Publicerat November 22, 201411 yr Den här rasen dök upp i neoprenvästtråden. Jag har som jag skrev där länge varit intresserad av rasen. Nu när det finns en person (minst) på forumet så tänkte jag passa på att ställa några frågor. Vad är de stora skillnaderna mellan chesapeake och övriga retrievers? Jag menar både mentalt och hur de jobbar. Det finns ju inte så många chessar som lyckas på jaktprov, som jag har förstått det har det att göra med att de har ett lite säreget arbetssätt som inte passar så bra på jaktprov, men vari ligger skillnaderna? Hur är det med arbetslust, apporteringsvilja, "Will to please"? Alla erfarenheter av rasen är av intresse.
Publicerat November 22, 201411 yr Den här rasen dök upp i neoprenvästtråden. Jag har som jag skrev där länge varit intresserad av rasen. Nu när det finns en person (minst) på forumet så tänkte jag passa på att ställa några frågor. Vad är de stora skillnaderna mellan chesapeake och övriga retrievers? Jag menar både mentalt och hur de jobbar. Det finns ju inte så många chessar som lyckas på jaktprov, som jag har förstått det har det att göra med att de har ett lite säreget arbetssätt som inte passar så bra på jaktprov, men vari ligger skillnaderna? Hur är det med arbetslust, apporteringsvilja, "Will to please"? Alla erfarenheter av rasen är av intresse. Chess har beroende på individ stor arbetslust, och om man jämför med pilsnabba pointerinblandade jaktlabbar så är dom Långsammare, men dom jobbar på och det med en päls som är överlägsen för kallt vattenjobb. Jag gick lite jaktprov med min första Chessie men man vart särbehandlad negativt så jag la ner det, chessin har tvärt emot sa andra raserna lite vakt i sig, dock inte så,mkt som förr men om frugan din joggar m hunden och det hoppar fram nån och viftar m pitten e dyl så lär den personen inte göra om det. Men om du är intresserad så sök upp de som har Chesapeake , jag gillar både labbar och Chesapeake och har en av varje just nu. /P
Publicerat November 22, 201411 yr Författare Tråkigt att höra om särbehandlingen. Är de mer reserverade mot andra hundar också eller är det mest människor de vaktar mot? Har du någon koll på folk som jagar i närheten av Stockholm som kan tänka sig att ha en frågvis nybörjare med sig på jakten? Kan ta det i PM om du inte vill skriva i tråden. Jag pratade med någon i rasmontern på hundmässan för något år sedan. Kanske får göra ett nytt besök i år.
Publicerat November 23, 201411 yr jag har väldigt liten erfarenhet om den rasen men på det working testet jag var funkis på så tvärnitade alla utom en att gå i vattnet med den gick i väldigt reserverat ytterligare en gick ut dryga 3 meter innan den vände efter rejäl påmaning av föraren att ens gå i vattnet tyvärr när jag snackade efteråt med andra så skötte dom sej jäkligt bra på land men verkade som vattenpassionen saknades
Publicerat November 23, 201411 yr Författare Hänger inte med riktigt, var det bara chesapeakes på det WT? Det finns väl nåt rasspecifikt prov också wdx eller nåt? Var det ett sånt?
Publicerat November 23, 201411 yr var olika typer av retrivers men bara dom som utmärkte sej vid vattnet
Publicerat November 23, 201411 yr jag svor ve och förbannelse varenda gång jag såg hur dom satsade och sen tvärnitade vid vattenbrynet :-( visst var bara 7 stycken men 6 tvärstannade 1 stannade till och gick sakta ut i vattnet och hämtade apporten 1 som efter mycket uppmaning som simmade ut 3 meter innan den vände sen dom resterade totalvägrade vattnet kan ha varit att dom skyggade för den fule fan i båten (mej) var lite roligare och se labbarna och flattarn var inte många av dom som insåg att det var en stenklack ner till vattnet från startplatsen så dom flesta flög en bra bit innan dom träffade vattenytan men hoppas du inte blir avskräckt av mitt inlägg borde gå att träna så vattnet inte är farligt
Publicerat November 23, 201411 yr Hänger inte med riktigt, var det bara chesapeakes på det WT? Det finns väl nåt rasspecifikt prov också wdx eller nåt? Var det ett sånt? Det jävligaste är att det är så många som inte jagar som har chessi , och som du säger så finns det ett amerikansk prov som Vi försöker få godkänt här i Sverige . Det ser alltid " häftigare " ut när hundarna flyger ut i vattnet, min labb gör det alltid och Min chess gör det ibland . Dock skulle jag vara nervis i en insjö eller skogstjärn där det kan sticka upp skit fr botten, så det Är inte helt fel om dom går i långsamt , men tyvärr har rasen premierat rätt grova hundar och då blir dom rätt långsamma. Min jag har nu är hyffsat snabb, /P
Publicerat November 23, 201411 yr Författare men hoppas du inte blir avskräckt av mitt inlägg borde gå att träna så vattnet inte är farligt Jag blir inte avskräckt, det är ju bra med både positiva och negativa erfarenheter. Jag har ju idag en labbe som jag fått kämpa fem år för att få att gå i vatten och det jobbet slipper jag gärna om det blir nån mer retriever... Då är det ju bra att veta att det inte bara går att köpa vilken hund som helst utan att man måste vara noggrann med hur föräldrarna är. Det måste man ju förvisso alltid men det är ju bra att veta vad man ska fråga efter.
