Publicerat November 24, 201411 yr Jag hade såklart med lyssnat på husse, men jag hade samtidigt ansett honom lite sinnesslö om han förordar 22 hornet framför en dämpad 222a.
Publicerat November 24, 201411 yr Hade jag haft något dämpat hade jag nog tagit upp diskussionen... Sedan är det en annan sak att jag faktiskt tycker att 22WMR är en ganska trevlig kaliber. Ok det är inte toppjaktsprecision men det brukar jag inte behöva när man har hund. Och den marken jag oftast har möjlighet att jaga med hund på börjar vid byn. Går man för nära kan man ge sig katten på vilken sida av myren/gläntan/hygget fågeln sitter på...
Publicerat November 24, 201411 yr Jag hade såklart med lyssnat på husse, men jag hade samtidigt ansett honom lite sinnesslö om han förordar 22 hornet framför en dämpad 222a. Klart husse bestämmer om man lånar hund! Sedan detta med dämpare kan nog skona hundar som man är riktigt nära och skjuter för typ vildsvin och björn. Men blir det lite avstånd kvittar det nog om man har dämpare det är inte mynningsknallen som smäller mest för hunden utan bogvågsknallen. Så den riktiga nörden söker en kula som ger minimal bogvågsknall
Publicerat November 24, 201411 yr Klart husse bestämmer om man lånar hund! Sedan detta med dämpare kan nog skona hundar som man är riktigt nära och skjuter för typ vildsvin och björn. Men blir det lite avstånd kvittar det nog om man har dämpare det är inte mynningsknallen som smäller mest för hunden utan bogvågsknallen. Så den riktiga nörden söker en kula som ger minimal bogvågsknall Så nu väntar jag med spänning på vad du ska hitta på härnest i projektväg. En 9,3'a i 350m/s som tjäderpåk
Publicerat November 24, 201411 yr Klart husse bestämmer om man lånar hund! Sedan detta med dämpare kan nog skona hundar som man är riktigt nära och skjuter för typ vildsvin och björn. Men blir det lite avstånd kvittar det nog om man har dämpare det är inte mynningsknallen som smäller mest för hunden utan bogvågsknallen. Så den riktiga nörden söker en kula som ger minimal bogvågsknall Du har helt rätt, men vad är skillnaden i bogvåg mellan hornet och 222? Hastigheten bör vara jämförbar om kulorna väger 45 resp 55gr.
Publicerat November 24, 201411 yr Nja nog petar väl en 222 i en normal laddning iväg 55grain fortare än vad horneten gör med en 45gr, men det i sig har väl ingen betydelse för bogknallen, den bör vara lika då kalibern är den samma..Bogknallen är väl i stort resultatet av att en projektil som går fortare än ljudet, men jag vet inte om det blir märkbar skillnad mellan kalibrar faktiskt?
Publicerat November 25, 201411 yr Jag är lite fundersam till nyttan med ljuddämpare och fågeljakt. Skaffade själv en när jag höll på och främst var tanken att skona hundens hörsel. Men jag blev förvånad när jag hörde skott med och utan ljuddämpare i min egen riktning och upplevde ljuddämparskotten som mycket "vassare" i ljudet. För mig lät de dämpade skotten värre, mer skadliga liksom, än de odämpade. Ett vassare mer skärande ljud. Under vintern använde jag dämpare till toppjakten och hade förhoppningar att dämparen skulle ge fler skottchanser då jag tänkte att en flock skulle sitta kvar efter skottet lättare än utan dämpare. Jag kunde dock inte se några sådana tendenser alls. Jag jagade ofta med en kompis som sköt odämpat och många gånger satt fåglarna kvar när han sköt men flög när jag sköt med dämpare, Det hände både var för sig på samma område under samma jaktdag att hans fåglar satt som berget men mina flög efter en smäll. Och det hände när vi gick tillsammans och sköt på samma flockar. Inte så att jag kan bevisa det men tillräckligt mycket för att det såg ut som att fåglarna tyckte klart mer "illa" om de dämpade smällarna från min 6,5 mot de odämpade från hans 308. Tog bort dämparen och upplevde fågeln sitta bättre igen. Inget vetenskapligt alls förstås, men iallafall en iakttagelse jag gjorde och min slutsats blev att dämparen kanske inte alls gör skadan mindre på hörseln hos den framför? I teorin är förstås min teori helt uppåt väggarna men i praktiken gjorde jag de iakttagelserna och slutade också använda dämpare till hundjakten.
Publicerat November 25, 201411 yr På den tiden jag jagade fågel sköt jag mer än 90% av fåglarna med kula, trots att jag hade kombi. Dessutom förespråkar jag klass tre till denna jakt, då de vanliga klass tvåorna typ 222rem kan ge riktigt stygga sönderskjutningar.... Smällen var inget jag funderade så mycket över då, fast där finns ju också något att ta i beaktande. mvh/Urban
Publicerat November 25, 201411 yr Jag är lite fundersam till nyttan med ljuddämpare och fågeljakt. Skaffade själv en när jag höll på och främst var tanken att skona hundens hörsel. Men jag blev förvånad när jag hörde skott med och utan ljuddämpare i min egen riktning och upplevde ljuddämparskotten som mycket "vassare" i ljudet. För mig lät de dämpade skotten värre, mer skadliga liksom, än de odämpade. Ett vassare mer skärande ljud. Under vintern använde jag dämpare till toppjakten och hade förhoppningar att dämparen skulle ge fler skottchanser då jag tänkte att en flock skulle sitta kvar efter skottet lättare än utan dämpare. Jag kunde dock inte se några sådana tendenser alls. Jag jagade ofta med en kompis som sköt odämpat och många gånger satt fåglarna kvar när han sköt men flög när jag sköt med dämpare, Det hände både var för sig på samma område under samma jaktdag att hans fåglar satt som berget men mina flög efter en smäll. Och det hände när vi gick tillsammans och sköt på samma flockar. Inte så att jag kan bevisa det men tillräckligt mycket för att det såg ut som att fåglarna tyckte klart mer "illa" om de dämpade smällarna från min 6,5 mot de odämpade från hans 308. Tog bort dämparen och upplevde fågeln sitta bättre igen. Inget vetenskapligt alls förstås, men iallafall en iakttagelse jag gjorde och min slutsats blev att dämparen kanske inte alls gör skadan mindre på hörseln hos den framför? I teorin är förstås min teori helt uppåt väggarna men i praktiken gjorde jag de iakttagelserna och slutade också använda dämpare till hundjakten. Det är rätt intressant när man inser att teorin kanske inte stämmer i verkligheten. Djur har sinnen vi ofta inte kan sätta oss in i så jag tycker det är väldigt intressant att analysera själv och ute i skogen har man oftast väldigt gott om tid att låta tankarna vandra iväg Kan väl säga att mina upplevelser är densamma dämpade bössor skrämmer fågeln mera på något mystiskt sätt
Publicerat November 25, 201411 yr På den tiden jag jagade fågel sköt jag mer än 90% av fåglarna med kula, trots att jag hade kombi. Dessutom förespråkar jag klass tre till denna jakt, då de vanliga klass tvåorna typ 222rem kan ge riktigt stygga sönderskjutningar.... Smällen var inget jag funderade så mycket över då, fast där finns ju också något att ta i beaktande. mvh/Urban Femsexfemtitvåan slår inte sönder farligt alls...förhållandevis tunga välstabiliserade kulor (tvär räffelstigning) i måttlig fart :-)