Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktammo

Featured Replies

Publicerat

Fällde en råget i lördags med en jaktpatron som jag fick efter min kompis avlidne far. Patronen är märkt med S&B 30-06 SPRG, troligen ca 30-40 år gammal.

Bössan en Mannlicher Forester är inskjuten med Normas jaktmach på 80 meter. Detta skott med S&B tog ganska lågt och något för långt till höger.. ca 130 meters håll.

Geten gjorde ett krumsprång och föll död ner, skottet tog i hjärtat och gick rätt igenom med inte alltför stort utgångshål.

Är det någon som vet vad detta är för ammo? Kulvikt, utgångshastigehet etc.? 

Publicerat

Ehhhhh, du skjuter på vilt med ammunition du inte provat skottställningen med? Det var ju speciellt......

/T

Publicerat

:ohmy: Va......

Publicerat

Är kanske inte i den ändan som frågor bör börja att ställas och eller besvaras,

S&B står för Sellier&Bellot, kulan är ev en 180 grains blyspets. Nu har jag fått höra att jag är rivig, men för att etablera fakta, du hade inte skottställt med ammon och eller kompenserat för avstånd och vind?

Christian

Publicerat
  • Författare

Självklart.. problemet var att jag hade råkat få med denna S&B patron bland mina Norma patroner (både match+jakt) som bössan är inskjuten med.

Klantigt.. javisst... men nu är det som det är. Hade du något vettigt svar på frågan eller ville du bara mästra?

Publicerat

Kulvikt och fart kan vi bara spekulera om...... Om ammunitionen är 30-40 år så är den från före kommunismens fall, då är det ganska svårt att gissa.

/T

Publicerat

Klart att de inte gjorde,

har jag påstått det, nåja för att kommentera länken, det är tillverkaren det är frågan om så har det med viss tur uteslutits en del tolkningar av vad den betyder, länken alltså. Christian

Publicerat
  • Författare

Ingen annan betydelse mer än att jag är intresserad.

Publicerat
  • Författare

Ännu en stilla motfråga... Vad har kommunismens fall och järnridån med det hela att göra?

Publicerat

Svårt att förklara men den ammo S&B tillverkade för 30-40 år sedan innan muren föll, är inte samma som idag, idag har de rätt ok kulor som de laddar med, bland annat Sierra, en amerikansk tillverkare, 

som man givetvis bakom muren inte skulle ens ha känt till. 

Vilken oändlig tur du hade som inte skadesköt det där rådjuret! /Christian

Publicerat

Ehhhhh, du skjuter på vilt med ammunition du inte provat skottställningen med? Det var ju speciellt......

/T

Det är inget ovanligt. Därför jag härjade om det så mycket i en annan tråd, att vapen/skytte/ballistik bör få större plats i jägarexamen. Så jäkla onödiga skadeskjutningar på grund av okunskap gällande vapen/skytte/precision/ballistik.

Publicerat
  • Författare

Lustig slutsats.. du menar alltså att ryska prickskyttar under andra världskriget skadesköt varannan tysk.. ?  Vill bara meddela att man kunde tillverka ammunition med hygglig precision redan i slutet av 1800-talet. 

Provsköt bössan i går med ovan nämda ammo S&B, på skjutbana 80 meter.. 3 cm under femettan och 2 cm till höger..

Detta har inget med okunskap rörande ballistik att göra.. låter mer som grötmyndiga sura kommentarer från självutnämda så kallade experter. 

Publicerat
  • Författare

Kollade dessutom i Normas ballistikprogram om det är bekant.. jämförde med deras Alaska 11,7 gr kula.. inskjuten på 80m sänker sig inte den kulan alls på 130m.

Så att jag hade en oändlig tur som inte skadesköt kan du fetglömma min vän. 

Publicerat

Kollade dessutom i Normas ballistikprogram om det är bekant.. jämförde med deras Alaska 11,7 gr kula.. inskjuten på 80m sänker sig inte den kulan alls på 130m.

