Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slaktvikter på kalvar

Featured Replies

Publicerat

Har hunnit med att skjuta 3 kalvar så här långt i år 1 i dalarna och 2 i Uppland. Gemensamt för dessa 3 är låga slaktvikter, mellan 42 och 59 kg!! Det synes som dom är i gott hull men bara underutvecklade. Alla har haft röda inslag vilket borde betyda sent födda individer. Frågan är vad detta beror på, tjurbrist är tänkbart, åtminstone i Uppland. Skulle vara intressant och höra om ni andra har liknade erfarenheter?

Kalven på bilden väger 42 kg slaktad.

post-1031-1160994632_thumb.jpg

• Svar 51
  • Visningar 6,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

I norra Uppland där jag jagar ligger medelvikten på kalv 67 kilo. Våran krets, Tierp-Tolfta-Söderfors ligger högst, vad det sen beror på vet jag ej. Foder, arvsanlag, bra tjurar?

Publicerat
  • Författare

67 kilo är en helt OK slaktvikt i oktober. Har ej snittvikterna uppdaterad för Oland/Östhammar där jag jagar men den är nog inte så låg där heller sett över säg 5 år. Har bara snackat med folk i min närhet under föregående vecka pga jakten och många kalvar är således oskjutna ännu. Men flera har klagat på små kalvar och tänker vänta på snöjakten. Fjolingar verkar dock hålla normala vikter på 125-140 kg.

När jag styckade såg biten hals-entrecote-biff ut som en falukorv, har aldig skjutit en så ynklig älg förrut. :-

Publicerat

Mellersta östra småland där jag jagar brukar vikten ligga runt 45-50 kg. Kan mycket väl tänka mig att det är den klena stammen med tjurar och de som finns är sällan något att ha avelsmässigt (pinntjurar). Åldern på tjurarna behöver upp häromkring iaf.

Publicerat

--

Publicerat
  • Författare
Mellersta östra småland där jag jagar brukar vikten ligga runt 45-50 kg. Kan mycket väl tänka mig att det är den klena stammen med tjurar och de som finns är sällan något att ha avelsmässigt (pinntjurar). Åldern på tjurarna behöver upp häromkring iaf.

Snittar ni 45-50 kg??? Jösses, det är ju ingenting att skjuta. vad väger era fjolingar?

Publicerat

Hej,

än så länge har jag bara hunnit med en kalv men den låg på 68 kg så det var helt ok. Efter att ha läst tråden igår kollade jag upp frågan med ett par kompisar och resultatet blev att de haft slaktvikter på 55, 59, 61 och 79 kg.

Personligen tror jag att de lokala variationerna är stora, sedan beror det på om det är enkel eller dubbelkalv man skjuter (det är i varje fall min uppfattning, enkelkalvarna är som regel betydligt större).

I mitt gamla jaktlag (där jag var jaktledare och hade hand om bland annat avskjutningsstatistik) varierade kalvarnas slaktvikter från år till år. Med något enstaka undantag låg slaktvikterna på drygt 60 kg men ett par år låg de runt 55 kg och något år låg snittet på nästan 70 kg.

Däremot syntes det tydligt hur slaktvikterna på fjolingarna gick ner under åren och när älvsborgssjukan härjade som värst låg snittet på ner mot 110 kg på fjolingarna!

Henrik

Publicerat

Septemberjakten i Jämtkand - 40-50 kg.

Oktoberjakt i norra Hälsingland - 60-80 kg.

Publicerat

Sköt en kvigkalv i sörmland imorse,mycket rött kvar i pälsen men var trots sin ringa storlek i fint hull,ingen ko fanns att skåda på marken överhuvudtaget......

Vikt på slaktkroppen 43kilo.

/Micke

post-240-1161533960_thumb.jpg

Publicerat

grattis micke!

Publicerat

Vad jag har hört/läst så överlever 80 % av kalvarna vintern om de förlorar kon och blir ensamma. Men den du sköt micke ser onekligen lite underutvecklad ut ???...känske inte hann lära sig tillräckligt mycket av kon innan hon försvann....eller brukar de se ut så där i slutet av oktober hos er?

/Erik

Publicerat

Tack grabbar.

Vi brukar ha små kalvar men kanske inte riktigt så här små,ett grannjaktlag till mig sköt förmodligen tjurkalven den 9okt då den var lika liten.

Då gick bägge kalvarna tillsammans med kon, vart kon tagit vägen sedan dess vet ingen.....sannolikt skjuten då inga viltolyckor finns rapporterade.

I vintras sköt jag en ensam liten utmärglad hjortkalv......ibland känner man sig som en städtant :-

/Micke

Publicerat
  • Författare

Städhjälp blir ju avdragsgillt nu vilket kanske ger mer jaktmark??

Grattis förresten :)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Haft lite flax med kalvskyttet i år även om upp till idag varit ruskigt små.

