Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jag blir galen på min 6mm XC!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Var med bössan till Jon P för råd. Snackade hit och dit. Det slutade med att han bytte bössan mot en annan sako som ska pipas om till 6,5x55AI. Orkar inte hålla på mera för att mickla med något som jag tappat förtroendet för.

• Svar 97
  • Visningar 14,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Man märker ju på en yrkesman hur de hanterar ett fel de begått. En del har ett mycket vältränat sätt att hantera sura kunder, man anar att man inte är den första som gnäller... och ett varningstecken

• Var med bössan till Jon P för råd. Snackade hit och dit. Det slutade med att han bytte bössan mot en annan sako som ska pipas om till 6,5x55AI. Orkar inte hålla på mera för att mickla med något som ja

• Jag kände bara att det var nog. Korta av patronläget och stå med en pipa på 56cm och 3500 kr fattigare utan att veta om det blir någon skillnad kändes inte rätt väg att ta heller. Ser med tillförsikt

Posted Images

Publicerat

tror du tog ett rätt beslut, nu börjar du från början igen och inga gamla lik som ställer till det!

vad valde du för piplängd?

Publicerat
  • Författare

26" krieger

Publicerat

Var med bössan till Jon P för råd. Snackade hit och dit. Det slutade med att han bytte bössan mot en annan sako som ska pipas om till 6,5x55AI. Orkar inte hålla på mera för att mickla med något som jag tappat förtroendet för.

Bra att du har förtroende för smeden iaf.
Publicerat
  • Författare

Inte Jon som byggde den första.

Publicerat

Inte Jon som byggde den första.

Även om det hade varit han som byggt den kan man ju ha kvar sitt förtroende. Jag har haft 7 st stenroos pipor varav en såg ut som satan i patronläget. Dock sköt den väldigt bra så jag har kvar förtroendet även om han inte var på topp den dagen han gjorde det jobbet.

En smed är som en läkare eller advokat, det måste vara full tillit till yrkesstoltheten och förmågan.

Publicerat

Även läkare och advokater har dåliga dagar det som skiljer de bra från de dåliga då är högsta lägsta nivå.

Publicerat
  • Författare

Jag kände bara att det var nog. Korta av patronläget och stå med en pipa på 56cm och 3500 kr fattigare utan att veta om det blir någon skillnad kändes inte rätt väg att ta heller. Ser med tillförsikt fram emot den nya bössan. Det blir billigare att skjuta med den än med en 6mm xc och kulutbudet blir minst lika stort. Kommer senare att byta ut pipan på 223;an till en med 1:9 i stigning. Då kan jag skjuta tyngre kulor med den och fortfarande skjuta 50grainare med bra precision.

Publicerat

Hade jag sett den här tråden i tid har jag kunnat hjälpa dig att mäta upp patronläget mm. Vad var det för pipa och lås?

Skickat från min GT-S7710 via Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Det var en sako l579 med en LW pipa och 1:8 i stigning.

Publicerat

Ok.

• 1 month later...
Publicerat

Nu bråkar min 6xc med mig. Till vänster Scenar 105 gr som det brukar se ut med allt jag stoppar i. Till hö Barnes TSX som bössan inte gillar trotts att jag kör med samma recept som alltid. Surt eftersom den går grymt bra i min 284 win.

post-2892-0-23748700-1426254320_thumb.jp

Publicerat

Virus i norr?

Publicerat

Skit i TSX som kan vara en kula som det är svårt att få att gå bra,

förresten vad skall du jaga med 6XC som kräver TSX kula? Pansarbäver? /Christian

Publicerat

Pansarbäver, urtjädern, torpedgäddor och en och annan rå! bock. Den flög så jäkla bra i älgbössan så jag ville prova. Blyfritt skall ju dessutom var nyttigare i närheten av maten.

Publicerat

Trist att den inte funka, blyfritt rådjurskött är fina grejer :) testa gmx?

Publicerat

Skit i TSX som kan vara en kula som det är svårt att få att gå bra,

förresten vad skall du jaga med 6XC som kräver TSX kula? Pansarbäver? /Christian

Varför måste en kula ha ett behov för att skjutas?

bara nöjet att testa en ny kula borde räcka som behov enligt mig.

det är kul m kulor :wallbash:

men christian har rätt, vissa kulor funkar ej i en del bössor, tyvärr!

btw, är det fler som haft problem med tsx?

jag har inte haft några i mina få bössor.(6,5x55-308-7,57r-375H/H)

• 10 months later...
Publicerat

Försöker få till en laddning som skjuter bra och trodde att jag prickat rätt med 105 grains scenar och vihtavouri n160 då det i stort sett bara blev en liten treklöver på hundra och en enkrona på 170m. Sedan blev det kallare och det fungerade inte alls. Har nu testat med norma 203b och gjort två laddningar varv den snällare sköt sådär. Men det är något som inte stämmer. Den skjuter riktigt hyfsat med normas jaktmatch och där kan jag inte klaga men inget annat fungerar och det måste vara något med bössan som gör det. Vi kan direkt glömma att jag lutat bössan eller gjort en dålig avfyrning med serien nedan även om den är skjuten i billyse på 117m. Fram och baksäck är använt och de vita klisterlapparna är för att få bättre kontrast i mörkret. Jag har slipat ur pipkanalen så att det går in ett trippelvikt papper hela vägen till rekylklacken. Har plastbäddat och varit noga med att inte få in några spänningar. Allt går fritt som ska gå fritt och resten sitter fast. Kan någon ge mig något tips? Hade jag haft nog med pengar så hade jag gjort korvbrasa av bössjävulen och köpt mig en bra 6,5x55 och aldrig tittat åt något bygge mer.

Problemet

attachicon.gifträfbild6 skott.jpg

Problembarnet

attachicon.gif6mmxc.jpg

Tre lager tidningspapper

attachicon.giffriflytande.jpg

Inget här heller

attachicon.gifslutstycke.jpg

Ser inget fel här heller.

attachicon.gifanliggning rekylklack.jpg

En Sako och då måste rekylklacken vara bäddad undertill med och det ser inte så ut. Kolla med så inga av lådskruvarna ligger emot i stocken.. Sen så :-)

Publicerat

En Sako och då måste rekylklacken vara bäddad undertill med och det ser inte så ut. Kolla med så inga av lådskruvarna ligger emot i stocken.. Sen så :-)

Publicerat
  • Författare

Synd att du såg detta lite för sent. Däremot tackar jag för input. Har gjorde mig av med den och skaffat en 6,5x55AI även den en sako.

Publicerat

Kollat pipans kröning?

//RmK

Publicerat
  • Författare

Jodå. Den jäveln sköt hål i hål med normas jaktmatch men allt annat gick inte. Men som sagt det är Jon P, s bekymmer. Bytte in den som delbetalning för den andra.