Publicerat November 19, 201411 yr Hejsan Någon som har ett bra tips där jag kan lämna in ett älghjärta för rökning? Helst runt Sthlm någonstans.
Publicerat November 19, 201411 yr Prova med Hållsta rökeri norr om Sthlm. Men dom har nog ganska fullt nu innan julen. //Krille
Publicerat Oktober 28, 20169 yr Gammal tråd.. tänkte bara skriva hur jag rökte ett älghjärta i min abu rök. Först sköljde jag hjärtat ordentligt i kallt vatten under kranen. Stoppade det i en kastrull och hällde på salt och vatten.. 1 del salt 10 delar vatten. Stoppade in kastrullen i kylen i 3-4 dagar. Tog upp och sköljde hjärtat.. skar grova remsor ca 3cm tjocka och 4cm breda..putsade och fina. Sen fyllde jag rödsprit i brännaren ända upp till kanten.. alspån i plåtlådan och köttet däri.. tände på och efter 3h hade det brunnit ut och svalnat helt. Köttet var gudomligt mört och hade en fyllig röksmak.. Detta kommer jag göra fler gånger!