Publicerat Oktober 25, 201411 yr Hej! Ska köpa min första jaktradio, undrar givetvis vad man ska välja/tänka på....alla har ju bestämda åsikter om detta, lite som med allt annat (typ bilmärken).......har funderat på dessa tre; http://www.netonnet.se/art/telefon/radio--kommunikation/jaktradio/155-mhz/icom-prohuntcamo/191875.6993/ http://www.netonnet.se/art/NoSection/icom-prohuntbasicgreen/176202.9223372036854775807/ http://www.netonnet.se/art/telefon/radio--kommunikation/jaktradio/155-mhz/zodiac-easyhuntii155mhz/176458.6993/ Lutar just nu åt Zodiac, dels för det är ett märke jag har hört talas om tidigare och att den är "basic", vill inte ha för mycket onödiga funktioner att hålla koll på.... Tacksam för hjälp med detta!
Publicerat Oktober 26, 201411 yr Det finns lite mera att fundera på mera än bara själva radion. Tillbehören, öronmussla eller ej (jag blir galen av en sådan) och kontakten med hörselskydden. Det finns massor av knappar tekniska funktioner på en radio idag, bl a bluetooth och massor av bra att ha automatik. Hemma i soffan garanterat helballt men i skogen pest. Norröver finns flera som envisas med 31 MHz men det har jag kopplat bort helt. Norge har andra frekvenser och är man där ofta finns det radio för det också. Men huvudkriterierna borde vara vattentät IP65-IP67, tåla lite oöm hantering, givetvis bra ljud och att det finns bra antenner till. Det finns flera märken som passar in på många av kraven och många märken har basutföranden upp till massor av knappar och funktioner med givetvis högre priser. Jag har inget emot Netonnet men tänk på en enkel radio med få knappar som fungerar på jakten tillsammans med ditt hörselskydd, sedan kan du köpa den i den butik som ger dig bäst garantier/service/pris etc hur du vill. Tänk på att alla tester och rekommendationer inte alltid stämmer in på vad du är intresserad av eller din behov, men via dem kan du sovra bort några enheter i ditt val. Jag köpte min radio i samma butik som hörselskydden, MSA Sordin och fick något som passade bra ihop.
Publicerat Oktober 26, 201411 yr Jag har genom åren haft ett antal Zodiac, Lafayette och Genzo. Nu har jag sedan 3 år en Albecom. Den lirar i en annan division. Jag bedömer den likvärdig med ICOM. Kvalitet på bygge och knappar, batterikapacitet, ljudkvalitet...you name it...allt är ett snäpp upp. Rekommenderas varmt http://www.albecom.se/ http://www.intropris.se/default.asp?c=shop&supcat=15&cat=770&id=51929&artID=31485
Publicerat Oktober 26, 201411 yr Hustruns och mina gamla Icom burkar.. de här V2.. fungerar fortfarande. Gissar på att de är runt 8 år eller något nu. Tror att jag ev köpt ett nytt batteri till min men jag minns ärligt talat inte.
Publicerat Oktober 26, 201411 yr Icom har jag nu efter att tidigare haft en Hunter. Stor skillnad, skulle jag köpa en nu eller till min sambo blev det en Icom till. /Markus
Publicerat Oktober 26, 201411 yr Genzo har jag bara gott att säga om. Skulle köpa en Icom men efter en diskussion på Tullgarn med en säljare (och tekniker) på Hylte så blev det en Genzo. Vettig prislapp, grym batteritid, bra ljud, enkel att använda med relativt få knappar. Väljer Genzo igen om jag ska köpa en till.
Publicerat Oktober 27, 201411 yr Kan bara hålla med om Genzo! En lättanvänd kanonradio! Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 27, 201411 yr Detta är en populär post. Albecom eller ICom, definitivt. En klass upp på allt, prisskillnaden är mindre än kvalitetsskillnaden.
Publicerat Oktober 27, 201411 yr Efter lång tid med Genzo (8 år) så har den pajat, jag har dragit en rövare och har på rekommendation beställt en "No-name". En kalkylerad risk som eventuellt går hem, har dessutom en gammal Icom på gång så jag står inte och faller med chansningen. Raggarö
Publicerat Oktober 27, 201411 yr icom skulle jag valt men jag tragglar med min zodiak än så länge, dock många som är nöjda med genzo?
Publicerat November 2, 201411 yr Författare Hmm, tål att tänka på detta.......Genzo kommer ofta på tal, Icom och Albecom likaså.....har Zodiac halkat efter i utvecklingen?
