Publicerat Oktober 25, 201411 yr app app min goda herre nu är inte mitt inlägget riktat som att jag vill ha en halvis/pump på sån jakt (inte helt koko än) därimot riktat på mrlindells inlägg om att brytspetten alltid plundras vid förflyttning och att dom "automagiskt" är helt säkra för olyckor via säker vapen hantering och vapnets säkring Piont taken. Det finns inte, har aldrig funnit och kommer aldrig att finnas absolut säkra vapen. Det man KAN GÖRA är att så längt det bara går försöka hantera det så säkert man kan. EN SÅDAN SAK är att bryta bössan - som går blixtsnabbt och är synligt för alla. I vissa jaktformer - inte alla, utan vissa. För mig - en mycket stor del av den jakt jag bedriver. För andra - bara något man kanske läser om i en jaktblaska. Det vi talar om här är traditioner och erfarenheter som uppstått de senaste 100 åren - inte i syfte att exludera halvisar eller pumpar utan för att jaktformerna som sådana i princip utvecklats utifrån en av brytvapnets egenskaper - den att de kan brytas och att det är synligt på långa håll och i stora vinklar. Man behöver bara svepa blicken längs skyttarna som står mitt emot en för att se om alla håller bössan bruten. Det går blixtsnabbt. Det är samma som näör man sluter en kessel - försten som kommer in runt 100 meter från den andra kedjan bryter bössan och håller upp den bruten över huvudet - en signal för alla andra att: a) bryta bössan att bara skjuta bakåt En signal som kan ses på jävligt långt håll och som omöjligen kan misstas. Innan man hade brytvapen var det absolut INTE tal om att göra ringar med skyttar mitt emot varandra på korta håll för jakt efter markvilt. Sedan kan vissa tycka att det är snobbism att inte acceptera deras vapen vid all jakt (även jaktformer som de högst uppenbarligen ALDRIG har bedrivit) - men ingen jag jagar med tar med halvisen på harklappen, eller på spanieljakten. Om de sedan inte gör det för att de är konservativt hämmade, eller av respekt för sina jaktkamrater och deras hundar eller för att de förstår varför traditionen uppstått vet jag inte. Men jag är hyfsat säker på att det är för att de förstår säkerhetstänket eftersom ingen låter bli att påpeka när det slarvas med att bryta bössan...... /T
Publicerat Oktober 25, 201411 yr Upplys mig gärna om den jaktformen Ingen hoppas jag... Men jag har sett gränsfall på hederlig norrländsk älgjakt. Och med vägar och bebyggelse mitt i allt. Meningen med inlägget var att visa att det lätt kan gå till absurdum. Säkerhet - Ja. Fånerier - Nej. Jag har aldrig deltagit i folktäta klappjakter, men resonemanget om autos stämmer säkert där. Jag skulle dock kunna skriva ett lååångt inlägg om upplevda situationer, vapenhantering, m.m. som är betydligt värre än en halvautomatisk hagelbössa. Men det orkar ni inte läsa ändå...
Publicerat Oktober 25, 201411 yr Hade det här varit en soppapump på landet där man sparkar på däcken och snackar k-kam så är manuell eller automat lika relevant. Jag är ingen hagelguru, dock kan jag gilla och förstå dess förmåga, beundra de som behärskar tekniken att i olika vinklar och fart ta mål vi vanliga hade missat, jag har två pipor på min hagelspruta den första för att döda den andra för att rätta till misstaget som kan ha skett med första pipan, är det inte samma sak med en automat, men du har en poff till, går det bra på första kan du skjuta en andra och rätta till ett ev misstag med ett tredje! Jag kan likaväl fundera på olika kalibrar på kula som jag gör på hagel,12/89 vad får jag av den för jakt? men på eftersök så skulle jag vilja ha ett jäkla pulver
Publicerat Oktober 25, 201411 yr Ingen hoppas jag... Men jag har sett gränsfall på hederlig norrländsk älgjakt. Och med vägar och bebyggelse mitt i allt. Meningen med inlägget var att visa att det lätt kan gå till absurdum. Säkerhet - Ja. Fånerier - Nej. Ja, allt kan drivas in absurdum. Men det betyder inte att det per definition ALLTID är fel och drivet in absurdum. Det finns en hel del traditioner inom jakten som faktiskt inte fyller någon som helst funktion i dag - utöver att vi gjort så de senaste 100 åren, dessa kan man ju själv välja om man vill följa eller inte. Sedan finns det andra som inte är påkomna av en slump. Jag har aldrig deltagit i folktäta klappjakter, men resonemanget om autos stämmer säkert där. Ja, det gör det. Men som jag skrev i det ursprungliga inlägget - i vissa jaktformer - det är per definition inte ALLA. Och då ska det inte pådyvlas ALLA heller. Jag skulle dock kunna skriva ett lååångt inlägg om upplevda situationer, vapenhantering, m.m. som är betydligt värre än en halvautomatisk hagelbössa. Men det orkar ni inte läsa ändå... Det kan jag med - inom i princip alla jaktformer som jag provat på. Men det var nu INTE frågan. Utan den var specifikt varför det är dåligt omdömme med en halvis i vissa jaktformer med hagel. Om man nu - inte likt undertecknad som drar sin livsluft från slik verksamhet - aldrig klappar harar på platt jordbruksmark, eller dräller runt med en spaniel efter kaniner på såtar i storlek av normala villatomter så är ju hela denna frågan komplett ointressant egentligen. Det är specifika jaktformer som bedrivs inom vissa lokala områden där förutsättningarna finns. Sysslar man inte med sånt - herre gud, jaga och var glad. Jakten är och ska vara en källa till glädje och tillfredställelse - en del däri är att vi faktiskt jagar så att alla våra jaktkamrater trivs och känner sig trygga. Svårare än så är det faktiskt inte. /T /T
Publicerat Oktober 25, 201411 yr kan bara hålla med om att ett brytvapen är det vapen man verkligen ser om det är ofarligt eller inte, på långt håll resten är om man respekterar andras ovilja mot att inte kunna se om ett vapen är ofarligt eller ej
Publicerat Oktober 25, 201411 yr Jag håller med PMT i det han skriver. För andras oro och trygghets känsla vid stora gemensamhetsjakter är brytvapen det absolut bästa vapnet.Inte av säkerhetsskäl utan just för att det är lättare att visa andra att min bössa är "ofarlig"Jag har både en bock och en halvis.Jag älskar min Benelli. Ful som stryk är den men till kråkjakt eller duvjakt i gömsle är den helt underbar och skulle aldrig vilja byta ut den. Finns bara en sak jag inte gillar med den. Hur fan kan man göra en bössa med ett blankt slutstycke?Kråkor ser det mesta. Berettan får följa med på fin jakter men den står mest i skåpet och samlar damm. För nu jagas aldrig rådjur längre. Bara gris, hjort och älg skall jagas. Tar man med sig bocken på en sådan jakt blir det inga glada miner.
