Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför hittar jag inga tester på kikarsikten?

Featured Replies

Publicerat

Jag kanske kan knåpa i hop nått framåt sommaren om intresset finns ?

Mvh.

Publicerat

Grym.

Jag tycket det låter som en riktigt treblig ide...

Publicerat

.

• 1 month later...
Publicerat

Tester är bara tester och kan visa lite av varje. Precisionrifles verkar veta vad de talar om när de gör ett jättetest på taktiska kikarsikten och det är lätt att gå på. Vad gäller testet från www.precisionrifles sågar gurun Frank Galli testresultatet av March 5,2-25x52 och precisionrifles ganska snyggt men absolut, totalt vi fotknölarna. Sagde Frank med sin erfarenhet och sin bakgrund är rätt svår att snacka bort. Kolla testet och surfa runt på hans hemsida: www.snipershide.scout.com 

Publicerat

Många som tänker kikarsikten tänker långhållsskytte. Det är en jäkla skillnad på det, skytte på bana och under jakt.

Jag vet jägare som har varit så villrådiga att de försökt köpa sig fri från alla siktesproblem genom att köpa dyraste siktet.

Det har så klart inte fungerat!

Jag skjuter 10-1'or med ett vanligt Optical Science för 995 sek, inga problem alls på 80m.

Man pratar bara märken, storlek på tub och förstoring på alla forum. Det ena gnället efter det andra och att det bara finns Zeiss och Swarovsky. Kul att se när folk kommer och skryter med sin "SVARRE" och skjuter 7'or. Patetiskt så det förslår!

En väsentlig del är montaget! Det kan man inte testa i vare sig tidningar eller tabeller.

Ett bra montage till ett korrekt monterat sikte som t ex kan snäppas in i 1/4 MOA på 80m. Då är varje snäpp ca 5.8 mm

Många bättre sikten har ett totalt justeringsspann på 26 MOA = ca 60 cm på 80m.

Rätt hyggligt centrerat sikte tappar du ca 10 MOA på då det aldrig är centrerat i mitten av justeringsområdet. De är individer!!!

Så egentligen har du typ runt 16 MOA att ratta på för att förändra träffbilden på tavlan 80m bort.

10 MOA på 80m = drygt 23 cm. 16 MOA är runt +/- 15 cm mellan tummen och pekfingret, dvs nästan inne i det svarta på tavlan.

Köp ett högupplöst sikte 1/4 MOA och låt någon kompetent person centera siktet och montera det.

När du kommer ut på vallen så pekar den åt helvete i alla fall. Men NU har du chansen att snäppa in den så att den hamnar i mitten.

Allt det här klarar du med ett 10-tals olika märken utöver de här överreklamerade slantarna.

Delta Optical, Vixen, Leopold, Vortex, S&B, Bushnell ... vilket som helst som har en lagom stor tub.

Tunnelseendet är ett värre problem på en del billiga sikten än optiken.

Optiken är överlag riktig hygglig i mellanklass siktena att de står sig alldeles perfekt till jakt och då avser jag jakt inom jägarmässigt avstånd 30-80m.

Min åsikt är fortfarande att allt annat skytte hör hemma på skjutbana.

Köp ett sikte för normala slantar som du gillar och tycker känns skitbra!!

Publicerat

och då avser jag jakt inom jägarmässigt avstånd 30-80m.

Go'bit.
Publicerat

81 meter är för långt och 29 meter är för kort för jakt...... :rolleyes:

Raggarö

Publicerat

..........

Optiken är överlag riktig hygglig i mellanklass siktena att de står sig alldeles perfekt till jakt och då avser jag jakt inom jägarmässigt avstånd 30-80m.

Köp ett sikte för normala slantar som du gillar och tycker känns skitbra!!

Jag skulle väl säga att den är acceptabel men knappast bra och bra långt i från perfekt till jakt. All jakt är nu inte älgjakt i skog där man krasst sett klarar sig med en dassrulle som riktmedel - 5an är ju stor som en pizzatallrik....... Därtill har inte optik ett skvatisk med skjutskickligheten att göra.

Börjar man pressa optiken lite med motljus, lite ljus, små mål och lite längre håll så faller Leupoldlklassen ganska snart ner och är inte ens acceptabel längre.

Upplösning och kontrast kan då vara avgörande för om man kan skjuta eller inte. Nu kan man ju då säga att då får det vara med just det skottet - och det kan man göra. I synnerhet om man jagar mycket. Jag gör det själv när jag inser att ankan eller fasanen kommer en bit för långt ut för den puppan jag just nu har i pipan - då lyfter man på hatten och säger: Intill nästa gång.

Men nu är det inte alltid man jagar mycket eller ofta - då måste man förvalta de kanske få skottillfällena man får på ett år. Då är det ganska surt att snubbla på mållinjen för man smålade lite på optiken.....

