Publicerat November 4, 201411 yr Försöker få till en laddning som skjuter bra och trodde att jag prickat rätt med 105 grains scenar och vihtavouri n160 då det i stort sett bara blev en liten treklöver på hundra och en enkrona på 170m. Sedan blev det kallare och det fungerade inte alls. Har nu testat med norma 203b och gjort två laddningar varv den snällare sköt sådär. Men det är något som inte stämmer. Den skjuter riktigt hyfsat med normas jaktmatch och där kan jag inte klaga men inget annat fungerar och det måste vara något med bössan som gör det. Vi kan direkt glömma att jag lutat bössan eller gjort en dålig avfyrning med serien nedan även om den är skjuten i billyse på 117m. Fram och baksäck är använt och de vita klisterlapparna är för att få bättre kontrast i mörkret. Jag har slipat ur pipkanalen så att det går in ett trippelvikt papper hela vägen till rekylklacken. Har plastbäddat och varit noga med att inte få in några spänningar. Allt går fritt som ska gå fritt och resten sitter fast. Kan någon ge mig något tips? Hade jag haft nog med pengar så hade jag gjort korvbrasa av bössjävulen och köpt mig en bra 6,5x55 och aldrig tittat åt något bygge mer. Problemet Problembarnet Tre lager tidningspapper Inget här heller Ser inget fel här heller.
Publicerat November 4, 201411 yr skjuter den bra med jaktmatch så är det ju laddandet som felar. jag höll på länge med min 270 wsm men gav upp, fabriks ok men egenladdat =skit.
Publicerat November 4, 201411 yr Författare Allt man läser och hör säger ju att kalibern ska vara så lättladdad och att det i princip bara är att skrapa ihop något krutspill från arbetsbänken och peta ner godtycklig kula så ska den skjuta. Det måste gå att få till den.
Publicerat November 4, 201411 yr Hur reagerar den på olika friflykter? Bättre/sämre/ingen skillnad om du byter krutsort/fabrikat? Prova byta optik, när min Blaser strulade visade det sig att det i själva verket var ziessen som gett upp Jag famlar lite efter halmstrån åt dig här, vet att du har koll på grejerna i allra högsta grad, men ibland kan det enklaste frånses av vana att det ska va det jävligaste....brukar va så för mig
Publicerat November 4, 201411 yr Författare Sitter en sprillans ny 6-24 vortex viper pst. Visst kan det vara kikaren. Fästena kan jag inte se något fel på men det finns ju en liten chans att det är kikaren.
Publicerat November 4, 201411 yr Är fort gjort att byta mot nån annan kikare som du har eller nån polare har och bara testa en serie eller tre. Hoppas det löser sig fort, är frustrerande som fan sånt där!
Publicerat November 4, 201411 yr Författare Har inte hunnit testa så mycket olika friflykter. Den nya kolven monterades för bara några veckor sedan Men när normas 95 grainare skjuter med den friflykt det ger så ska det mycket till för att det ska bli sådana problem som ovan. Har ju jätteproblem att hitta helmantel till min 223rem som skjuter riktigt bra så det känns jävligt surt att jag inte får till den här med hemladdat. Planen var ju att ha min 223 rem uteslutande som räv och bäverbössa och det är inga problem då den skjuter hål i hål med V-max. Men att vara tvungen att köpa jaktmatch för 17kr/smäll till Xc,n känns inte lockande och hade jag bara fått till precisionen med 223,an med helmantel så hade jag kunnat ställa in XC,n i skåpet till det blev varmare och trevligare att vara ute och mixtra. Nu måste jag få till den om jag ska vara ute och toppjaga i vinter vilket var tänkt.
Publicerat November 4, 201411 yr Skumt jag har avverkat några XC pipor och alla har skjutit bra hur än jag laddat med match kulor. Det problem jag stött på är kort throt då börjar det jävlas då hylsorna gått 3-4varv och kan vara förklaring att fabriksladdad funkar! Ligger du under 67mm COL med berger 105or kan det spöka där, testa att stoppa en kula i skjutna hylsor och se vart kulan nyper
Publicerat November 4, 201411 yr men alltså OM den skjuter med fabriksladdat så kan det inte vara nått fel på kikaren/ bössan? den enda skillnaden är annan kula (vikt) th(sort) hylsa( längd,kalibrering) krut(mängd,sort) friflyggt(kortare,längre) felet måste ligga i någon av dessa?
Publicerat November 4, 201411 yr Skumt jag har avverkat några XC pipor och alla har skjutit bra hur än jag laddat med match kulor. Det problem jag stött på är kort throt då börjar det jävlas då hylsorna gått 3-4varv och kan vara förklaring att fabriksladdad funkar! Ligger du under 67mm COL med berger 105or kan det spöka där, testa att stoppa en kula i skjutna hylsor och se vart kulan nyper kan inte hylsan vara för lång?
Publicerat November 4, 201411 yr Författare Några av hylsorna har gått tre ggr. Ska kolla om det är där det skiter sig. Laddar med 105 gr scenar COL har jag satt till 67mm exakt och har även testat med 66,5mm utan skillnad. Ska mäta hylslängden och se om de sträckt sig så att de passerat maxlängd.
