Publicerat November 21, 201411 yr Tack sidelock,jag använder norma URP krut till 7×57an och vulkan kulan som jag tycker fungerar bra,om det är det bästa vet jag inte,men i mitt tyck helt ok. Det går nog lika bra det, jag valde bort urp eftersom det är ett högenergikrut, känns onödigt när man ändå laddar lågt i randpatroner.
Publicerat November 21, 201411 yr Har sett en del djur skjutna med 156gr oryx ur 7x57R och expansion verkar vara det minsta problemet om man säger så. För egen del så skjuter jag 170gr oryx ur samma kaliber laddade till 725m/s utan att ha några problem vare sig med överexpansion eller det motsatta. Bra effekt vid träff utan alltför stora skador.
Publicerat November 22, 201411 yr Har hört (ingen egen erfarenhet) att just 11,7g kulan i kaliber .30 ska ha en tendens att vika av vid träff i djuret och gå ut i lite läskiga vinklar. Har dock inte haft det problemet med 13g kulan.
Publicerat November 22, 201411 yr Min gamla paradladdning i kombin var exakt samma som K9. Sjuukt bra effekt på rådjur. Sköt nio i rad som föll i skottet efter central lungsmäll, vilket jag inte gjort om med .308:an med Oryx exempelvis. Oryx har varit ojämn i olika kalibrar. Efter att ha utvärderat kulor i jobbet kan jag konstatera att Norma måste ändrat ngt på 180 grs Oryx i kaliber .30; numera blir den prydligt droppformad efter expansion, istället för att som tidigare expandera asymmetriskt.
Publicerat November 22, 201411 yr Just när det kommer till om Oryx så tycker jag att den är nästan för "hård" för många vilt, min far fick oturen en gång och skjuta genom 2 grisar, genom bogbladet på första och hjärtat på andra, och knappt märkbara hål om dom inte vart flådda... Kan ha varit en "perfekt" träff... men men
Publicerat November 22, 201411 yr Och jag laddar med Woodis 160 grains. Och hittills nöjd! Dock lite vilt och mycket tavla!
Publicerat November 23, 201411 yr Testade en del kulor på både uppsvampning restvikt och djupverkan för ett antal år sedan. När det gällde uppsvampning och restvikt låg Oryx i toppskicktet, men på djupverkan fick den stryk av en del kulor.
Publicerat December 1, 201411 yr Kan vara så att kulan är anpassad till 7 rem mag, men generellt är ju oryx blöt och ger stor (för stor...) skottverkan i höga hastigheter. Hade 180gr laddade till 850 m/s i min 30-06 men fick överge dessa då utblödningen blev för stor på hjort och rå. Nu kör jag 200gr oryx, vilken jag inte hunnit köra i krono än, men den verkar vara bättre ur blödningssynpunkt. Dock är den väldigt effektiv... Ska testa ännu lite tyngre inför nästa jaktår, men det är mer för att det är kul, än för att behovet finns att byta
Publicerat September 25, 20178 yr Vill ni prova en riktigt bra kula med stor knall och fall verkan. Så är det Hornady sst 162 grains som gäller till 7/57R. Har skjutit flera rådjur, räv och även vildsvin som har ramlat på plats. Använder även 225 grains sst i min 338 win mag med bra resultat. Kulan expanderar blixtsnappt och avger en fruktansvärd chockverkan. Ni som är rädda om köttet ska inte prova bog skott med denna kula.
Publicerat September 26, 20178 yr ? Seriösa kultillverkare, internationellt sett anger i varje fall lägsta hastighet för säker expansion samt i flera fall även ett tänkt idealisk spann för anslagshastighet. Att Norma historisk inte har gjort eller klarat av att göra det är en annan sak. Den saken kan ändras, men utöver det finns även användarens eget ansvar i detta det krävs ingen större fantasi att inse att en enkel cup and core kula med tunn mantel och stor hålspets, typ Vulcan, inte klarar av några högre belastningar eller anslagshastigheter utan att bli lite väl effektiv. Kunskap är som känt billig och bättre än dåliga erfarenheter. C