Vad har kulbanan att göra med var du träffar med ammunition som du inte är inskjuten med alternativt vet hur den går?

Jag kan tycka att du borde lugna ner dig med attityden en smula om du vill ha hjälp från forumet.

Publicerat

Botte- oklart vem du tilltalar på det där rätt sliriga sättet men i egenskap av "gröttmyndiga sura kommentarer från självutnämda så kallade experter"  så har du en del att lära, då inte bara om extern ballistik.

Förövrigt ger Normas ballistikprogram ett förväntat drop på 23 mm från ett noll på 80 meter till 130, detta med deras laddning, inte en 30-40 år gammal laddning av annat märke. /Christian

Publicerat

Du hade en jävla tur eftersom du sköt med en patron du inte hade provat i vapnet. Den kunde lika gärna gått 10cm högt och 15cm till vänster.

Sen att kulan inte sjunker alls 50m bortom inskjutningsavståndet är ett jävla skitsnack.

Vad ryska prickskyttar sköt med under världskrigen har ännu mindre att göra med östtysk S&B-ammo än vad östtysk S&B ammo har med modern S&B ammo att göra,

Publicerat
  • Författare

Så det betyder att "gammalt krut inte förgås" bara är ett talesätt? Behöver faktiskt mycket hjälp med detta.. vad är det som gäller egentligen? Blir gammal ammo obrukbar? Jag har redan talat om att 

jag sköt denna patron av misstag och att det var jävligt slarvigt. Vore kul om någon kunde föklara vad som gäller för gammal ammo... ska jag kassera dessa patroner?

Publicerat

Aldrig hört det talesättet, men det stämmer i vart fall inte.

Förvaringen är nyckeln till att hålla ammunition i skick, åldern i sig är inget att oroa sig för. 

Publicerat

? Botte- ammunition, särskild kulammunition åldras väldigt olika beroende på hur bra den lagras, men generellt sätt är 30-40 år att anse som gammal ammo och har man inte då en större hög av den samma är det enklaste att använda den till träning, detta då förutsatt att den tätar i patronläget, inte har en massa efterbrännare eller pysare alternativt klickar eller spricker i hylsorna. Det är således en relativ fråga och omdömes-fråga.

När ammo uppvisar någon eller flera av ovanstående brister, då är den för gammal. Angående S&B som märke har det aldrig varit ett premium märke utan mer bruksbetonad med rent av dåliga kulor i frågan om kontrollerad expansion med mera.

Genom att lära sig att tänka efter och göra bedömningar av detta slag kommer du att erhålla en större kunskapsbas och även ett bättre omdöme. /Christian

Publicerat

Må så vara med ballistikprogrammet säger INGET om var kulan trillade ur pipan i pipsvängningen. Det är därför två kulor som väger lika mycket och som trillar ut i samma fart kan träffa på olika ställen. Det är nu inte så enkelt att bara för att fart och vikt råkar stämma så kommer de att samskjuta.

/T

Publicerat

Så det betyder att "gammalt krut inte förgås" bara är ett talesätt? Behöver faktiskt mycket hjälp med detta.. vad är det som gäller egentligen? Blir gammal ammo obrukbar? Jag har redan talat om att jag sköt denna patron av misstag och att det var jävligt slarvigt. Vore kul om någon kunde föklara vad som gäller för gammal ammo... ska jag kassera dessa patroner?

Rätt förvarad håller sig modern ammuntion bortåt 100 år, fel förvarad blir den förstörd på en månad.......

Om du ska kassera den eller inte är upp till dig, är den lite fel förvarad kan den vara mycket ojämn i sin prestanda.

Min enkla regel är att om jag inte VET hur den förvarats är den fel förvarad och kasseras/skjuts upp på banan.

/T

Publicerat
  • Författare

& Christian  Tack för bra info!  Undrar, vad menas med efterbrännare och pysare..?

i mina öron låter det som för mycket bönor vid lägerelden :)