författare Vi kan nog lämna hunddressyren därhän nu....vet att det går att ha älghundar som både går fot och sitter fint som jagar. Nu ligger inte mina prioriteringar där. Åter till ämnet...! Vad jag förstått ska eberlestocks ryggor vara i en klass för sig. Tyvärr även prismässigt. Någon som vet hur dom är att bära, framför allt avseende ventilation på ryggen... mvh/Urban
Publicerat Oktober 21, 201411 yr I min bekantskapskrets ser jag ett klart samband mellan bra älghundar och god lydnad. Att det kräver mer jobb och kanske inte är på samma nivå som efter motsvarande jobb på en bra vallhund är en annan sak.
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Vi kan nog lämna hunddressyren därhän nu....vet att det går att ha älghundar som både går fot och sitter fint som jagar. Nu ligger inte mina prioriteringar där. Åter till ämnet...! Vad jag förstått ska eberlestocks ryggor vara i en klass för sig. Tyvärr även prismässigt. Någon som vet hur dom är att bära, framför allt avseende ventilation på ryggen... mvh/Urban Det blir för varmt för dig, jag lovar. /Christian
Publicerat Oktober 21, 201411 yr Jag har en bred mjuk rem som avlastar bra. Sedan bär jag ofta bössan på vänster axel med mynningen framåt så slipper jag slutstycket i sidan. Och man är mycket snabb upp med vapnet när man bär det på detta sätt. Köp en Niggeloh eller liknande bred mjuk rem så ska det säkert bli bra.