Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Piplängd, kaliber, kulval och krut - hur hänger det ihop?

Featured Replies

Publicerat

Absolut så. Men endast givet att du konsekvent skjuter bättre än de 2cm. Skvalpar du runt i snusdosan dvs runt 5-6 cm så är det liksom inget du kan utnyttja........

/T

Är det inte risk om du sprider 2 cm åt allahåll (4cm spridning) att du börjar vrida på kikaren/ leta andra skjuttekniker och då inte träna på ett lungt och bra sätt?

Jag anser att på 80-100 m så ska ingen pipa sprida mer än ca 15mm, sen blir det svårt att träna skytte.

men ni kanske snackar 300m och 4cm spridning?

• Svar 51
  • Visningar 8,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Instämmer med både herr Berg och stalkern.   Att bra prylar inte gör en duktig skytt bättre är en rätt självpåtagen sanning som pmt får stå för.   Annars kan ju pmt skaffa en skraltig Baikal sida

• En vacker dag när solen inte skiner ska magister mike ta dig i herrans tukt och förmaning!     /Mike

• I princip inte.......    Om du ger en cykel till en som är rullstolsbunden - kan hen cykla för det?   Visst spelar materialet roll om du ska jaga mm när du väl kan - men kan du inte så gör det ing

Posted Images

Publicerat
  • Författare

När vet man att tekniken är tillräckligt bra för att man ska behöva uppgradera hårdvaran?

Det är svårt att skjuta tajta grupper om inte grejerna spelar bra tillsammans. Ta t ex S&B kulorna som jag ska skjuta upp med min jaktpang. Finns ingen ide att gå ut på 300m och tro att alla 5 ska sitta i dosan.

Publicerat

Är det inte risk om du sprider 2 cm åt allahåll (4cm spridning) att du börjar vrida på kikaren/ leta andra skjuttekniker och då inte träna på ett lungt och bra sätt?

Beror på - ligger du konsekvent 2cm fel ligger du 2 cm fel och kan ta två klick. Sedan skruvar man inte för varje skott.........

Jag anser att på 80-100 m så ska ingen pipa sprida mer än ca 15mm, sen blir det svårt att träna skytte.

men ni kanske snackar 300m och 4cm spridning?

Det är ett högre krav på vapnet än vad FM har på sina PSG90...... För att sätta det i lite perspektiv: 15mm C-C, det innebär att i kaliber 30 så ska hålen tangera varandra. Alltid. Det är ett krav som mycket få pipor i Sverige klarar av att leverera.

Den andra aspekten på frågan vilken precison man behöver - för den som vanligen jagar älg eller gris så är redan en snusdosa egentligen hysterisk overkill.

/T

Publicerat

Nu blev jag förvånad pmt, är du säker på detta, med att få pipor klarar 15mm på 80-100m?

för om jag sitter och skjuter 5skottserier på 80m banan i skjutbänk och får 4 skott som du skriver tangerar varandra men får en som sticker 10mm ifrån de andra , så har jag tagit för givet att det är jag som inte gjort mitt jobb, men du menar att det troliga är pipan som inte håller måttet?

sen håller jag med om behovet av 15mm på jakt är väl endast toppfågelskyttar som behöver.

men hur räknar man, om bössan sprider 20mm cc på 100m hur mycket ökar spridningen på 200 respektive 300m?

är det så enkelt att det dubblas till 40mm på 200m, 60mm på 300 eller ökar det mer?

sen är jag mycket medveten om att oftast är det sidvinden som ställer till mycket.

Publicerat

Det ÄR ett helt orealistiskt krav på fabrikstillverkade jaktvapen.

Det finns absolut pipor som klarar det, med lämplig laddning.  Men har man det som grundkrav från början så krävs customarbete och noggrann handladdning.

Ingen vapentillverkare vågar ge sådan garanti, utom ett fåtal semi-custom tillverkare.

