Publicerat November 19, 201411 yr Hej! Jag har en finnspets på 5 månader som ska jagas in. Vad föredrar ni för vapen till skogsfågeljakten, kombi eller kula? Kom gärna med för och nackdelar. Mvh
Publicerat November 19, 201411 yr Jag föredrar kombi då jag oftast trampar fågel utan hund. Då blir det flera skott på uppflog. Men vid de få tillfällen jag får äran att låna trädskällare så är det med klass tre kula. Hundägaren anser att hagel eller grövre doningar skadar hundens hörsel.
Publicerat November 19, 201411 yr Kombi, gäller särskilt för unga hundar under injagning då det är viktigt att få ner fågel vid första skallen.
Publicerat November 19, 201411 yr Trots väldigt liten erfarenhet av trädskälleri jämfört med tex Mirva känns det som att Tikka m70 är ett vapen gjort särskilt för den jakten. Det är en kombi i kaliber 12/70 och lite olika klass 2 kalibrar (oftast 222rem). Den har enkeltryck, pipväljare, utvändig hane och mycket bra trycke. Den är dessutom jäkligt billig.
Publicerat November 19, 201411 yr Komsi komsi kristian o köp påken på joppet Haha nä men håller med kristian angående vapnet. Svårare än så behöver det inte va för o få en bra kombi för billig peng
Publicerat November 21, 201411 yr Författare Okej man kanske ska satsa på en kombi, om det nu är det som ni rekommenderar vid injagning av en unghund. Har ni något tips på modell ( förutom då tikka m70)? Kom gärna med fler svar.
Publicerat November 21, 201411 yr jag skulle letat en lätt kaliber 20 och kanske 22 hornet eller 22wm, med en 2-7 eller 3-9 x 33,36,40 eller liknande drilling, men dom finns väl inte med klena kalibrar?
Publicerat November 21, 201411 yr Okej man kanske ska satsa på en kombi, om det nu är det som ni rekommenderar vid injagning av en unghund. Har ni något tips på modell ( förutom då tikka m70)? Kom gärna med fler svar. Du behöver inte fler svar.
Publicerat November 21, 201411 yr denna finns i 22 hornet och kaliber 20: http://www.blaser.de/index.php?id=277&L=4
Publicerat November 21, 201411 yr Jag tycker det enklaste och bästa är en klass3 bössa! Dem är lätta oömma och fungerar utmärkt, använder själv 22wmr trots att jag är handladdare det är lite skoj att köpa ammo någon gång också Har använt kombi själv förr men slutade med det för drygt 10år sedan och saknar inte hagelpipan det minsta. Allt man kan skjuta med hagel funkar med kula också, tror man hagel funkar bättre genom ris kommer man att bli en besviken skadeskjutare allt för ofta
Publicerat November 21, 201411 yr Jag tycker det enklaste och bästa är en klass3 bössa! Dem är lätta oömma och fungerar utmärkt, använder själv 22wmr trots att jag är handladdare det är lite skoj att köpa ammo någon gång också Har använt kombi själv förr men slutade med det för drygt 10år sedan och saknar inte hagelpipan det minsta. Allt man kan skjuta med hagel funkar med kula också, tror man hagel funkar bättre genom ris kommer man att bli en besviken skadeskjutare allt för ofta jo men flygande fågel är lite lättare med hagel, eller?
Publicerat November 21, 201411 yr Detta är en populär post. jo men flygande fågel är lite lättare med hagel, eller? Absolut! Men skjuter man flygande fågel för skällandefågelhund blir det inte så lyckat
Publicerat November 22, 201411 yr Det beror väl mest på vilken typ av terräng man jagar i antar jag. Jag har haft ett par kombis till den jakten men eftersom man ofrånkomligen då och då gör bort sig med hagelpipan och en gammeltupp seglar iväg skadeskjuten så avyttrade jag den sista för många år sedan. Det kräver sjuk disciplin att ha en hagelpipa vid trädskällarjakt, och förr eller senare drar man ett skott man inte borde ha gjort. En bra kula fixar allt som jag ser det. Jagade själv länge med 7x33 och bättre tror jag inte man kan hitta. Saknade inte hagelpipan en enda gång och förlorade inte ett enda tillfälle pga avsaknad av hagelpipa. Man behöver den förstås inte för att skjuta i flykten vid trädskällarjakt eftersom det är absolut förkastligt! Men jag förstår att man kan behöva den om man jagar mycket i terräng med jobbiga planteringar och skit men sån terräng har jag hållit mig ifrån. Ska man ändå ha en så kan jag rekommendera en vanlig Tikka m70, 222rem är bra i norma fågelladdningen.
Publicerat November 22, 201411 yr lars o jakobj, jag har inte jagat med trådskällare! Att man inte skjuter flygande fågel då hunden skäller kan jag förstå, men är det lika förkastligt att skjuta flygande fågel på uppflög om hunden söker annat, alltså om du själv stöter den? eller menar ni att man ska spara på fågeln för kommande tillfälle, jag säger inte emot er utan vill bara veta mer.
