Publicerat November 25, 201411 yr Funderar lite på nästa projekt, med blasern. jag har en 375 h/h och en 308 pipa, båda kortade till max, 57 respektive 46cm. funderar på en 280 ai eller 284 ai, vad finns mer i denna klass? vill ha en flackskjutare men lite rekyl, typ samma vikter som med 308an. 6,5-284 finns ju fabriksammo till men känns som att då blire det en ai istället pgav ammunitionskostaderna och då kan jag ju byta in 308 pipan. 270wsm har jag testat utan att vara nöjd, gick inte handladda för mig och fabriksammon sköt ok inte mer. 6xc är ett alternativ, den gillade jag, men då blir det inte klass ett. 25-06 7 mm 08 7mm rem , men rekylen? vill inte ha längre pipa än ca 60cm fabriksammo är en fördel klass ett är en fördel lättladdad om det inte finns köpammo den kommer att bli en flutad matchpipa som får följa med 375an till afrika(6xc är ok där) jag behöver nog lite hjälp här
Publicerat November 25, 201411 yr Nej, du vill ha fabriksammo, då får du inget udda! Åtminstone inte om du vill att fabriksammon ska gå att hitta i butik! Skaffa 270AI om du är kinkig. så kan du skjuta fabriksammo.
Publicerat November 25, 201411 yr Författare 6xc då? och i butik är inget krav, fått hem finfina 375 H/H bearclaw på beställning! 300H/H är den för mycket rekyl? 25-06 ?
Publicerat November 25, 201411 yr Inte för att låta dryg men varför är udda ett krav?Kan ju tilläggas att jag är ingen expert och har mycket kvar att lära men om jag vore du skulle jag gå på 6,5x55 uppfyller dina krav förutom möjligtvis kulvikten... Mvh Adam
Publicerat November 25, 201411 yr Har du bestämt dig för en kaliber redan så är det väl bara att köpa den istället för att fråga om råd och sen säga emot? :I 25-06 är klass 2.
Publicerat November 25, 201411 yr Författare Har du bestämt dig för en kaliber redan så är det väl bara att köpa den istället för att fråga om råd och sen säga emot? :I 25-06 är klass 2. nä side lock , jag har inte bestämt pipa, jag behöver vård!
Publicerat November 25, 201411 yr Författare 6xc sår väl 25-06 på alla punkter utom fabriksladdat? vilken kaliber antog du jag valt?
Publicerat November 25, 201411 yr hur ser en 284AI ut? Trodde 284 hylsan va i det närmaste AI man kan komma standardtillverkad. ang. kaliber/pip val: Ta pipan högs upp till vänster i affären, kaliber, piplängd, profil ointressant. du gör ju om dom direkt och sedan skeppar du iväg den innan tvätten hinner torka ta en 6xc annars så kan jag köpa den av dej när det blir säljläge
Publicerat November 25, 201411 yr 6xc sår väl 25-06 på alla punkter utom fabriksladdat? vilken kaliber antog du jag valt? 6xc Men ingen av dem är klass 1 så de går bort.
Publicerat November 25, 201411 yr Författare hur ser en 284AI ut? Trodde 284 hylsan va i det närmaste AI man kan komma standardtillverkad. ang. kaliber/pip val: Ta pipan högs upp till vänster i affären, kaliber, piplängd, profil ointressant. du gör ju om dom direkt och sedan skeppar du iväg den innan tvätten hinner torka ta en 6xc annars så kan jag köpa den av dej när det blir säljläge ja du???? kanske en 100 grains rhino duger, nästan klass ett!
Publicerat November 25, 201411 yr Tråkig kanske , men 7X57 stämmer väl hyfsat in på beskrivningen. Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Publicerat November 25, 201411 yr 6,5x55 AI. Köp en 6,5x55 pipa och låt brotcha upp patronläget Går ju sen att skjuta 6,5x55 Jaktmatch för att fixa hylsor. Häpp...hemma...ovanlig kaliber med de prestanda du efterfrågar
Publicerat November 26, 201411 yr 6,5X55Ai är en finfin kaliber Men det är det å andra sidan många kalibrar som är. Visst är det till en Blaser? Jag blir lite osäker när det gäller att brotscha upp ett befintligt patronläge till improved på en bössa utan iskruvad pipa. Normalt tror jag man backar pipan några tiondelar, annars får du ett väldigt rymligt patronläge som sträcker hylsor något förfärligt. Jag är ute på något tunn is här men du bör kolla upp detta med kunnig smed. Det blir mest frustrerande att efter långt och moget övervägande bestämma sig för något som inte är genomförbart. Med det sagt så ska du naturligtvis ha en 6,5X55Ai
Publicerat November 26, 201411 yr Bra fundering där Markus...så klart vill väl de flesta smeder sätta tillbaka pipan något efter brotschning för att justera till rätt headspace Ozzian...260 Remington är ju också en fin kaliber om du vill ha en 'färdig' kaliber...6,5-kulorna är ju ganska outstanding vad gäller långhållsskytte med flack kulbana och ändock liten rekyl. Den annars utmärkta 6,5x47 Lapua är väl aningen svår att klämma upp i klass-1, rätta mig om jag har fel, eller det kanske funkar bra med 10,1 grammare!? Skrot-Hasse lär väl kunna fixa en Blaserpipa i endera av dessa kalibrar Annars är ju 6,5x55 svaret...om du vågar vara lite 'mainstream'..."it's hip to be square"
Publicerat November 26, 201411 yr Författare hmm, fick info from Africa tonight. enligt ph så är det minimum på vissa område med 270wm/308. tål att funderas på!
Publicerat November 26, 201411 yr Detta är en populär post. Du behöver en...håll i dig...30-06 ("it's 108 years old and still going strong") Du kan säkert köpa billig Barnes Vortex fabriksammo med TTSX-kulor på plats i Sydafrika...bara en sån sak
Publicerat November 26, 201411 yr Författare hehe, jag har ju snackat ner 3006 i flera år men den är faktiskt rätt lagom. dock lite nära 308 pipan jag har. får ta en kväll med dotterns laptop o ql så jag ser vad som funkar bra med 60cm pipa! 300H/H är rätt mysig
Publicerat November 26, 201411 yr Jo...300 H/H är ju rent av sexig! Härlig kombo med en 375 H/H också...
Publicerat November 26, 201411 yr Vad är det för snack överallt om att 300HH är så jäkla fin, skiten ser ju ut som en gammaldags tältpinne.
Publicerat November 26, 201411 yr Vi som är lite äldre gillar mogna damer med stadiga nederdelar vettu...