Publicerat

Svenska rekord i bänkskytte JK1 dvs jaktklass 1 

Jägarklass 100m 3x5 12,60 mm Kari Lindström Brattvall 1997-07-25
Jägarklass 100m 5x5 10,38 mm Ulf Losung Hacksjön 2014-07-05
Jägarklass 200m 5x5 21,72 mm Kari Lindström Brattvall 2011-07-24
Jägarklass Grand Agg. 12,46 mm Kari Lindström Brattvall 2011-07-24

Ozz- du har nog en något missvisande uppfattning om hur bra saker måste skjuta, hur bra det skjuter eller hur bra du skjuter, det alternativt kreativa sätt att mäta på.

Minsta grupp rekord

Sporter 100m 3,06 mm Bo Petersson Brattvall 2007-07-21
Sporter 200m 7,19 mm Ronny Karlsson Fredriksberg 1996-05-12
Jägarklass 100m 5,28 mm Klas Granström Fredriksberg 2010-05-08
Jägarklass 200m 7,93 mm Emil Haglund Fredriksberg 2014-05-11

Jag vet att de vapen jag regelmässigt skjuter under 20 mm med på 100 meter och de jag skjuter närmare 15 mm på 100 meter har en för praktiskt skytte och jakt fenomenal precision som inte ofta kan omsättas i verkligheten. /Christian
Publicerat

Nu blev jag förvånad pmt, är du säker på detta, med att få pipor klarar 15mm på 80-100m?

Ja, väldigt säker tom.......

för om jag sitter och skjuter 5skottserier på 80m banan i skjutbänk och får 4 skott som du skriver tangerar varandra men får en som sticker 10mm ifrån de andra , så har jag tagit för givet att det är jag som inte gjort mitt jobb, men du menar att det troliga är pipan som inte håller måttet?

Du, pipan, ammunitionen eller vinden. Bara att välja. Skjuter du bössan i en rekylernade skjutstol så eleminerar du dig själv......

Det finns pipor som med rätt ammunition skjuter osannolikt bra - Blasers och Sauers pipor är väl de mest kända bland standardvapnen men även där har du "bra pipor" och "bättre pipor". Men generellt sett är det INTE så, en riktigt bra pipa håller en femkrona på 100, en bra pipa en golfboll eller lite mer.

Sedan ska man se precision som vad det är. Klarar en pipa av att hålla 20mm så är en annan pipa som skjuter 40mm faktiskt 4ggr sämre eftersom det är YTOR och inte avstånd i mm från ett fiktivt centrum som räknas. Kraven ökar med andra ord exponentiellt  om man vill krympa träffbilderna.

/T

Publicerat

för om jag sitter och skjuter 5skottserier på 80m banan i skjutbänk och får 4 skott som du skriver tangerar varandra men får en som sticker 10mm

10mm, alltså EN cm?  Vad det beror på?

Tja...  slumpen, eller kanske inget alls...

Har du ett custombyggt match / bänkskyttevapen och perfekt skräddarsydd ammunition.

Och framför allt, är 100% säker på ditt skytte. Ja, då kan du börja titta på de marginalerna.

Med Tikka, Merkel, Blaser m.fl. som spottar ut bössor dagen lång, så får man kalla det en lycklig slump om man får till en sådan precision med en laddning. Inte omöjligt - men inte heller något man kan räkna med.

Publicerat

Inte så speciellt mycket mer ärligt talat.........

De som vanligen presterar markant bättre med topptrimmad utrustning är de som har en del brister i grundtekniken och är därmed per definition mediokra skyttar. Låter hårt men det är så........

/T

Kompisen tävlar i viltmål och skjuter 60 skottsserier på grisbanan på ca 570-580 poäng med sitt vapen. Du menar att om han inte skjuter lika bra eller iallafall nästan lika bra med en standard Brno så är han en medioker skytt?

Publicerat

Teknisk precision och praktisk är det också lite skillnad på finns nog betydligt fler pipor som regelmässigt håller 15mm på 100 än det finns skyttar med 0mm egenspridning.

