Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Subsonisk 308 win.

Featured Replies

• Svar 85
  • Visningar 22,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• 8.5 gr VV Tin Star. V0 330m/s. 170gr cast bullet fabrikat Blyström. Helt subsonisk. /Mike

• Den träffbilden var det 50m till,hade ett knippe träffbilder ytterligare i förra luren men den går inte att komma in i längre.   Med inskjutning zero 40m så håller jag mitt i upp till 55m högt i mål

• Skjutet på 30m i 325ms. 8,54gr n32c, norma dl baklänges, fed 215, tändhålet 4mm. Skickas från min iPhone via Tapatalk

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Har sett dom men 700:- för 20 hylsor känns lite svettigt för att testa och som grädde på moset måste jag köpa deras laddverktyg för 600:- också.

Avvaktar tills jag testat vidare i vår.

/Mike

Publicerat

Har sett dom men 700:- för 20 hylsor känns lite svettigt för att testa och som grädde på moset måste jag köpa deras laddverktyg för 600:- också.

Avvaktar tills jag testat vidare i vår.

/Mike

Be att få 5st för utvärdering för ev storköp

Publicerat

Lite enklare att bara köpa trailboss krut å använda standardpatronerna då kanske...

• 2 months later...
Publicerat

Fick leverans idag av två askar av Lapuas subsonic 308w 13g. Provsköt några skott med min Stalon Whisper med vakfront pipan är 47cm.

Otroligt  tyst

Publicerat

Inte riktigt subbad eller? Tycker jag hör lite smäll eller är det fel?

Publicerat

Här är min 8x33a. Har optimerat den mer nu och det har blivit bättre än på filmen.

Märkte och provade att subbar gärna smäller mindre i compactdämpare än normalstora dämp för kalibern

Publicerat

Inte riktigt subbad eller? Tycker jag hör lite smäll eller är det fel?

Svårt att säga då upplevelsen är ju annorlunda i verkligheten är på en mobilfilm. Men jag tycker det var väldigt tyst men ditt skott på filmen var tystare mer duns än smäll

Publicerat

Visst är ditt också tyst.

Jag funderade på det och en trolig orsak är att kulan är lite liten för ditt lopp och du har lite blowby även om kulan är subsonisk. Passformen är betydligt viktigare för subbar än för normalfart där kulans tröghet och acceleration i hela loppet håller tätt. Ev om du vill prova så smörj loppet innan skottet med olja och se om det blir skillnad :)

Publicerat

Visst är ditt också tyst.

Jag funderade på det och en trolig orsak är att kulan är lite liten för ditt lopp och du har lite blowby även om kulan är subsonisk. Passformen är betydligt viktigare för subbar än för normalfart där kulans tröghet och acceleration i hela loppet håller tätt. Ev om du vill prova så smörj loppet innan skottet med olja och se om det blir skillnad :)

Låter snuskigt ;)

Publicerat

Det beror på mängden öl....

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Första filmen där, fanns skog framför som ljudet får fäste i och studsar åter. WTs klipp är mest öppet = avgjort tystare.

Publicerat

Med blowby backade jag tills kulan satt i loppet och det small så här tills jag satte den. 180 m/s smäller med blowby

Publicerat

180 m/s?? Why? Knappt styrfart..

Publicerat

Jodu gubben.

För att vi inte fattade varför möget inte tystnade!!!!

Vi trodde inte på chronografen ett tag

Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

8.5 gr VV Tin Star.

V0 330m/s.

170gr cast bullet fabrikat Blyström.

Helt subsonisk.

/Mike

post-240-0-84149800-1430426086_thumb.jpg

post-240-0-10914300-1430426131_thumb.jpg

Publicerat

Såg ju trevligt ut! Duger kulan för uppgiften? Jag menar, kommer du att köra samma riktpunkt som med Horneten? Där har du en helvetes expansion, denna dank ser inte ut att expandera öht?

Publicerat
  • Författare

Skottplacering är som vanligt nyckelordet,med den frontytan kulan har lär inte urblödning vara något problem.

/Mike

Publicerat

Urblödning..? Med Horneten fimpar du ju vitala prylar mekaniskt.. brutalt..  :biggrin: där känns urblödningen inte så jätteviktig. Om du börjar tänka i termer av blodförlust osv så innebär det att du är i hjärt/lungområdet?? 

Publicerat
  • Författare

Vad vill du jag ska förklara? En projektil i 300m/oavsett hur den är utformad kan ju aldrig ge samma effekt som en i 900m/s.

Att det dödar råder inga tveksamhetet om,man har inte lika stora marginaler bara.

Du får tänka skottplacering som ett pcp luftgevär,funkar ju klockrent eller hur;)

Hornet är inget alternativ till denna på vissa platser.

/Mike

Publicerat

Ok.. då vet jag hur du tänker. Ska bli j-ligt intressant att se hur det här fortlöper när det börjar bli praktik av det hela!

Publicerat

Får tro att detta löser problemet, annars får du gå hela vägen. ;)

...358win... :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Skjutit 25skott funkar klockrent,nästa problem blir optiken.

Diffar 10cm i höjd mellan fullfartsplugg och dubbar,måste ha en tub med ballistiskt riktmedel eller mil/mil klick.

/Mike

Publicerat

Man blir rätt förvånad över effekten av flatnoskulorna även i 300m/s.

Så jag tror stenhårt på att det funkar.

• 3 months later...
Publicerat

Jag hade testat...

Lee 309 200r & 9-11gr tinstar... 320-360 m/s