Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag blir galen på min 6mm XC!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

VV n150 var fantastiskt ihop med Sierra 85grains hp i 6,5x55 och har gett väldigt bra resultat även med andra kulor när jag sköt med den kalibern. Har inga data och Vihtavouri verkar ha somnat på armen. De verkar inte hänga med alls eller också vill man av konkurrensmässiga orsaker inte släppa laddata till kalibern trots att man har flera bra kulor.

• Svar 97
  • Visningar 14,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Man märker ju på en yrkesman hur de hanterar ett fel de begått. En del har ett mycket vältränat sätt att hantera sura kunder, man anar att man inte är den första som gnäller... och ett varningstecken

• Var med bössan till Jon P för råd. Snackade hit och dit. Det slutade med att han bytte bössan mot en annan sako som ska pipas om till 6,5x55AI. Orkar inte hålla på mera för att mickla med något som ja

• Jag kände bara att det var nog. Korta av patronläget och stå med en pipa på 56cm och 3500 kr fattigare utan att veta om det blir någon skillnad kändes inte rätt väg att ta heller. Ser med tillförsikt

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Vad är korrekt trimlängd för patronen? Norma säger inget och nätet i övrigt ger ett maxmått på 48,53mm och ett möjligt trimmått på 48,3 men är det rätt?

Publicerat
  • Författare

Har nu mätt max COL med Scenar 105grain och kommit fram till att full bomkontakt erhålls vid ca 68,8mm.

Svarvat tio hylsor och kortat dem till 48,3mm fast den operationen var knappt nödvändig då ingen av hylsorna var mer än några hundradelar längre. Har även svarvat ner halsen ca 1 hundradel i radie. Hoppas det hjälper. -13 grader men nästan vindstilla. Bössan är genomgången och väl rengjord. Nu ska det visa sig om det ger resultat. Spiller N160 38,4grain och minskar friflykten till 0,4mm till att börja med.

Publicerat

Skjuter det inte nu blir jag brydd :/

Är det ScenarL eller den gamla kulan? L skjuter grymt medan den gamla sällan gick super men dugligt ska den ändå skjuta!

Laddningen låter inte så het så bör gå att stega upp en del...

Publicerat
  • Författare

Det är vanliga scenar. Om det varit trehundra meter hade jag varit nöjd men nu känner jag att det inte är roligt längre. De fyra första skotten satt hyfsat men de två sista for åt varsitt håll. Skott nr fem längst till höger och skott sex längst till vänster. Fan min 17hmr skjuter ju bättre med en fast 6 gångers förstoring på samma håll. :-(

post-59-0-09504100-1415280156_thumb.jpg

Publicerat

Jag känner igen det där från när min Tikka M55 var en ny ompipad .222 rem. Det var bara en 2 kulor som jag fick att skjuta skapligt allt annat var helt galet och ologiskt, kunde skjuta bra en gång och totalt skit 10 gånger.

Jag misstänkte att smeden hade gjort en del tabbar och byggt in spänningar i vapnet och enligt han som sedan pipade om den till .308 Win så var inte .222 rem ompipning utförd speciellt bra.

Jag litar på den andra smeden men den första skulle jag inte ens lämna in en M5 skruv för kapning åt.

Hjälper inte dig något men på något sätt skulle det vara bra om du kunde få allting kontrollerat så att du inte jobbar en massa i onödan.

Publicerat
  • Författare

Har varit med bössan till två av norra Sveriges mest välrenommerade smeder varav den ena gjorde pipbytet och den andra fått kika på bössan en gång extra då jag lämnade ett annat vapen för ombyggnad. Finns inget att ta på. Dessutom skjuter ju fanskapet bra med vanlig jaktmatch.

Publicerat

Okej, har dom haft ur pipan?

På min lyckades smeden få gängen att skära så lådan vart skrot. Detta upptäcktes när han fick tillbaka den för att plastbäddningen var dålig och bössan sköt skit med allt förutom en laddning en gång. När jag fick tillbaka den så var bäddningen inte bra men bättre och då sköt den skit med allt förutom två laddningar som sköt ok.

Publicerat

Glömde skriva att jag upplevde att min .222 blev extremt lynnig efter ompipningen och det var den inte före. Nu när den är en .308:a så är den inte heller lynnig.

Jag tror som sagt att det var inbyggda spänningar som gjorde att minsta förändring i temperatur förändrade hur laddningar sköt m.m.

Publicerat
  • Författare

Pipan är ny och bara skjuten trehundra skott med ungefär. Ska testa VV N150 och samma kula. Men nu är det minus 15 samt blecksvart ute och jag vet att det är svårare att få till bra träffbilder i mörker. Men det brådskar då det snart är omöjligt att skjuta på bana när snön lägger sig metertjock och det bara blir en skära rött på himlen under några timmar. Det gjorde ju skillnad helt klart och lite hopp finns att ett snabbare krut kan göra lite skillnad i min korta pipa.

