Publicerat November 4, 201411 yr Ok, betyder det att man kan skjuta toppfågel och annan småvilt med 7.8 grams jaktmatch även om 6.5 gram hålspets är bättre, för det är den väl? Kanske dumma frågor, men bear with me. Frågar man inte så lär man sig inget Jag har skjutit några toppfågel med 7,8 grams kulan samt några med jaktmatchen ( något under 100 st sammanlagt med dom två) och jaktmatchen går bort för mig. 7,8 är långt ifrån optimal den också. Lapua trainer eller golden target ligger långt före i lämplig effekt och verkan enligt mig men mitt underlag är långt ifrån dom mest seriösa fågeljägarna.
Publicerat November 4, 201411 yr Värt att notera är att en klass 1 helmantlad kula kan gå flera km och ställa till skada där den dimper ner oavsett träff eller ej. Skytten bär ansvaret för skottet - alltid. Det är därför man använder typ .22WMR klass 3 med bra optik till toppfågel. Räcker gott! Många gånger sätter området begränsningen av vad du får bära med dig för vapen och vapenklass. Detta med risken med toppjakt ältas på forum med jämna mellanrum, men ute i verkligheten är det inget problem. 22WMR är toppen till skogsfågel på korta avstånd använder den själv under trädskällarjakt men toppjakt är den för klen
Publicerat November 4, 201411 yr Jag jagar i stort sett bara skogsfågel, fram till denna säsong så har det var till 99% med endast kulgevär. Började med 22-250 och då laddad med Sako FMJ, jättefint om hållen var längre än 150m...i övrigt KUNDE det vara lite smetigt. Gick sen över till 6mm Norma BR när pipan i 22-250 var utskjuten. Sköt 90gr Lapua Scenar med väldigt lyckat resultat. Hade den i tre säsonger tills jag denna säsong böt till 6,5x55 och kör med 123gr Scenar i den...tyvärr endast två fåglar hittils och dessa satt relativt långt ifrån mig så farten var troligen rätt modest vid träff vilket gav kaliberstort hål rakt igenom. Men de båda orrarna föll från topparna som droppar så jag är nöjd men uttalar mig inte så hårt än angående denna kombo. För klent med fällda fåglar för att kunna ge ett pålitligt uttalande.
Publicerat November 4, 201411 yr Körde en hel säsong för några år sedan med 123 scenar i 6,5x55 och var rätt missnöjd. Blev påverkad av alla som ger kulan bra betyg och körde en till säsong med den för två år sedan laddad till ca 850-855 m/s i 6,5x47. Hade ett bra flyt med 1,2 eller 1,4 tjäder per jaktdag och några orkar också.(minnet sviker). Tycker fortfarande att den river för mycket på tjäder men funkar dugligt på orre.
Publicerat November 4, 201411 yr Sköt en hare i bogen med 30-06 och 13g Oryx, det fick tyvärr bli rävmat. Trodde inte att den skulle slö sönder så mycket.
Publicerat November 4, 201411 yr Tycker för övrigt att det är konstigt att hare inte är lovlig för .22lr med dagens ammunition.
Publicerat November 4, 201411 yr Tycker för övrigt att det är konstigt att hare inte är lovlig för .22lr med dagens ammunition. Det kan du fråga förbundet...... Det finns en hel del underligheter i vilket vilt som är klass 4 resp. klass 3. Det är en strikt politisk markering kan jag säga. /T
Publicerat November 5, 201411 yr Ska köra med 6.5x55 den här vintern, blir att testa 2 kulor, en moderat laddad Norma golden target 130gr och Lapua scenar-l 136gr. Sen får man se vad det blir av det. Väljer den kula som ger bäst effekt utan att slå sönder. /Baner