Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Norma oryx 7×57R

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar om oryx ammunition (7×57R) är för hård att jaga hjort med?

Jag sköt en vuxen dovhjort på 100 m rakt i bogbladet och kulan gick genom motsvarande bogblad utan att stanna kvar?

Köp ammunition.

Publicerat

Det är nog upp till dig att bedöma, ur ett jaktligt synsätt är genomslag vid ett diagonalt skott att föredra, även ur urblödningssynvinkel. Det finns förvisso både hårdare och mjukare kulor men Oryx brukar räknas till de mer lättexpanderade och "mjuka" kulorna.

Vill du ha mer, snabbare effekt är det nog i princip svårt att hitta det i köpeskott, Norma gör enbart Oryx laddningen, iofs en tanke om den kulan är anpassad till 7 Rem mag hastigheter för att hålla för den belastningen medför det att den blir åt det hårda hållet i en 7x57R.

Är du geniunt missnöjd får du leta annan ammo, äldre Norma ammo lär kunna återfinnas med Alaska som kula exempelvis. Välkommen hit. /Christian

Publicerat

Kolla RWS/Geco. Kör deras blyspets i drillingen, avgjort mjukare än Oryx men gör ett bra jobb även i mindre vilt och till halva priset.

Publicerat

Håller med talaren ovan, är mycket nöjd med Geco i 7x57r till det priset.

Publicerat
  • Författare

Tack för ditt svar, kulan gick igenom hjorten som det var en helmantlad kula jag sköt med,fick inte in pekfingret i utångshålet i bogbladet på utgångssidan (när den var avpälsad) ,det var första djuret jag sköt med oryx kulan annars använder jag norma vulkan,som jag trivs bra med.

Publicerat

Gå tillbaka till Vulcan då. :) Annars tycker jag att S&B 173gr SPCE är duglig ammunition, fick med lite såna till bössan och sköt med dem innan jag började ladda till den.

Publicerat
  • Författare

Tack,jag fick ett halvt paket av oryxen och och sköt in kombin med dem,sedan har jag hört så mycket positivt om oryx kulan så tanken var att börja jaga med den ammunitionen men efter det som hände har jag bytt till vulkan kulan igen.

Jag undrar om andra har haft samma problem och tycker den är för hård,som den betedde sig som om det var helmantlad.

Publicerat

Vulcan är bra!

Publicerat
  • Författare

Tack,jag tycker det med och vulkan kulan fortsätter jag att använda,har fält flera klövdjur med den utan problem.

Publicerat

S&B SPCE!

Min favorit i 7x57R

S.

Publicerat
  • Författare

Har aldrig provat den kulan, finns den att köpa i lösa kulor för jag laddar all min ammunition förutom den oryx ammunition jag fick.

Publicerat

Vapex hade några askar såg jag här om dagen. Billig kula. Hade köpt om jag inte hade gott om Hornady 175gr hemma.

Publicerat

Vet du hur snabbt köpe Oryxen gick?

Publicerat
  • Författare

Hej,på kartongen står det V0 795/ E0 3193 100 m V 708/ E 2531

Publicerat

Ja men vad som står där spelar väl ingen roll. Det kanske inte skiljer eoner. Men det är farten ut ur din bössa jag var nyfiken på. Jag laddar Oryx i både 6,5 och 7x57 och vill tycka (för få skjutna för att veta säkert) att man behöver lite hastighet för att få uppsvampning. Kommer inte ihåg siffror på rak arm men tror mig minnas att gränsen låg väldigt nära under fabriksangivelsen.

Publicerat
  • Författare

Det är den enda uppgift jag har, jag mäter alldrig upp med någon kronograf hur fort kulorna går, varken köp eller handladdad ammunition.

När jag laddar egen ammunition går jag efter laddata på de respektive kulor och krut samt cal.

Publicerat

Skjuter 13g Oryx i min 30-06 och är helnöjd. :) Fabriksammon gör 778m/s ur min pipa.

Publicerat

Oryx kan vara både den bästa kulan som finns och riktigt kass och det beror som sagt på fart och grovlek enligt min erfarenhet.

Har provat Oryx köpeplugg i både 6.5x55 och .308 och har upplevt den som riktigt dålig medans jag hyllar 21.1g Oryx i 9.3x62 som det bästa som har hänt sedan skivat bröd, så du får nog analysera hur du tycker Oryx funkar i just din bössa och kaliber.

Det jag också gillar med Oryx är att kulan i princip alltid har nästan 100% bibehållen restvikt efter skottet har passerat ett djur, och då vet man att det inte är en massa blyfragment och liknande kvar i kroppen.

Dock är det ingenting unikt med just Oryx utan det gör många andra bondade kulor, men det är ett viktigt argument för mig.

Hade jag haft en bössa kamrad i 7x57R hade jag inte valt Oryx som kula för med ett V0 på 795 m/s så är det allt för klen fart för att svampa upp en Oryx.

Vulcan blodspränger älgarna så in i h-vete att mitt gamla jaktlag faktiskt förbjöd den kulan på älgjakten, men i en långsammare kaliber så kanske den beter sig bättre?

RWS gör ju en del ammunition som skall svampa upp vid lägre hastigheter vill jag minnas så testa någon sådan kanske?

Välkommen till forumet! :)

Publicerat
  • Författare

Tack för ditt inlägg, det var en bra och intressant beskrivning, jag använder min 7×57R till rådjur,hjort och även skjutit gris med den och använder vulkankulan som fungerar bra,vid älgjakten har jag min 338 wm.

Publicerat

S&B SPCE!

Min favorit i 7x57R

S.

Jag har använt samma i min 7X65R med gott resultat..

Publicerat

Har både kört med fabriksladdad oryx 7x57R handladdad. 

Övre räven på denna bild sköt jag med fabriksladdad. Har skjutit många olika vilt och det fungerar perfekt för mig, blir ofta en del köttförstöring, dock snällare än vulkan. 

post-14501-0-77199800-1416550554_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Det har kommit in många bra inlägg och förklaringar,som jag tackar för,nu har jag tagit bort några kulor och mätt upp krutmängden i patronerena med min RCBS 1500 digitalvåg och det låg mellan 34,8-35,0 grain krut i dem,jag vet inte vad norma använder för krut men i mitt tycke så värkar det alldeles för lite så kulan går för långsamt och expanderar inte.

Publicerat

Köp dig en burk Norma 204 och lite tunga blyspetsar, sen är det bara att åka. :)

Publicerat
  • Författare

Tack sidelock,jag använder norma URP krut till 7×57an och vulkan kulan som jag tycker fungerar bra,om det är det bästa vet jag inte,men i mitt tyck helt ok.

Publicerat

Nu är jag långt ifrån expert på det här. Men i mina ögon står Norma med flera kultillverkare inför en nära nog omöjlig uppgift. 7mm kulorna är nog lika illa som kal .30.

Tänk bara på skillnaderna mellan att en 308 träffar ett rådjur på 200m avstånd och en hårt laddad 300 Wmagnum träffar bogpansaret på en gris 30 m bort. Klart man då förstår varför tex partition har sina annhängare. För alla andra kulor gäller det nog att hålla reda på vilka hastigheter olika kulor föredrar. Och vilka resultat man har i egen bössa.