Publicerat November 28, 201411 yr Det här är väl en chesapeake bay retriver: Den verkar inte vara rädd för vatten i alla fall. Kolla in BASC:s andra filmer, Will Garfitts duvjaktsfilm är en liten pärla och filmen om stalking är fin den med.
Publicerat November 28, 201411 yr Författare Den hunden verkar ju trevlig! Däremot trodde jag att det var olagligt med amerikanska apportörer och halvautomater i England...
Publicerat November 29, 201411 yr Nja engelsmännen är nog inte så konservativa som vi tror. Mike Yardley skrev en artikel för något år sedan att man skulle acceptera halvautomater på fasanjakter så att ha halvautomat ute på wildfowling är nog ganska normalt.
Publicerat November 29, 201411 yr Den hunden verkar ju trevlig! Däremot trodde jag att det var olagligt med amerikanska apportörer och halvautomater i England... Det finns gott om Chesapeake i England , /P
Publicerat November 29, 201411 yr Författare Mads och culot: jag försökte skämta med att britter ibland kan upplevas som något konservativa.
Publicerat November 30, 201411 yr Jag har tränat med vad jag vet den enda jaktchampionen i rasen och kan säga att den hade inte brist på vatten passion. Väldigt sund hund med mycket vakt som aldrig slutade att jobba.
Publicerat November 30, 201411 yr Författare Jag har tränat med vad jag vet den enda jaktchampionen i rasen och kan säga att den hade inte brist på vatten passion. Väldigt sund hund med mycket vakt som aldrig slutade att jobba.Det låter intressant. Vilken uppfödare kom den ifrån? Hur var tempot jämfört med en jaktlabrador? Hur yttrar sig vaktandet?
Publicerat December 1, 201411 yr Min chess och frugan är med i bla Uppsala nya tidning och Blekinge länstidning , så jag sa till henne att äntligen får man ligga m en kändis ;-)
Publicerat December 1, 201411 yr Den hunden verkar ju trevlig! Däremot trodde jag att det var olagligt med amerikanska apportörer och halvautomater i England... Engelsmän konservativa ??? Har jag aaaaldrig hört förut ;-). Btw: Vi ska stå i rasmontern m Nemi på Stora stockholm helgen 13-14 dec om du vill Klämma på lite chessis /P
Publicerat December 1, 201411 yr Författare Jag tror jag ska dit nån av dagarna. Då kommer jag absolut och ger mig till känna.
Publicerat December 1, 201411 yr Jag förstod nog att det var ett skämt men ibland går det lite fort vid tangentbordet... men det där med goretax kan väl inte stämma... Om jag inte har helt fel för mig så har väl dansken Bjarne Frost den där rasen. Uppåt landet är han kanske inte så känd men i Skåne är det många som känner till honom. En mycket skicklig kråk och gåsjägare. Kolla in hans FB. Det ligger alltid nya bilder på lyckade fågeljakter. Sten Ch har nog skrivit en artikel om honom och i det fallet så är google din vän att hålla i handen Enligt honom är kråkorna inte lika rädda för en brun hund som en svart.
Publicerat December 1, 201411 yr Författare Jag tänkte nog att det framgått att det inte var så allvarligt menat men man kan inte vara nog tydlig. Kan tänka mig att en chesapeake syns sämre än en svart labbe från luften. Färgen heter väl "dead grass" om jag inte minns fel. Ska kolla upp dansken.
Publicerat December 2, 201411 yr Chesapeaken har ett gäng godkända nyanser/färger bla en som kallas " dead grass" Vanligast är chokladbrun , /P