Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Subsonisk 308 win.

Featured Replies

Publicerat

Jag är i startgroparna att börja labba fram en subsonisk laddning till min 308,kommer utvärdera hornady 110gr V-max och 170gr flatnose.

Krut blir WW N32C eller Tin Star.

Min enkla fråga är om någon redan testat detta och har någon input.

/Mike

• Svar 85
  • Visningar 22,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• 8.5 gr VV Tin Star. V0 330m/s. 170gr cast bullet fabrikat Blyström. Helt subsonisk. /Mike

• Den träffbilden var det 50m till,hade ett knippe träffbilder ytterligare i förra luren men den går inte att komma in i längre.   Med inskjutning zero 40m så håller jag mitt i upp till 55m högt i mål

• Skjutet på 30m i 325ms. 8,54gr n32c, norma dl baklänges, fed 215, tändhålet 4mm. Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Japp,vill ligga runt 320m/s med bägge kulorna.

QL säger att jag borde ligga någonstans runt 6-8 grain för bägge kulorna.

Stigning 1:11/25 vilket inte är optimalt men det borde funka.

/Mike

Publicerat

Vår gemensamma bekant anders har en subladdning till 308. Provsköt i hans heldämpade tikka....ganska tyst får jag säga.

mvh/Urban

Publicerat

Har inte Mr Berg meckat med detta??

Publicerat
  • Författare

Fel kaliber,han laddade 300 whisper.

/Mike

Publicerat

Vår gemensamma bekant anders har en subladdning till 308. Provsköt i hans heldämpade tikka....ganska tyst får jag säga.

mvh/Urban

Falköpings Anders???
Publicerat

Näe....bågjaktsanders!:D

mvh/Urban

Publicerat

Näe....bågjaktsanders!:D

mvh/Urban

ok ingen aning om vem det är.
Publicerat

Jag har laddat .308win till subsonisk en gång i tiden.... Fillers och annat sattyg. Inget att rekommendera.

Publicerat
  • Författare

Det är därför jag skaffat ett krut som gör att man slipper fillers....funkar ju inte så bra med dämpare för övrigt :thumbsup:

/Mike

Publicerat

jag vill gärna ha receptet, när du testat klart!

Publicerat

mitt tips är att börja med den tyngre kulan då jag i allt jag provat haft det enklast att få de tyngre att skjuta bra.

bli inte förvånad om du får "blowby" med mantlade kulor, speciellt lätta kulor då de inte alltid tätar som de ska i loppet med dessa låga tryck vid transporten i pipkanalen.

jag har haft enklare med flatbasekulor jmf boat tail. Jag har provat typ TNT-kulor och de funkar som en blyspetskula och spetsiga kulor öppnar sämre än man vill/tror.

om du har otur så behöver pipan ett "kommaigång-skott" innan du testar varje laddning då den tenderar att bli lite sträv av krutet när den svalnar.

håll jävulsk koll på necktension och fega heller inte för att smörja kulan om det skulle behövas. 

Jag har satt kulan med bomkontakt för att slippa så lite påverkan av det som möjligt :)

sen funkar det inte får du ha nån blykula av blyström för de funkar alltid.

hoppas det hjälper lite, ring om det är ngt mer :) men jag har mest petat i 8mm och 6,5mm och det funkar. sköt de laddvikter du nämner, kanske lite mindre.

Publicerat

Jag har gjort en laddning till min 308 med 10,5gn trailboss krut och sierra 168gn kula 71mm oal.

Behövs ingen filler, hylsan är lika full med krut som när jag laddar fullfartsladdningar.

Ni provar på egen risk förstås.

Publicerat
  • Författare

Nja jag lägger ner försöken att testa 110gr kulor,blir lite nojjig över krutets dåliga fyllnadsgrad med allt vad det innebär så jag kommer skjuta 160gr och 170gr på lördag.

/Mike

Publicerat

Har använt 10,5 gr trailboss till en 180 gr Hornady RN interlock i kal 308 med ljuddämpare. Gav 307 m/s i kronograf.

Publicerat

Vad använder man generellt för tändhattar till subladdningar?

/Lars.

Publicerat
  • Författare

Jag kör magnumtändhattar efter rekomendationer.

/Mike

Publicerat

Vad vill ni uppnå med o slöladda?

Publicerat
  • Författare

Givetvis för att kunna skjuta helt tyst.

/Mike

Publicerat

Ok. Tack!

Publicerat

Nja jag lägger ner försöken att testa 110gr kulor,blir lite nojjig över krutets dåliga fyllnadsgrad med allt vad det innebär så jag kommer skjuta 160gr och 170gr på lördag.

/Mike

tycker du ska testa med 150 grains, för det är den jag har hemma :tongue:

Publicerat
  • Författare

Provat lite idag men tyvärr vägrar kronografen fungera i detta dismörker vi har nu.

De första 8 skotten lät att vara supersoniska så jag testade att ladda med ett grain mindre krut,de kulhålen jag fick på tavlan då var runda och fina,precisionen riktigt bra,inte en antydan till att tumla,dock var det nog i minsta laget med krut då två av kulorna satte sig i pipan allra längst ut vid mynningen.

Nu när jag vet att det stabiliserar så kommer pipan kortas från 22" till 18" innan försöken fortsätter.

/Mike

Publicerat

Om du vill testa 150grains kan jag skicka upp några?