Publicerat November 4, 201411 yr kan inte hylsan vara för lång? Jo det kan dem om man överkalibrerar så dem sträcker sig onormalt, men då brukar det börja kärva när man kamrar
Publicerat November 4, 201411 yr Några av hylsorna har gått tre ggr. Ska kolla om det är där det skiter sig. Laddar med 105 gr scenar COL har jag satt till 67mm exakt och har även testat med 66,5mm utan skillnad. Ska mäta hylslängden och se om de sträckt sig så att de passerat maxlängd. Har du inga hylsor som gått mer än 3ggr är det knappast munkring som spökar men kolla ändå! Har du bommkontakt med 67mm på Scenar 105 är throten för kort för min smak
Publicerat November 4, 201411 yr Författare Vid kontroll så visade det sig att några procent av hylsorna faktiskt nyper fast kulan litegrann. Det går att pressa den med fingrarna men det är ett märkbart motstånd. Måttet på hela patronen med kulan nerpressad till stopp blev 67,2mm. Vid mätning så har hylsorna sträckt sig lite drygt 0,2mm och det kan vara problemet. Ska tvätta och längdsvarva hylsorna. Frågan är om jag måste svarva halsen utvändigt också?
Publicerat November 4, 201411 yr Författare Har bara delkalibrerat hylsorna och ingen bearbetning av hylshalsen har gjorts. Inga problem med kamring har märkts. Men jag kan erkänna att jag slarvat lite och gett fan i att kolla var maxlängd på patronerna är. Tog COL från normas tabell för bergerkulan. Har garanterat lite friflykt kvar på 67mm men hur mycket låter jag vara osagt. Ska kolla det senare.
Publicerat November 4, 201411 yr Har bara delkalibrerat hylsorna och ingen bearbetning av hylshalsen har gjorts. Inga problem med kamring har märkts. Men jag kan erkänna att jag slarvat lite och gett fan i att kolla var maxlängd på patronerna är. Tog COL från normas tabell för bergerkulan. Har garanterat lite friflykt kvar på 67mm men hur mycket låter jag vara osagt. Ska kolla det senare. Då är vi två som slarvat med hylslängden det var nog problemet med min 270wsm
Publicerat November 5, 201411 yr Författare Har aldrig någonsin haft problem med att någon hylsa har sträckt sig till maxmått på tre omladdningar. Blir att ta tag i problemet idag.
Publicerat November 5, 201411 yr Författare Jo med lite hjälp från dem som gått före och banat väg så ska det lösa sig. Ska skjuta bort de patroner som jag har kvar och sedan fixa hylsorna. Det är -15 grader ute så det är bara att ta på sig kläder för några timmar på banan. Har inga problem med några gastryck så det blir att göra amerikansk patron ur ett antal ggr tills det bara är tomhylsor kvar.
Publicerat November 5, 201411 yr Jag har varit med om att 160 blivit lite kinkig vid kallare väder tidigare i en 6,5 Jag är i fas att införskaffa en 6xc så därför är det lite intressant. Jag skulle prova lite långsammare krut typ URP (i min 270 är det "nästan" okänsligt för tempförändringar och ja det är en helt annan kaliber) och arbeta sej upp mot rätt kort friflykt ca 1,5mm om det går för magasinlängden bara ett förslag om vedertaget inte funkar.
Publicerat November 5, 201411 yr Författare Har just gjort slut på sista patronen och skruvat bort dämparen för att ge pipan lite omvårdnad. Den borde vara helt igengrodd efter ca 50-60 skott utan rengöring. Avslutade med att skjuta en serie med normas jaktmatch och resultatet blev som förväntat fast den skjuter normalt ännu tätare men jag tror att kraftig mirage och en rejält skitig pipa öppnade träffbilden något. Den handladdade ammunitionen betedde sig som tidigare med någon flyer här och där. Ingen träffbild var i närheten av vad normas fabriksladdade presterade.
Publicerat November 5, 201411 yr Författare Jag har läst om URP krutet och det ska visst vara "da shit" till 6mm Xc. Har inget hemma och ligger på en 3,5kg kagge n160 som var tänkt till 6,5-06;an. Därför blev jag riktigt blad när jag gjorde en laddning som sköt riktigt tätt fram till dess att temperaturen sjönk. Tror däremot att nuvarande problem kommer från en begynnande munkring enligt Lars teori. Ska tvätta samtliga hylsor och svarva halsen både utvändigt och längdmässigt.
Publicerat November 5, 201411 yr Jag har enbart laddat min 6 XC med 150 krut, det har visat sig vara jämnast över året även om jag har rätt så rejäla tryck på sommaren i mina laddningar. /Christian
Publicerat November 5, 201411 yr Dem krut jag testat i XC är URP,203b och N160 alla fungerar utmärkt och Urp är det som ger mest fart i långa pipor. Precision har nog ändå varit bäst med 203b eller 1211 som jag använder det ger ok fart tål kyla och är troligen snällare med pipan än Urp. N150 har jag inte testat men rätt säker att det är i princip likvärdigt med 203b och 1211 och troligen ger mindre svart i pipan, men jag har enklast och billigast tillgång på 1211 så det är vad jag använder. Kolla vart du har bomkontakt, att sätta kulor djupt fungerar utmärkt i nya hylsor så som Norma gör men är inte lika lyckat som handladdare som använder hylsorna många gånger!