Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slaktvikter på kalvar

Featured Replies

Publicerat

Fin bössa.

Jag har själv en S&S 3000lyx mod.83, kal. 16/7x57R.

• Svar 51
  • Visningar 6,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Grattis! Nog inte bara tur! ;D

Publicerat

Grattis grattis!! kalvarna lever farligt på dina marker ;D ;D Imponerade och kul med hunden! :D

Publicerat
  • Författare

He-he lägg märke till busken i vänstra delen på bilden efter hagelkyssen ;D

Publicerat
He-he lägg märke till busken i vänstra delen på bilden efter hagelkyssen ;D

nää - det är väl betesskador ;D ;D

• 1 month later...
Publicerat

Kalv nummer två i år låg på 60kg.

Vi har en ensam kalv som troligtvis går kvar på marken efter det att kon dödats vid en trafikolycka. Hoppas på att vi ska få spårsnö på marken så vi kan spåra den då vi har älg kvar på licensen men inte tänker skjuta någon annan.

mvh

Dard

Publicerat
  • Författare

Verkar vara ett problem kopplat till större delar av mellan och södra Sverige i år. Ombrunst pga tjurbrist är ändå mitt stalltips. Pratade med slaktansvarige på Korsnäs slakteri i Gimo i veckan och han hade tagit emot flera kalvar mellan 30 och 40 kilo iår :-

MVH

• 2 weeks later...
Publicerat
Bara kalv kvar på licensen och skottet med drillingen fick gå i farten mellan granarna. Smällen tog ryggen på kalven mitt på och den blev på platsen. Avfång med 36 g Waidmansheil ::) Röta var ordet för dagen.

Skönt att du inte behövde smäll 2 där då  ;)

Snabb fråga, hur avfångade du älg med hagel, smäll bakom örat?

Publicerat

I södra och mellersta norrbotten fick jag i sep 6st, sköt endast EN när det var dubbelkalv, 36-45kg

Okt 4st, två st enkelkalv 79 och 80kg, 2st dubbel 57 och 63kg. Väldigt små kalvar i år och många

tror att det beror på den mycket torra sommaren, löven på björkarna var ju knapt gröna och bäckarna

tomma. Har aldrig burit så mycket vatten åt hundarna nån sommar och höst. De vuxna djuren jag har

fått har varit magrare än vanligt, tjurarna tappade hornen en månad tidigare än vanligt ???

Nu har vi den snö fattigaste och mildaste vintern på manna mine, hoppas viltet åter hämtar sej.

GOTT SLUT OCH SNART GOTT NYTT JAKT ÅR 

Publicerat
  • Författare
Snabb fråga, hur avfångade du älg med hagel, smäll bakom örat?

I det fallet var det ren reflex. Kalven försvann och jag varken såg eller hörde nåt från var jag stod. När jag närmade mig försökte han iväg, om med tanke på hur det såg ut där med allt sly var hagelsmällen ett bättre alternativ. Sköt mitt i skallen på 7-8 meter. Hade jag vetat att ryggen varit av hade man kanske varit lite coolare men, men.

Publicerat

Älgtillgången har inte varit den bästa i år,fast det kanske är fel att säja,vi på vår mark har haft som vanligt rätt gott om älg,men skötselområdet har bestämt,och detta följer vi...

Köpte älgkalv idag,det kostar 50 kr/kg ink ben :'(. Men vad skall man göra familjen KRÄVER älgkött... Kalven väger ca,60 pannor och enligt säljaren är det en fin-fin vikt på kalvar här i Sörmland,,jag vet inte jag?

Japp så är det i alla fall,Telgetoken tjackar älgkalv för 3000 spänn detta år...

Publicerat

Vi sköt 2 kalvar under oktober och den ena vägde 40kg och den andra 42kg, inte mycket att hurra för, ska föreslå att vi väntar med kalvjakten näst år, det kan ju hundförarna fixa själva ;) under december och januari ;D ;D

Publicerat

Jag skjöt en kalv den 26 december (första för laika valpen) och det var den minsta kalv jag skjutit hitils, vet ej exakt vad vikten på djuret var men köttet hade en vikt av 23kg. Det var en ko med ensam kalv och vid den tidpunkten på året borde kalven ha varit betydligt större.

Publicerat

Ja den borde ha varit större men nu är jag inte så insatt i förhållandet kött/ben.

Grattis till kalven för valpen hur gammal är den?

Publicerat
Ja den borde ha varit större men nu är jag inte så insatt i förhållandet kött/ben.

Grattis till kalven för valpen hur gammal är den?

Tackar!

Valpen var exakt 11månader när jag skjöt föt honom.

Har heller ingen koll på ben vikter, men denna kalv var verkligen lite i jämförlelse med många andra jag sett under hösten.

Har sett kor med 3kalvar som varit större än denna. Och denna vinter borde ju gynna älgarna mat mässigt.

• 8 months later...
Publicerat
  • Författare

Älgjakten rullar ju på igen och det här med att mäta kalvarnas slaktvikter är ju ofta en bra termometer om hur det står till med älgstammen.

Höga vikter betyder ofta bra komaterial, gott om tjurar och mycket mat.

Under min västerbottensvecka sköts det 6 kalvar i de lagen jag var med. Ingen vägde under 60 kilo fast flera var dubbelkalvar.

Ifjol sköt jag kalvar med så låga slaktvikter som 42 kilo i Oktober. Skall bli väldigt intressant och se om dom är större i Uppland i år. ???

Publicerat

De kalvar vi skjutit hittills har haft vikter runt 70-75 kg. Vilket är helt ok.

Hittills har det varit ensamkalvar och eftersom vi vet att fler kor fått kalv taget av björn så kan man tänk att en del av dessa kalvar eg. är tvillingkalvar som om de varit kvar båda två skulle haft något lägre slaktvikter.

