Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad skjuter ni fågel och småvilt med?

Featured Replies

Publicerat

Blir inte helt klok på vad man ska välja för kaliber till exempelvis toppfågel och annan fågel som man jagar med kula, liksom stillasittande hare?

Skjuter man dem med klass 1 ammo/vapen som exempelvis 6.5x55 eller .308 kan det ju inte bli mycket var av dem vid träff?

Vad skjuter ni sånt med egentligen?

Publicerat

De flesta använder klass 1 vid toppjakt men laddad med helmantel.

Jag har ingen toppjakt men skjuter fågel och hare på marken med 222rem och varmintkulor. Siktar på delar som jag inte tänkt äta.

Publicerat

Som sagt 6,5x55 och 308 fungerar utmärkt med lämplig kula. Det som förstör småvilt som fågel är inte grovlek på kulan utan fart. Så tex 22-250 är mycket elakare än 9,3x57

Publicerat

Jag använder 6,5x55 till allt från älg till nötskrika. Har skjutit många fåglar och en hare med jaktmatch 6,5gram hålspets med goda resultat. 

Även lapua scenar har fungerat bra.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/49215-65-kula-till-orre/#entry822399

Här har du en tråd som avhandlar ämnet 6,5 kula till orre.

Publicerat

Svaret är inte helt självklart.

Fågel av olika slag skjuts lämpligast med helmantel/vissa match hålspetskulor,inget krångligt så långt,kaliber mellan 22hornet-9,3x62 funkar.

Hare..skjuter du kroppskott går alla typer av varmintkulor bort,skjuter du klass1 eller två med vanlig jaktammunition så lär du uteslutande gå på huvudskott eller riskera en totalt söndertrasad hare,kroppskott här är lika med helmantel,huvudskott använd vad du vill men det förutsätter att både du och ditt vapen hanterar det.

Alternativet är en klass 3 patron typ 22WM eller 22Hornet som inte förstör haren oavsett var du träffar men här blir du begränsad av räckvidden istället.

/Mike

Publicerat

Jag är inte helt enig Mike, jag har tagit många harar med kroppsskott med 222rem och zmax. Jag skjuter då lågt i kroppen, som standard får jag kasta ett framben. Det är dock skott från sidan som gäller.

Publicerat

Jo sidelock jag vet att du kan skjuta,jag har själv skjutit mängder med hare och v-max kulor men det kräver att man har stenkoll på sitt skytte annars blir det lätt sörjigt vilket jag sett för många ggr.

/Mike

Publicerat

Man skjuter så mycket man kan med hagel. Sedan kan man som sagt skjuta sittande hare och sittande fågel (även om det är lite suspekt. Det är lite som att skjuta en simmande and, det gör bara människor med suspekt moral enligt Agatha Christie) med det mesta som är "lagligt". Farten och skottplaceringen fördärvar långt mer än kulkonstruktionen. Kruxet är kulfånget i många fall.......

Skulle jag i dag bli tvungen att ägna mig åt sådant hade mitt val blivit 6,5x55 eller 6XC - på räv och eventuellt nån kråka.

/T

Publicerat

Vill man slippa dribbla med kulor beroende på vad, så satsa på nåt hårt. Typ Oryx, funkar som helmantel i både ankor och harar.

Publicerat

Eller hitta en helmantel och en blyspets som samskjuter. 

6,5 grams jaktmatch HP och Alaska samsjkuter perfekt i min 6,5a. Kanske inte världens mest upphetsande kombo men det funkar okej och passar min jakt.

Älg och rå får smaka Alaska och småviltet får en 6,5 grams HP.

Publicerat

Är det inte olagligt att skjuta hare som inte är driven av stövare?? :tongue:

Publicerat

Man skjuter så mycket man kan med hagel. Sedan kan man som sagt skjuta sittande hare och sittande fågel (även om det är lite suspekt. Det är lite som att skjuta en simmande and, det gör bara människor med suspekt moral enligt Agatha Christie) med det mesta som är "lagligt". Farten och skottplaceringen fördärvar långt mer än kulkonstruktionen. Kruxet är kulfånget i många fall.......

Skulle jag i dag bli tvungen att ägna mig åt sådant hade mitt val blivit 6,5x55 eller 6XC - på räv och eventuellt nån kråka.

/T

Du är ingen fantast av toppjakt eller jakt med skällande fågelhund anar jag ;)

Annars håller jag med att 6,5x55 och 6XC är goda val till fågelskytte långt bortom blindbössans gräns :P

Publicerat
  • Författare

Jag använder 6,5x55 till allt från älg till nötskrika. Har skjutit många fåglar och en hare med jaktmatch 6,5gram hålspets med goda resultat. 

Även lapua scenar har fungerat bra.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/49215-65-kula-till-orre/#entry822399

Här har du en tråd som avhandlar ämnet 6,5 kula till orre.