Publicerat

Varför jag undrade om dom haft ur pipan är för att se om gängen är felgjord.

Jag har i alla fall den erfarenheten att en rak och spänningsfri bössa skjuter bra med de flesta bra kulorna och sunda laddningarna. Dock kan man ju behöva laborera lite för att nå absoluta topp precisionen.

Publicerat

Pipor är ju individer, kan ju va så otursamt att du fått en lynnig jävel. Just att den inte vill i kylan låter som spänningar antingen i pipgods lr bäddning (förutsatt att kikare+montage är ok)

Publicerat

Det slutade fungera när det blev kallare; Vad blev det för skillnad i utgångshastighet?

Publicerat
  • Författare

Det slutade fungera när det blev kallare; Vad blev det för skillnad i utgångshastighet?

Kronografen fungerar inte i det ljus vi har häruppe nu, det är för mörkt om man inte lägger ner kronografen på sidan i fullt dagsljus eller ordnar konstgjort lyse. Har just testat med N150 och laddat några tiondelar över 35 grains men måste backa lite. Det blev lite för mycket av det goda. Precisionen blev däremot hyfsad med tanke på en hård vind snett bakifrån som gjorde att fingrarna blev stela av kylan från avtryckaren och sista skottet blev ett slängskott mitt i en ofrivillig rysning. Får fortsätta till helgen då jag ska sätta in en värmepump imorgon.

Tre skott gick bra men sista för kvällen gick åt helsike.

post-59-0-12603000-1415292039_thumb.jpg

Nedan är åtminstone rund och något att bygga vidare på. Frågan är hur mycket som är mitt fel och vindens?

post-59-0-48303800-1415292064_thumb.jpg

Publicerat

Jag sätter en slant på att halsarna är sneda.

Publicerat
  • Författare

Jag sätter en slant på att halsarna är sneda.

Verktyget eller efter bearbetningen av halsen?
Publicerat

Verktyget.

Publicerat
  • Författare

Provade skruva av ljuddämparen med katastrofalt resultat. Träffbilden öppnades till gott och väl 75mm från 30mm. Har dremlat bort en del bäddning och ska göra ett nytt test. Nästa steg är att bädda om alltihopa. Fungerar inte det så beställer jag ett nytt kalibreringsverktyg.

Publicerat

Innan yxan går fram skulle jag prova med en annan optik om nu inte det redan har gjorts.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Redan gjort. Blir en sista sväng till banan ikväll i snöyran. Men bara för att om möjligt få frid i sinnet. Drar inga slutsatser om det inte lyckas alldeles otroligt väl.

Publicerat

Jag tycker bössan verkar extremt lynnig särskilt med tanke på att träffbilden växte så enormt när du tog bort dämparen.

Som sagt jag tror något är knas med bössan och att det är spänningar någonstans. Kan vara bäddningen som du kanske är inne på?

Är det samma smed som pipat om som bäddat?

Går skruvarna som håller ihop geväret lätt genom hålen i stocken? Känns det distinkt när du drar åt?

Publicerat

Tror också att det är spänningar som spökar. Men undrar om det inte är i pipan problemet sitter? Jag är ju inne på min andra 6XC, och jämnare kaliber har jag då aldrig stött på. Måste vara något som är rejält galet om det sprider på det sättet?! :(

Publicerat
  • Författare

Nu tog batteriet slut i kameran och usb kontakten dog i telefonen så den går inte att varken ladda eller kommunicera med. :-( Däremot så fick jag för första gången en reaktion på en åtgärd och bara jag får lite ström i kameran ska jag lägga in träffbilderna. Det är precis som att det måste fortsätta jävlas men bara lite. Sköt två serier och en kula var tvungen att fara åt helvete i varje serie men i övrigt så ser det mycket bättre ut. N160 och runt 38,5 ser ut att vara laddningen till min bössa. Misstänker att jag fått någon lackskvätt någonstans där det inte synts då jag lackade bössan efter att bäddningen gjordes vilket förorsakat spänningar. Blir att göra om hela bäddningen. Lacket jag använde är ett tvåkomponents wobblerlack som blir hårt som sten. Det ska ju tåla gäddtänder.

Publicerat
  • Författare

Som sagt äntligen en reaktion och en tråd att dra i. Men en kula i varje serie var tvungen att fara. Skruvade två klick men mest troligt åt fel håll i mörkret mellan första och andra serien.

post-59-0-36348800-1415385535_thumb.jpg

post-59-0-49282900-1415385555_thumb.jpg

Publicerat

Nu börjar det att likna nått! Skönt att se! :)