Sedan när man börjar komma ned mot 15mm på 100 är det i princip krav att man har 3-4 vindflaggor och är kunnig att läsa dessa annars är det mer slumpen som avgör om det blir 8mm eller 24mm ;)

Publicerat

Kompisen tävlar i viltmål och skjuter 60 skottsserier på grisbanan på ca 570-580 poäng med sitt vapen. Du menar att om han inte skjuter lika bra eller iallafall nästan lika bra med en standard Brno så är han en medioker skytt?

Givet att stockningen är mer rätt än fel för honom så tappar han lite, men inte 100p som vissa vill hävda. Tappar man dramatiskt med en annan "enklare pang" så har man ett fel i grundtekniken i sitt skytte som man "mekaniskt" kompenserar för i sitt tävlingsvapen. Då kan man inte skjuta - då är man bara duktig på att skjuta med ett visst vapen. Det är INTE samma sak.......

Att just byta vapen är något som många framgångsrika skyttar gör just för att se om grundtekniken börjar glida i väg......

/T

Publicerat

Tja - passar kolven och den samskjuter så torde jag inte prestera särdeles mycket sämre med den än jag gör i dag min No3 - men min erfarenhet av Baikaler är att den nog inte hade hållit så länge i min tjänst.......

Min poäng är bara att det nyttar absolut INGET till att fippla med prylarna om inte grundtekniken sitter där den ska - mellan öronen. Man inte köpa sig träffarna - trist men så är det.

/T

Vadå passar och samskjuter? En icke-medioker skytt träffar väl åtminstone 90-95% av sin normala poäng ändå. ;)

Annars kan herrn tyvärr inte skjuta. ;)

Publicerat

Skytte är till sin form djupt odemokratiskt - det finns de som kan och de som inte kan, det finns de som kan lära sig och de som inte kan lära sig...... Det enkla faktumet kan man aldrig gömma bakom en tro att man kan köpa träffarna......

Tror man att man kan köpa träffarna så lurar man bara sig själv, och självbedrägeri är bra dumt.

/T

Publicerat

Givet att stockningen är mer rätt än fel för honom så tappar han lite, men inte 100p som vissa vill hävda. Tappar man dramatiskt med en annan "enklare pang" så har man ett fel i grundtekniken i sitt skytte som man "mekaniskt" kompenserar för i sitt tävlingsvapen. Då kan man inte skjuta - då är man bara duktig på att skjuta med ett visst vapen. Det är INTE samma sak.......

Att just byta vapen är något som många framgångsrika skyttar gör just för att se om grundtekniken börjar glida i väg......

/T

Låt oss säga att han skrIvar på en vanlig kikare istället för stolpkikaren då? Kommer poängen fortfarande att vara densamma? För vapnet är ju i övrigt exakt det samma?
Publicerat

Låt oss säga att han skrIvar på en vanlig kikare istället för stolpkikaren då? Kommer poängen fortfarande att vara densamma? För vapnet är ju i övrigt exakt det samma?

Beror ju helt på hans teknik - bygger man sin skjutteknik på att man måste ha en given gizmo - ja, då är det faktiskt definitionen av att inte kunna skjuta......

/T

Publicerat

Beror ju helt på hans teknik - bygger man sin skjutteknik på att man måste ha en given gizmo - ja, då är det faktiskt definitionen av att inte kunna skjuta......

/T

Då är hela världseliten i viltmål med andra ord klippt värdelösa skyttar.

Du Tobias skjuter ju säkert sjukt mycket bättre än dom vad du än skjuter med.

De borde kanske byta till en OXO 4x32 så de lär sig det hela från grunden?

Publicerat

sen håller jag med om behovet av 15mm på jakt är väl endast toppfågelskyttar som behöver.

Icke!

Jag har det behovet på mina tjänstevapen av det enkla faktumet att viltet måste falla där det står varenda gång,finns inte utrymme för dom att ens vingla iväg 10m.

Endast genom att bygga vapen av de allra bästa komponenter som går att köpa för pengar kan jag få den precisionen varenda gång skott lossas.

Att jag sen är en högst medioker skytt....ja det är en helt annan fråga men bössorna levererar.

/Mike

Publicerat

Att jag sen är en högst medioker skytt....ja det är en helt annan fråga men bössorna levererar.