Publicerat Oktober 26, 201411 yr .......... Jag kan likaväl fundera på olika kalibrar på kula som jag gör på hagel,12/89 vad får jag av den för jakt? men på eftersök så skulle jag vilja ha ett jäkla pulver Beror väl på vad du vill få ut....... Så länge vi har blyhagel och inte tillåter snärpor på hjort och vildsvin - absolut inget som inte en 12/76 gör. Pratar vi stålhagel så har den en aning mer volym i hylsan än 12/76, men eftersom den har samma maximala gastryck som en 12/76 får du inte ut en enda m/s mer givet samma laddvikter eller tyngre. Räknar man på det blir det ganska snart tämligen uppebart att den lilla skillnaden du får kanske eventuellt ger utslag på avstånd där stålhagel hur som börjar bli väldigt tveksamma enligt mitt förmenande. Baksidan på medaljen är att du får sämre prestanda på kortare hylsor, och 12/70 kan i vissa vapen vara tveksamma att använda på vilt sett till vilken prestanda de ger. Man brukar säga att 20mm friflykt är för långt för en hagelkropp och det har skett ett par SE i USA resp England (12/50 i ett 12/70 eller ett 12/76 patronläge) vid kall väderlek där man haft för korta hylsor. Låt vara att det är 2-3 fall i Storbrittanien och något i USA som jag känner till av de förmodligen miljoner och åter miljoner skott som skjuts med för korta hylsor så är risken där. Så frågar du mig - inget....... Vill du ha maximalt pulver väljer du den 12/76 US 2-3 laddad med runt 36g hagel som ger högst fart - med bly torde det vara ett på cirka max 450 m/s. /T
Publicerat Oktober 26, 201411 yr Nu vill jag påpeka en sak. Folk som bjuder in till jakt på sina marker kan sätta vilka knepiga regler som helst på sina jakter. Uttalade såväl som outtalade. Och ibland kan de där reglerna bygga på fakta och ibland på rent nonsens. Och om man vill vara med och leka så får man anpassa sig. Jag vet t.ex folk som inte blivit inbjudna på drevjakter för att de släppt förbi räv. Så skall du främst jaga på egen mark. Eller betala hutlöst så visst. Kör med halvauto. Vill du bli inbjuden av tex PMT så är det nog bara att ta skeden i vacker hand. Och jag kan lova att han inte är den enda som resonerar som han gör...
Publicerat December 5, 201411 yr Hade det här varit en soppapump på landet där man sparkar på däcken och snackar k-kam så är manuell eller automat lika relevant. Jag är ingen hagelguru, dock kan jag gilla och förstå dess förmåga, beundra de som behärskar tekniken att i olika vinklar och fart ta mål vi vanliga hade missat, jag har två pipor på min hagelspruta den första för att döda den andra för att rätta till misstaget som kan ha skett med första pipan, är det inte samma sak med en automat, men du har en poff till, går det bra på första kan du skjuta en andra och rätta till ett ev misstag med ett tredje! Jag kan likaväl fundera på olika kalibrar på kula som jag gör på hagel,12/89 vad får jag av den för jakt? men på eftersök så skulle jag vilja ha ett jäkla pulver Skippa då en fullmatat 12/89 65g hej å hå som slår dig medvetslös vid ett taskigt anlägg och peta i Buckshot istället ( för det var väl eftersök ? ) kalibern 12/ 89 är och förblir framtagen för stålhagel och det är endast Mossberg med sin kal 12 kamrade kal 10 pipa som presterar bra med dessa steroidplugg, och i sverige skjuter vi av tradition inte grövra än 4mm vare sig bly eller stål ( jakt) Sen som PMT säger så finns det ingen större nytta utöver 12/76 och dessutom hittar du inte 12/89 ammo överallt . Sen det där med gnäll över automat på bjudjakt ! Jag är inte så megajaktkåt att jag skulle delta i jakt m dålig stämning, däremot om det skulle vänligt upplysas vid inbjudan att " nu jagar vi på detta här sättet så om du har ett brytvapen är det att föredra , då skulle jag ta bocken) / P