Normalt sett brukar vi ha rätt gott om tvillingkalvar, men inte iår och jag hoppas att vi lyckas skjuta bort eländet nästa år  >:(

Något år har vi skjutit någon enstaka liten plutt på runt 40-50 kg och de är ju ofta sent födda sådana pyttar  :P  ;)

Nyskjuten

Molly_hitta_1.jpg

Urtagen

Kalv_1.jpg

Publicerat

>MKJ

" Skall bli väldigt intressant och se om dom är större i Uppland i år"

Tja med tanke på den låga åldern vi har på tjurarna torde slaktvikten på kalv inte innebära några glädjeskutt  :-[

Publicerat
  • Författare

Vi kommer bara att jaga kalv här hemma i år trots 2 vuxna i tilldelning. Ett beslut taget för framtiden då åldern på älgarna behöver upp. Totalt 25000 hektar bondmark gör detsamma i kretsen. Detta gör det till enskillt största aktionen häromkring någonsin för att gagna älgen. Nu är det bara att hoppas att det följs av alla och att inte Korsnäsarna skruvar upp sina tilldelningar i stället, risken finns >:(

Tråkigt för många hundförare men även de inser att något måste göras för att bryta trenden. Här finns det inte så dåligt med älg men kvaliten suger.

På Korsnäs arrendet jagar vi dock som vanligt förståss - älghatare är dom allihopa skogsdirektörerna! ::)

Publicerat
Vi kommer bara att jaga kalv här hemma i år trots 2 vuxna i tilldelning. Ett beslut taget för framtiden då åldern på älgarna behöver upp. Totalt 25000 hektar bondmark gör detsamma i kretsen.  Här finns det inte så dåligt med älg men kvaliten suger.

älghatare är dom allihopa skogsdirektörerna! ::)

Kan bara instämma, jagar själv i norrbotten tycker mig se att stammen har gått ner på våra marker i år.

Dom flesta älgarna är dessutom unga......problemet här är att få med sig lagen runt om.

Otroligt att ni fått med er så många.....men det var bra gjort och ni kommer ju att få se resultat.

Här är åldern på jägarkåren hög och största intresset är köttlotten, väldigt få är beredda att minska avskjutningen ???

Publicerat
  • Författare

Jag är själv imponerad faktiskt, älgjakt är religon för vissa. Beslutet togs med hjälp av stängd votering på årsmötet och denna sida vann med ett par % övervikt. Många har hotat att lämna kretsen och starta nya jvo och det kan dom väl göra nästa år då. älgstammen har i alla fall vunnit ett år och länstyrelsen delar ialla fall ut älgarna oavsett vilka som ansöker dom. Nästa år är det glömt, ett jägarminne sträcker sig inte längre än 1 år oftast.

Tror också kalvavskjutningen kommer att minska dessutom då vissa köttjägare lägger ner helt när man inte får jaga vuxen.

Publicerat

Som framgår av mitt inlägg i "tokiga matte-tråden" så blev det 2 tvillingkalvar idag. Dessa hade inte en ko i sällskap och vi har inte jagat på det området på ett tag, så man funderar ju om något grannlag fulskjutit en ko...  :o  :-

Något mindre än övriga med slaktvikter på ca 60 kg.

Publicerat
  • Författare
Som framgår av mitt inlägg i "tokiga matte-tråden" så blev det 2 tvillingkalvar idag. Dessa hade inte en ko i sällskap och vi har inte jagat på det området på ett tag, så man funderar ju om något grannlag fulskjutit en ko...  :o  :-

Något mindre än övriga med slaktvikter på ca 60 kg.

Hej,

Har inte ni brunstuppehåll?

/M

Publicerat

Sista dagen idag innan älgjaktsuppehållet  ;D

Nu är det fågeljakt med de röda som gäller närmaste veckorna, med start i morgon. "gubben" + en kompis och 2 av de röda drog till en av jaktstugorna nu i kväll för en 3-dagarstur med start i morgon  8)

Publicerat

Jag kan lixom inte fatta hur en del tänker, eller inte tänker kanske vore bättre ordalag!

På håll i landet där medelåldern på tjur redan idag är alldeles för låg fortsätter man skoningslöst att

skjuta tjur, varför inte lägga hårda restriktioner på taggantalet så hondjuren får en rimlig chans att

bli betäckta i rätt tid av rätta virket?

Det finns ordentliga undersökningar som visar att tvillingfödslarna är sällsynta om dom blir betäkta vid ombrunst

och till råga på allt ofta föder handjur efter 14 juni, inte bra!

Man vet att kor inte söker upp smågrabbar (vissa tycks tro att det är tjuren som letar upp hondjuren, fel) så varför då

över huvud taget skjuta bort bra gener.

Tjuren väljer sin plats och där upphåller han sig tills dess det kommer någon lämplig ko och hon brunstar mellan 3-7 dagar men kräver

en dags samvaro för att det skall bli något, småpojkar attraherar inte kor i samma utsträckning som mogna gubbar så många avstår helt

från samvaro.

Kontenta, ung stam av tjur, ingen eller klena kalvar och återväxt!  :-

Ja jo, jag vet, på vissa håll är vi bakbundna men inte på långa vägar i hela landet!

Denna "bakbundenhet" som förekommer är dock inte styr till att skjuta äldre handjur utan bara fördelning han- resp hondjur så även

här/där så det går att fatta beslut och ta ställning!

Puuh, nu sitter jag här och mässar om älgar som säkert alla vet men jag blir irriterad

när folk (kanske inte här) gnäller på lite älg i skogen eller låga slaktvikter och inte fattar bättre  >:(

/SurHylsan