Till detta ska man lägga naturupplevelsen - det är en helt annan grej att titta på vilt med riktigt bra optik eller halvbra grådaskig optik som ser ganska trist ut i bilden. Nu kan man ju skaffa sig en giftig handkikare med - och det är nog mitt råd hur som, köp en riktigt bra handkikare först, sikte sedan. Men den optiska kvaliteten ska inte förnekas.

Så mitt råd är förr: köp det sikte du behöver, INTE det sikte som verkar kunna användas till allt de kommande 20 åren. Ska man jaga älg i skog 1 vecka om året - köp en bra beggad europeisk 4x40 eller 3-9x40 utan beslysning och krimskrams - dessa kan man köpa för hundrallappar i dag. Lägg resten av tiden och pengarna på skjutbanan.......

Men ska man ge sig på sånt som kan tarva lite bättre grejor - snåla inte för det slutar i alla fall med att du kommer att byta.

Och tro inte att en 3-12x56 är lösningen på alla kikarfrågor - för det är den inte. Det är ett klumpigt tungt as som gör bössan svårskjuten om du ska had en på en lätt drevjaktspang. Men den kan mycket väl vara lösningen på en mer anpassad och tung smygbössa,

/T

Publicerat

Många har olika bössor för olika jakter och då säkert olika sikten. Själv har jag valt ett allround som inkluderar rödpunkt och som hade hyggliga skymningsegenskaper för lagom peng (8k). Rödpunkten är intressant vid skymning på t ex en åtel när man annars har ett svart hålkors på en mörk gris, det är lättare att placera pricken.

Jag vet två som har reklamerat Zeiss med gråa fläckar efter ett par år. Säkert bäst om man mäter upp med instrument men du kan få tillräckligt sikte som ger 90% av denna funktion för betydligt mindre slantar.

Det går helt enkelt inte att rangordna sikten för JAKT!! Det är olika och väldigt personligt vad man tycker är bra och vad man tycker om. Håller man bara på med drevjakt så skall man givetvis söka ett sikte specifikt för drevjakt.

Men många här som skaffar ett kikarsikte vill nog ha ett som passar till sin studsare och som är lämplig för all typ av jakt. Då avser jag ett allround sikte och då har man redan där prutat lite på vad man kan uppnå som absolut max med ett specifikt sikte.

Men jag hävdar fortfarande att man kan ha nästan vilket rör som helst för rådjur, hjort och älg. Alla dessa skuttar hej vilt men har den egenheten att de stannar upp och nyfiket kollar och det är då det säger pang! om man är jägare.

Älgbanan säger väldigt lite men är man trött eller bakis kan den vara svår. Trots att man är i form och supertaggad kan det vara svårt att få en bra träff på en springande gris. Det handlar om så mycket mera om bössan och siktet under jakten.

Men för att träffa bra under jakten så måste man kunna träffa bra på en tavla på 80m och då finns det många bra sikten.

Alla som har valt det vanligaste siktet, ett mellanklass allroundsikte är väl inga dåliga jägare.

Så här ser det ut i varenda jaktlag idag.

Publicerat

...............

Så här ser det ut i varenda jaktlag idag.

Ja, men det säger absolut noll och inget.

/T

Publicerat

Jo allt säger följande.

Skit i vad andra tycker du skall köpa och vänd dig till en vapenbutik och förmedla ditt behov (jakt, vapen, mm) och du får mycket bättre hjälp där än här och har möjlighet att tumma och kanske prova sikten innan köp. Jag tycker det är seriösare.

Själv har jag ringt typ Astro Sweden och fått bra tips om sikten för mina behov. Jag har t o m köp sikten där och fått dem monterat i den lokala vapenbutiken.

Jag har en typisk bild i mitt galleri på effekten av ett egen monterat sikte. Har man en torx mejsel så kan man ju pilla själv!

Det är bara att skruva ... Det ser rakt ut, det ser rätt ut, men pekar på någon annans tavla. Helt lost i fråga om justering.

Lasern (röda pricken till vänster) svallrar om att något är lite fel. Centreringen av siktet mot en spegel kan man möjligen göra själv men mitt råd är att låta butiken centrera och montera. Inför varje säsong så kollar man siktet.

Publicerat

håller nästan på med det mesta som pmt säger, men med attdet finns bättre leupold än 35 år gamla vx 1

men att få vettig hjälp i en vapenbutik är något som sällan inträffar, bättre att göra det själv...

Publicerat

Jag har aldrig låtit någon annan montera mina sikten, däremot har jag vid många tillfällen förfasats över hur illa mina kompisars sikten varit monterade från butik.

Nära ytterläge på justering (vertikalt), vid inskjutning tog klicken snabbt slut.

Klämskada på tub, tubens anliggning mot ringar obefintlig pga fel baser.

Kikarsiktet har glidit i ringarna, strippade skruvar osv.