Publicerat November 22, 201411 yr lars o jakobj, jag har inte jagat med trådskällare! Att man inte skjuter flygande fågel då hunden skäller kan jag förstå, men är det lika förkastligt att skjuta flygande fågel på uppflög om hunden söker annat, alltså om du själv stöter den? eller menar ni att man ska spara på fågeln för kommande tillfälle, jag säger inte emot er utan vill bara veta mer. Det finns flera anledningar. Att skjuta flygande fågel för trädskällare kan ge effekten att hunden lär sig att flygande fågel betyder död fågel. Dvs de kan lära in ett beteende att försöka få fågeln att flyga istället för att sitta. Exempelvis genom att resa sig mot trädet vilket är mycket illa. Om man skjuter saker som hunden inte är delaktig i uppmuntrar man också att jaga "var för sig" så att säga. Inte bra. Sen är det förstås svårt att veta var du har hunden om du börjar skjuta uppflog. En trädskällare söker ju utom synhåll och rätt vad det är kanske du sätter en kärve i hunden som kan vara precis var som helst. De två förstnämnda orsakerna är de vanliga, de om det brukar hänvisas till iallafall. Men med en gammal väl injagad hund är det väl ingen katastrof om man skjuter en och annan fågel som hunden inte "är med på". Men för unghundar tror jag att det skall undvikas noggrant!
Publicerat November 23, 201411 yr Kombi...12/70 5,6x52R. Som jakobj säger ovan måste man ha bra skottdisciplin med hagel på stortuppar när avstånden börjar drygas ut. Min bössa skjuter så himla bra med kulpipan så jag ser den som en kipplauf med möjlighet till hagelskott :-)
Publicerat November 24, 201411 yr Och jag tillhör dom som lade kombin på hyllan för ca 15 år sedan...Det finns två anledningar till att jag numera endast kör med kula (22wm) för det första så trots vad vissa förespårkar angående unghundar och snabba skott, så är jag rätt säker på att man vid sådana chansar lite hejvilt om man kommer in med hagel och ser nåt som liknar en fågel i trädet, sånt vill jag undvika, utan med kula ser jag om jag har ett rent skott, och är därmed rätt säker på att skjuter jag då ramlar det också ned en belöning till voffen, motsatsen kan ju bli en jäkla smäll och en förvirrad hund som inte fattar ett smack av vad som hände...Andra anledningen är att det är inihelsike lätt att skjuta på för långt håll med hagel, speciellt i tjockgranskog och ex tjädertupp högt i trädet, en tupp i topp på en 30m gran är förlångt redan när du står vid roten. .. Sen smäller dom ju också, som kuriosa kan jag nämna att jag under första älgjaktsvecka förra hösten tog gammeltiken med ut en sväng, och eftersom det var älgjägare bakom i stort varje stubbe så kändes det kymigt att skicka iväg en kopparpil snett upp mot himeln, nåja voffen kör upp en orrkull och ganska enklet kommar jag in på 20m och drav av högerpipan på hagelbettan.... Den reaktionen som blev hade jag inte väntat mig.Hunden tog ett skutt bakåt, tittade rent ut elakt på mig och sprang emot mig och skällde smått förbannat ut mig, sen stack hon ut på sök direkt.Där stog jag snopen och fattade ingenting av vad som hänt, då slog det mig... Jag hade nog aldrig skjutit nån fågel med annat än 22wm och andra reducerade kulladdningar. Det var förmodligen smällen som gjorde henne upprörd efter ett liv av mindre bullrigt dödande!
Publicerat November 24, 201411 yr Kelas Som jag skrev ovan. Jag lånar ibland hund. I det lånet ingår förpliktelse att inte använda grövre än klass 3...
Publicerat November 24, 201411 yr Fast det där med hörseln är nog en myt! Jag har jagat slut på 3 hundar med kombi och 2 med 22wmr utan att kunna se skillnad, hörseln börjar svika mellan 8-10år oavsett tycker jag det verkar som
Publicerat November 24, 201411 yr Nej jag tror inte heller hörseln håller längre, utan det var mer att hon blev totalt överraskad att smällen var en helt annan. (hon hör dåligt nu i alla fall)...
Publicerat November 24, 201411 yr När jag har en egen hund skall jag skaffa mig en åsikt. Tills vidare låter jag husse bestämma. Det är inte direkt någon mänsklig rättighet att få låna en hund hur som helst... Eller förresten jag har redan en åsikt. Jag tror inte man skadar hörseln, men nog kan det ringa lite i öronen även på en hund direkt efter skott. Så skulle man gud förbjude missa eller skadskjuta tror jag faktiskt det kan göra skillnad.