Det måste då vara en sån här du menar?

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Halspets-Rekrutt/

Den vanliga jaktmatch (7.8 gram) antar jag då är olämplig eftersom det inte är hålspets? Den går väl bara rakt igenom kan jag gissa vid träff.

Publicerat

Du är ingen fantast av toppjakt eller jakt med skällande fågelhund anar jag ;)

Annars håller jag med att 6,5x55 och 6XC är goda val till fågelskytte långt bortom blindbössans gräns :P

Jodå - gärna toppjakten - men skällande fågelhund eller ylande stövare är bara inte min grej. Ej heller att skjuta stillasittande harar....... Hageljakten ligger mig betydligt mer varmt om hjärtat - så länge hundfan är tyst.

/T

Publicerat

Det är meningen att den ska gå rakt igenom på toppfågel.

Publicerat
  • Författare

Ok, betyder det att man kan skjuta toppfågel och annan småvilt med 7.8 grams jaktmatch även om 6.5 gram hålspets är bättre, för det är den väl?

Kanske dumma frågor, men bear with me. Frågar man inte så lär man sig inget :)

Publicerat

Marimar,

allt småvilt och toppfågel dör av bra träffar med klass 1 kalibrar/kulor, det som skjuter bäst i ditt vapen är det som är bäst att använda. /Christian

Publicerat

Ok, betyder det att man kan skjuta toppfågel och annan småvilt med 7.8 grams jaktmatch även om 6.5 gram hålspets är bättre, för det är den väl?

Kanske dumma frågor, men bear with me. Frågar man inte så lär man sig inget :)

Beror på farten skulle jag säga. I ett litet vilt hinner inte en normal kula öppna såvida det inte är en varmintkula, däremot ger mer fart mer sekudärsplitter i form av bla ben som kan "grisa ner" ganska ordentligt. Jaktmatchen är om du frågan mig ganska seg och ger då inga nämnvärda varminteffekter. Däremot skjuter jaktmatchen inte alltid så där himskandets tätt alla gånger - därav att jag använder en vanlig 9g blyspets i min 6,5 när jag vakar räv eller går efter rå/hjort.

Nackdelen med en kula som "pyser rakt igenom" är att sitter kulan i lungan men långt från större blodkärl och vinglederna är hela så kan framförallt större fåglar som gäss och tjädrar segla iväg ganska långt.......

/T

Publicerat

Med helmantlade torpedkulor i 6,5X55 är det ett känt faktum - nämligen att toppfågeln kan fara iväg en bra bit, även efter en bra träff.

T.ex. den gamla Norma Fälttorped som användes av många toppskyttar.  En kalaspatron på många sätt, men gav knappast någon synlig skottverkan.

Då är det nog bättre att välja en trubbigare kula och kanske offra lite ballistik. 

Eller en matchkula med hålspets, som Lapua Scenar eller Norma DL.

Publicerat
  • Författare

6.5x55 6.5gram hålspets från Norma får det bli isåfall :)

Stort tack för tipsen.

Publicerat

Värt att notera är att en klass 1 helmantlad kula kan gå flera km och ställa till skada där den dimper ner oavsett träff eller ej.

Skytten bär ansvaret för skottet - alltid.

Det är därför man använder typ .22WMR klass 3 med bra optik till toppfågel. Räcker gott!

Många gånger sätter området begränsningen av vad du får bära med dig för vapen och vapenklass.

Publicerat

:biggrin:  Att påstå att 22WMR duger gott till toppfågel vittnar om ganska liten praktisk erfarenhet av kalibern.

Går det? visst gör det men man begränsar sig enormt,dessutom bör man vara en mästare på att hantera krokiga kulbanor.

/Mike

Publicerat

Värt att notera är att en klass 1 helmantlad kula kan gå flera km och ställa till skada där den dimper ner oavsett träff eller ej.

Skytten bär ansvaret för skottet - alltid.

Det är därför man använder typ .22WMR klass 3 med bra optik till toppfågel. Räcker gott!

Många gånger sätter området begränsningen av vad du får bära med dig för vapen och vapenklass.

Jagar man skogsfågel med trädskällare så funkar 22wmr men under toppfågeljakt där avstånden sällan är närmare än 120 meter så gör andra kalibrar i klass 1 och 2  jobbet bättre alla dagar i veckan. 

Publicerat

Jag skulle aldrig gå med min 22 wmr på just toppjakt. En liten felbedömning av avståndet innebär miss eller skadeskjutning och marginalen är noll för längre håll än kanske 100m+

.222Rem är vad jag använder men jag har funnit mitt optimum i 6,5x55 med den lättare 6,5gramskulan som Norma åtminstone hade förr. Skitfin kulbana, god verkan på fågel och löjligt liten rekyl.