Långhållskikare monterad med lutande hårkors och 0 MOA Picatinnyskena, trots 20 MOA beställd. (Nya Zeeland)

Det är ingen raketforskning att montera kikarsikten, vissa ringar har sina egenheter vid montaget men i stort sett räcker det med noggrannhet och lämpliga verktyg, inkl. momentdragare.

Raggarö

Publicerat

Jooo vettig hjälp i vapenbutik var det :biggrin:

En butik nära mig säljer det fabrikatet som köpts hem för året då det var billigast,när man tittar på samma butiks vapenmeckarhörna så står nackhåren rakt ut,trasiga mejslar,fel storlek,torxnycklar till insexskruvar m,m

Nästa butik gör allt för att sälja ett av de dyraste fabrikaten och snackar ner allting annat totalt,monterar visserligen kikare hyffsat bra men sällan rakt.

Är man inte fullständigt handikappad med ett verktyg i handen så monterar man bäst sitt sikte själv-framförallt eftersom det du som har nytta av att det sitter rakt samt att ögonavståndet blir korrekt :thumbsup:

/Mike

Publicerat

Det jag menar är att man inte skall lita blint på vad var och var annan "världsmästarsupertestare" på världens största internet eller snyggaste jakttidningen säger är sant. Oavsett hur fint det är och hur oberoende det är så är det inte alltid helt riktigt. Jag har två skitdyra sikten och ett billigt. Mina March är grymma. Alltid!! Deltan på ripbössan har hittills hjälpt mig att plocka ripor utan problem även om jag litar mer på de andra. Billig eller dyr spelar inte så stor roll bara de träffar där de skall och funkar till den jakt man bedriver. Har jag lärt mig, tester eller inte, att när det gäller kikarsikten så spelar pengar ändå en viss roll... Så billiga att man riskerar att skadeskjuta, och det finns det en del är dock förkastligt.

Publicerat

Tycker själv att det är förbannat svårt att välja rätt optik.

Har både billiga och dyra sikten på mina bössor, och ett billigt sikte kan göra precis lika bra ifrån som ett dyrt vid vissa jakter.

Just nu har jag nog hittat någorlunda rätt optik, lär dock aldrig bli helt nöjd.

Ang tester så ska man ta dom med en näve salt, oftast sponsras tidningar av samma märken som dom testar...

Bästa är att gå till en handlare och prova ut lite olika sikten, sen köper du den du har råd med.

/Banerü

Publicerat

Jo allt säger följande.

Skit i vad andra tycker du skall köpa och vänd dig till en vapenbutik och förmedla ditt behov (jakt, vapen, mm) och du får mycket bättre hjälp där än här och har möjlighet att tumma och kanske prova sikten innan köp. Jag tycker det är seriösare.

Själv har jag ringt typ Astro Sweden och fått bra tips om sikten för mina behov. Jag har t o m köp sikten där och fått dem monterat i den lokala vapenbutiken.

Jag har en typisk bild i mitt galleri på effekten av ett egen monterat sikte. Har man en torx mejsel så kan man ju pilla själv!

Det är bara att skruva ... Det ser rakt ut, det ser rätt ut, men pekar på någon annans tavla. Helt lost i fråga om justering.

Lasern (röda pricken till vänster) svallrar om att något är lite fel. Centreringen av siktet mot en spegel kan man möjligen göra själv men mitt råd är att låta butiken centrera och montera. Inför varje säsong så kollar man siktet.

Vi kan väl säga så här - numera kan jag indela vapenkrämarna i två olika grupper: de som skräckslagna spinger ut ur kasunen när jag går in, de som likbleka springer in efter mig och de som kommer in med en kopp kaffe och visar fram "godiset ni andra inte får se"..... De sistnämda är mycket, mycket få......

Vapenhandlare är genrellt sett vapenHANDLARE i bästa fall - för det mesta är de HANDLARE. Det är nu inte deras starkaste sida att mecka med grejorna och de säljer för att betala hyran och nya jeans till dottern. Vilket är helt Ok i min värld, men ingen går till en bilhandlare och ber honom ranka olika bilar och tror att de ska få ett ärligt svar......

/T

Publicerat

Vi kan väl säga så här - numera kan jag indela vapenkrämarna i två olika grupper: de som skräckslagna spinger ut ur kasunen när jag går in, de som likbleka springer in efter mig och de som kommer in med en kopp kaffe och visar fram "godiset ni andra inte får se"..... De sistnämda är mycket, mycket få......

Vapenhandlare är genrellt sett vapenHANDLARE i bästa fall - för det mesta är de HANDLARE. Det är nu inte deras starkaste sida att mecka med grejorna och de säljer för att betala hyran och nya jeans till dottern. Vilket är helt Ok i min värld, men ingen går till en bilhandlare och ber honom ranka olika bilar och tror att de ska få ett ärligt svar......

/T

Kära herr pmt... Det är blir tre och inte två grupper [emoji57]

Publicerat

Nä, det är två grupper och Ole......

T