/Mike

Har du slagit huvudet?, Mår du bra? :confused:

Publicerat

Har du slagit huvudet?, Mår du bra? :confused:

O ja fast en bättre skytt kunde säkert krympa mina träffbilder till 5mm ;)

/Mike

post-240-0-05303400-1415192820_thumb.jpg

Publicerat

O ja fast en bättre skytt kunde säkert krympa mina träffbilder till 5mm ;)

/Mike

Skjutkäpp Mike, lär dig skjuta med käpp :biggrin:

Publicerat

Skjutkäpp Mike, lär dig skjuta med käpp :biggrin:

En vacker dag när solen inte skiner ska magister mike ta dig i herrans tukt och förmaning! :yes:  :biggrin:

/Mike

Publicerat

Då är hela världseliten i viltmål med andra ord klippt värdelösa skyttar.

Du Tobias skjuter ju säkert sjukt mycket bättre än dom vad du än skjuter med.

De borde kanske byta till en OXO 4x32 så de lär sig det hela från grunden?

Tvivlar starkt på att man tar sig till världseliten om inte grundtekniken sitter.......

Men vi kan ju ta två exempel från verkliga livet:

Miltära VM i pistol - bör ha varit  runt 1991 - drabbades den då suveräne franske skytten av ett kolvhaveri. Kolven gick inte att laga på hans Unique. Han tar då handduken och virar den runt den lilla metallstommen som håller magasinet. Skjuter klart matchen, och finalen. Samt står som vinnare...... Att efter det höra nån klåpare i Knäckebrödshult myndigt förkunna att INGEN kan skjuta guldserier med ett C-vapen utan ergonomisk kolv blir ju - ärligt talat  - bara barnsligt trams.

Sport SM - bör ha varit 1992 - dyker Jerker upp med en 35 år gammal High Standard till standardpistolmatchen. Detta var på den tiden "alla" skulle skjuta Unique eller kanske Morini. Feinwerkbaun hade kommit ut men det var lite osäkert med den - mycket barnsjukdommar på den då den var ny. Jerker vann så det stänkte om det.....

Efter det hördes Erik Torgander som då ägde och drev Sportec i Åkarp fälla en ganska mustig kommentar (något som jag tror Erik på sin höjd gjorde 3 ggr under sin livstid). Han brukade ju annars trycka en Unique i alla som placerade sig på ett SM......

Varför kunde de nu göra det? Jo, för att det var skyttar som kunde sin grundteknik - då kan man prestera även om materialet inte är på topp. Svårare än så är det faktiskt inte......

Och - nej, jag skjuter inte bättre än vad de gör, utifrån min träningsmängd numera så skjuter jag måhända ovanligt bra men i det stora hela tämligen medelmåttigt. Jag brukar klara av guldmärket på en omgång i de flesta diciplinerna nationellt i alla fall - men det är där det ligger numera. Men jag inser till skillnad mot allt för många andra att utan korrekt grundteknik så är fokus på vapen eller annan utrustning inget annat är självbedrägeri.

/T

Publicerat

PMT

Du har ju rätt i det du skriver. Men samtidigt så finns ju kalibrar, bössor och kringutrustning som är mer förlåtande.

Det kanske är självbedrägeri men om antalet/procenten fåglar som trillar ner ökar för att jag har packat ryggsäcken annorlunda, satt en vikt på pipan eller monterat ett annat trycke så känns det bra. Att jag aldrig kan nå de riktigt bra resultaten genom dylika "plåster" är en annan sak.

Vill du definiera det som att jag inte kan skjuta så får du väl göra det. I jämförelse med "riktiga" skyttar har du ju rätt. Men jag tycker det motsvarar att diskutera vilka tider man skall klara runt ringen för att få säga att man kan köra bil...

Publicerat

PMT

Du har ju rätt i det du skriver. Men samtidigt så finns ju kalibrar, bössor och kringutrustning som är mer förlåtande.

Visst kan utrustning vara mer eller mindre förlåtande liksom den kan vara mer eller mindre optimerad för en specifik sak. Men det är allt annat än det som det här handlar om.