Våra scoutare i Dalarna ringde och berättade om mycket älgspår i snön. Vi packade och blåste upp på natten och jagade en dag. (inte bara cyberjägare utan också jaktidiot) Spåren var färska efter 3 djur, kallt som själva f-n med -11 på morgonen.

Till och med gråhundarna frös tror jag :D

Lång historia lite kortare, eter en timmes stånd/gångstånd fick jag fälla min 4e kalv för i år och vikten var sunda 79kg slaktvikt. Ursäkta bild kvalite. (frostig mobil)

post-1031-1163066042_thumb.jpg

Publicerat

Jag jagar mestadels i norra dalarna, och har hitils skjutit 3st kalvar vars slaktvikter har legat på 57, 65 och 69kilo. Såg även flera kalvar under september som vi avstod att skjuta då dessa knappt var större än hundarna. Där jag jagar brukar slaktvikten ligga runt 65 kilo.

Publicerat
  • Författare
Jag jagar mestadels i norra dalarna, och har hitils skjutit 3st kalvar vars slaktvikter har legat på 57, 65 och 69kilo. Såg även flera kalvar under september som vi avstod att skjuta då dessa knappt var större än hundarna. Där jag jagar brukar slaktvikten ligga runt 65 kilo.

Var i Dalarna jagar du? Håller själ till i  östra hörnet. Älgarna kommer oftast sent på säsongen ihop med snö och kyla.

Mvh

Publicerat
Var i Dalarna jagar du? Håller själ till i  östra hörnet. Älgarna kommer oftast sent på säsongen ihop med snö och kyla.

Mvh

Jag är ca 1 mil från särna. Vi har i regel älg under hela säsongen men det blir mer och betydligt större älgar (fjällälgar) när snö och kylan kommer.

Mvh Kolja

Publicerat

De jag skjutit i år höll 62 o 64kg.

Men hör varje år om jaktlag i närheten som skjutit kalvar på 30-40kg. Tyvär är väl det verkligheten i Småland just nu. På 80-talet låg kalvarna mellan 70-85kg

Publicerat

Hej,

Den kalv vi skjutit i år låg på 67 kg har jag för mig, Orjant kanske minns bättre.

mvh

Dard

Publicerat

Jag jagar i Ångermaland.

Vi har fått tre kalvar iår. Två skjöts under september samt en under oktober, slaktvikterna var 72, 69 och 89 kg. Den sista var riktigt fin, fick själv en kvarta, det verkar som att kalvarna växt till sig bra iår.

För vår del så har tjurarna blivit större de senaste fem åren p.g.a. att vi måste skjuta minst 50% kor.

Publicerat
Haft lite flax med kalvskyttet i år även om upp till idag varit ruskigt små.

Våra scoutare i Dalarna ringde och berättade om mycket älgspår i snön. Vi packade och blåste upp på natten och jagade en dag. (inte bara cyberjägare utan också jaktidiot) Spåren var färska efter 3 djur, kallt som själva f-n med -11 på morgonen.

Till och med gråhundarna frös tror jag :D

Lång historia lite kortare, eter en timmes stånd/gångstånd fick jag fälla min 4e kalv för i år och vikten var sunda 79kg slaktvikt. Ursäkta bild kvalite. (frostig mobil)

Grattis!!! ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Tack Erik, höll på att frysa det heligaste av mig på kuppen då långrören glömdes hemma ;D

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Kul att skriva i någon annan tråd ibland, har blivit lite mycket problem och lite för lite jaktskrävel på sistone ;)

Idag åkte i alla fall älg 6 och kalv 5 med. Inramningarna var lite roliga då vi egentligen jagade rådjur med Wachtel och bassett. Hörde min äldste Wachtel Bruno få upp vad jag trodde vara rådjur ca 300 meter väster om mig. Då jag hade en aning om vart det barkade sprang jag 200 meter upp på ett hygge med granar för att genskjuta ekipaget i ett kärrstråk. Döm av min förvåning när jag såg Ko,kalv och klyktjur komma med Bruno bara 100 meter efter i fullt skall. (Han har aldrig drivit älg på det sättet förut.) Bara kalv kvar på licensen och skottet med drillingen fick gå i farten mellan granarna. Smällen tog ryggen på kalven mitt på och den blev på platsen. Avfång med 36 g Waidmansheil ::) Röta var ordet för dagen.

Bruno fortsatte sedan med de resterande älgarna i ca 10 minuter till. Kanske ett bettende av evoulution med mindre rådjur, stolt husse i alla fall. Kalven vägde 65 kg vilket fortfarande är klent med tanke på att vi är mitten av November.

MVH

post-1031-1163867962_thumb.jpg

Publicerat

Grattis! Om jag varit med skulle du fått en grankvist!

Är drillingen en Sauer&Sohn?

Publicerat
  • Författare

Tack, ja en modell 3000 12/7x57R årsmodell 78.

MVH