Publicerat November 2, 201411 yr Har en radio från "Jaktkit.com", förmodligen en Kines no-name, den fungerar dock i skogen i vart fall. Har inte haft något problem med själva radion (mottagning/sändning). Har ingen referens att jämföra mot tyvärr. En sak som förbryllar mig med alla de radio jag pillat på är gränssnittet och dess inställningar... CTRL+ALT+DELETE kan man enkelt utföra med tvåhandsfattning på datorn - men att ställa in en kanaljävel på radion med pilotton kräver 2 händer, 1 fot samt en laminerad manual på de flesta jag testat. Eftersom vi har mobiltäckning (i vart fall jag, om än EDGE på vissa ställen) i det område vi jagar så kommer nog jag föreslå en Android PTT lösning istället med tiden. Det kommer inte gå igenom men jag tror det kan bli en tankeställare i vart fall!
Publicerat November 2, 201411 yr Om man gräver lite djupare i frågan så är det ju så att det finns mer än en modell från varje tillverkare. Om man nu väljer något av de märken som de flesta talar väl om ICOM och Albecom verkar väl "leda". Duger det då med instegsmodellen eller menar ni att de är bäst under förutsättning att man väljer Albecom X8 eller ICOM prohunt Advanced?
Publicerat November 2, 201411 yr Det är väl främst antalet finesser som skiljer. Jag skulle hellre ha en enkel radio av hög kvalitet som håller 20 år än en med många finesser som börjar krångla efter tre-fyra. På den marina sidan är det samma sak: De som köpte Sailor mfl på 1970/80-talet har fortfarande fungerande grejor, medan de som köpte billiga apparater för sju år sedan ofta redan har fått byta. (Nu ändras systemet av andra anledningar så byte kanske blir av nöden ändå, men ni hajar principen). Prisskillnaden är som sagt kanske en tusenlapp. Det är en hundring om året i tio år, det har ni råd med.
Publicerat November 2, 201411 yr Om man gräver lite djupare i frågan så är det ju så att det finns mer än en modell från varje tillverkare. Om man nu väljer något av de märken som de flesta talar väl om ICOM och Albecom verkar väl "leda". Duger det då med instegsmodellen eller menar ni att de är bäst under förutsättning att man väljer Albecom X8 eller ICOM prohunt Advanced? Finns inget Radiomärke som leder så sett ,, det är väl så att en del jägare är osäker på vad dom ska ha för jaktradio o - Frågar vad man ska ha ,, Jag tittade på Batteri kapacitet ,, räckvidd, garenti, bla när jag köpte radio då vart det självklara valet en Genzo
Publicerat November 3, 201411 yr Jag köpte mig en FDC (Feidaxin), en billig Asiatisk variant, för 2 år sedan. Den gav upp på Första jakten för året då batteriet verkar ha gått och tappat 80% av kapaciteten över sommaren. Fick då låna jaktledarens reservradio, en Genzo med några år på nacken. Skillnaden mot min "Risradio" var enorm. Skillnaden i ljudkvalitet och räckvidd var långt bättre än jag trott. Efter jakten sprang Jag direkt hem på kammaren och gjorde lite efterforskningar och det verkade som att bäst grejer per investerad krona verkade vara just Genzo, fick det bli en sån.
Publicerat November 3, 201411 yr Icom! Har Genzo och en Zodiac Easy Hunt. Men Icom vinner på bäst ljud och bra batteritid. Genzo är helt ok med. Zodiac lättare radio får man leta efter. S.
Publicerat November 3, 201411 yr En annan fråga: är det någon gång rea på jaktradios? Då menar jag inte med 100:- eller en öronsnäcka på köper utan snarare halva priset. Har aldrig sett det själv men har inte heller letat jättenoga. NetOnNet har ju radios och de rear ju allt annat men kan inte minnas att jag sett radios i nån reklam. Ska nämligen köpa en radio nån gång. Har ingen brådska och kan man spara en tusing genom att vänta till Jaktias/Interjakts stora mellandagsrea kan jag lika gärna göra det.
Publicerat November 3, 201411 yr Prata ihop er i laget! De gjorde vi. Köpte 4 st Genzo. Sele, skogsantenn, Mikrofon, fällkniv, strumpor medföljde. Plus fri frakt och en rabatt på de. Kanske lägga en gemensam order här på forumet? S.
Publicerat November 3, 201411 yr Icom! Har Genzo och en Zodiac Easy Hunt. Men Icom vinner på bäst ljud och bra batteritid. Genzo är helt ok med. Zodiac lättare radio får man leta efter. S. Genzo har bäst Batterikapacitet i dag mig vetligen
Publicerat November 3, 201411 yr Är verkligen batteritid ett så starkt argument? Alla mina apparater klarar en jaktdag som jaktledare, blir en del snacka ibland. Har en Icom 155 och en zodiac easyhunt 31a som förstaval beroende på var jag jagar men har även andra reservapparater som commaster och maxon och de klarar också de en jaktdag. Min Icom ska väl vara vattentät men det är den inte vilket stör mig. Vattentålighet och hörbarhet (effekt) känns som viktigaste argumenten.
Publicerat November 3, 201411 yr Möjligt Jämtland? Reagerad på icom har jag gjort men inte på genzo men kör bara genzon när jag jagar hemma. S.