Det kanske är självbedrägeri men om antalet/procenten fåglar som trillar ner ökar för att jag har packat ryggsäcken annorlunda, satt en vikt på pipan eller monterat ett annat trycke så känns det bra. Att jag aldrig kan nå de riktigt bra resultaten genom dylika "plåster" är en annan sak.

Vill du definiera det som att jag inte kan skjuta så får du väl göra det. I jämförelse med "riktiga" skyttar har du ju rätt. Men jag tycker det motsvarar att diskutera vilka tider man skall klara runt ringen för att få säga att man kan köra bil...

I så fall har du och jag totalt olika sätt att se på våra resp prestationer. Gör jag fel så blir det "inte så bra" - då är det FEL och BARA FEL. Inget annat än FEL. JÄTTEFEL!!!!!

Varför? Jo, för annars kommer jag inte att göra något åt det........ Tycker eller tror man att det finns en quick fix så kommer ALDRIG att göra något åt det underliggande felet. Vad lär man sig då? Nada, noll och nichts. För att kunna göra något åt sina briser MÅSTE man våga se dem.

Det är lite som med golf - de flesta medelmåttor kan bli glödheta om de skaffar nya klubbor - ett litet tag i alla fall. Inte för att de gamla klubborna är sämre. Inte för att de nya klubborna passar bättre. Utan för att med nya klubbor fokuserar plöstligt golfaren mer på att göra rätt än på att leta fel i klubborna. Det är samma sak med skytte - nya pang eller nytt tryck och du blir jäkligt bra. Inte för att pangen i sig är bättre, men med nya pryttlar fokuserar du plötsligt på tekniken och inte på att leta fel i den gamla utrustningen. Fullt naturligt och fruktansvärt vanligt - men det är hysteriskt kontraproduktivt för inlärningen och utvecklingen.

Lösningen är faktiskt ganska enkelt - varje gång det "inte blir så bra" säger man högt och tydligt, gärna så andra hör med: "JAG gjorde fel, jag gjorde ett jättefel. Jag är jävligt kass!" Efter ett tag kommer du att börja tro på det med - det är den "svarta perioden". Efter ett tag kommer din stolthet och din personliga prestige att se till att det inte blir så många fel längre.....

När jag tränade pistol så var det en skytt - inga namn nämnda - som för en 8:a i tavlan drämde manteln på pistolen i pannan så hårt att det blev ett blåmärke. När han sedan kom hem hade frun order om att titta i pannan och räkna antalet bulor. Var det mer än tre blev det inget på en vecka...... Var det två skulle hon säga - Du är kass, du skjuter ju sämre än en jävla kärring.

Han hade aldrig förr ökat sina resultat lika snabbt........ Det handlar BARA om att sätta sig över psyket och inte erbjuda det "enkla lösningar".

Ragnar Skanåkers fru kommenterade hans prestationer på ett VM - tror jag det var - där det inte gick så bra för Ragnar: Men VAD fan håller du på med? Du skjuter ju som en jävla fitta!". Att se hans min var värt pengar - tror ni att han var träningssugen när han kom hem? Eller tror ni han skyllde på trycket?

Däri ligger skillnaden mellan de som skyller på utrustningen och de som gör något åt det som fallerar.

/T

Publicerat

Jag är mycket medveten om att min utrustning är långt bättre än jag själv. Och det är mitt bara mitt fel om fågeln flyger. Men med de resurserna jag har tillgång till. Där tiden är den kanske mest begränsande faktorn så är det där att packa ryggsäcken på rätt sätt en förbaskat bra förbättring jämfört med investeringen. Sedan har du helt rätt i att det betyder att jag inte gör något åt det. ( Inte något är kanske överdrivet. Annars hade jag inte ens lärt mig det där med säcken...) Lite talar jag väl emot mig själv då jag för inte så lönge sedan i en annan tråd talade om hur mycket mitt skytte med jaktvapnen förbättrats av att jag börjat träna med ett mindre förlåtande vapen...