Publicerat November 26, 201411 yr Se 300 H&H som patronvärldens MILF ;-) Det var banne mig det klokaste jag läst på forat på år och dag
Publicerat November 26, 201411 yr Vad är det för snack överallt om att 300HH är så jäkla fin, skiten ser ju ut som en gammaldags tältpinne. Du har helt rätt,jag har haft en sån och visst funkar den bra men någon mytisk superpatron är den då rakt inte,hade svårt att få den att skjuta tätt också. Och damer med stadiga nederdelar göre sig icke besvär...tacka vet jag tjejer med rebated rim /Mike
Publicerat November 26, 201411 yr Du har helt rätt,jag har haft en sån och visst funkar den bra men någon mytisk superpatron är den då rakt inte,hade svårt att få den att skjuta tätt också. Och damer med stadiga nederdelar göre sig icke besvär...tacka vet jag tjejer med rebated rim /Mike Vet en meckare som hade helt rätt ide. Han gjorde en tikka m65 till pipbytare med bland annat 6,5x55 och 300wm, med ett slutsttycke. Magnumhylsorna monterades i svarven för rebating vilket gav en hylsa med smal hals, tvärt bröst, magnumbälte och rebated rim till standardslutstycke.
Publicerat November 26, 201411 yr Varför inte en vanligt hederlig 7mm REM, eller 300WM. Ingen besvärande rekyl i någon av dom.
Publicerat November 26, 201411 yr Författare Varför inte en vanligt hederlig 7mm REM, eller 300WM. Ingen besvärande rekyl i någon av dom. jo, för mig är det det, om jag ska släppa skott på +200m så vill jag inte ha rekyl som är mer än behovet!
Publicerat November 26, 201411 yr Författare 300H/H går väl bort nu med... 22-250 6xc eller 25-06 är nog alternativen, och det är väl bara en som klarar sig någorlunda med 60cm pipa eller? jag antar att 243 inte är ett alternativ för där vinner väl 6xc i allt utom fabriksammo? jo fick mer info från afrika och de områden som kräver 308 eller mer så funkar 375H/H ypperligt. trevligt med många synpunkter
Publicerat November 26, 201411 yr jo, för mig är det det, om jag ska släppa skott på +200m så vill jag inte ha rekyl som är mer än behovet! Nu tappade du mig, du vill inte ha nån rekyl om jag fattar det rätt. Men är inne på en 300 HH. Vill nog påstå att en 300 HH är värre än 7 mm. Men annars så finns ju 338 federal. Som 308 i rekyl men flackare. Sen varför göra det svårare än det är, med en 7mm som vissa redan varit inne på, så finns det ammo om det skulle behövas i stort sett överallt. visst är det kul med udda kalibrar, men ibland så är det enklaste bäst.
Publicerat November 26, 201411 yr 300H/H går väl bort nu med... 22-250 6xc eller 25-06 är nog alternativen, och det är väl bara en som klarar sig någorlunda med 60cm pipa eller? jag antar att 243 inte är ett alternativ för där vinner väl 6xc i allt utom fabriksammo? jo fick mer info från afrika och de områden som kräver 308 eller mer så funkar 375H/H ypperligt. trevligt med många synpunkter Hann svara innan ditt förra inlägg, ser att du tagit bort 300hh.
Publicerat November 26, 201411 yr 300H/H går väl bort nu med... 22-250 6xc eller 25-06 är nog alternativen, och det är väl bara en som klarar sig någorlunda med 60cm pipa eller? jag antar att 243 inte är ett alternativ för där vinner väl 6xc i allt utom fabriksammo? jo fick mer info från afrika och de områden som kräver 308 eller mer så funkar 375H/H ypperligt. trevligt med många synpunkter Du har även 220 Swift o 257 wb.
Publicerat November 26, 201411 yr Författare 257 är wetherby väl? jag min datanörd försöker installera QL men lyckas ej,
Publicerat November 26, 201411 yr Författare fick in QL och enligt mig så gör 6xc med 55cm pipa det 25-06 gör med 65cm pipa? däremot så måste jag börja handladda igen......
Publicerat November 26, 201411 yr Författare så med andra ord så blir det en 57cm flutad 22mm lothar walterpipa, i 6xc.... om jag inte hinner ändra mig!
Publicerat November 26, 201411 yr 22mm på en jaktbössa......har jag lessnat på leaner is meaner! /Mike
Publicerat November 26, 201411 yr Författare 22mm på en jaktbössa......har jag lessnat på leaner is meaner! /Mike har du testat flutad? väger som standard,,,,, nästan
Publicerat November 26, 201411 yr Nope,en känd vapensmed sa till mig en gång att flutes är världens bästa sätt att förstöra en bra pipa så jag tog han på orden. /Mike
Publicerat November 26, 201411 yr Författare du får ta vem du vill... men din smed hade nog annat i åtanke, flutes är snyggt och lättar pipan!
Publicerat November 27, 201411 yr Men egentligen Ozzian...allvarligt...ladda med en bra 'långflygande' kula (bra BC) i din befintliga 308a (Swift Scirocco 165 grains?)...och lägg pengarna på ett par extra jaktdagar istället. Rannsaka dig själv...vad är viktigast...prylar eller jaktupplevelser
Publicerat November 27, 201411 yr jo, för mig är det det, om jag ska släppa skott på +200m så vill jag inte ha rekyl som är mer än behovet! Trodde inte rekylen från dessa kalibrar skulle vara besvärande då du skrev att du hade en pipa i .375H&H.
Publicerat November 27, 201411 yr Författare Men egentligen Ozzian...allvarligt...ladda med en bra 'långflygande' kula (bra BC) i din befintliga 308a (Swift Scirocco 165 grains?)...och lägg pengarna på ett par extra jaktdagar istället. Rannsaka dig själv...vad är viktigast...prylar eller jaktupplevelser där har du en point, jag tror det blir 10 dgr jakt denna gång men jag ska testa federals high velocity bear claw, i 308an. hinner inte ladda så mycket då jag bygger laddrum som blir klart typ tills jag åker i mars! och sen är det inte givet att vi testar fre state, för mig är en Kudu viktigare, jag har ju lagt 15 mil för att hitta en så jag får väl räkna med 15 mil till! men angående pipan så är det nog dessa tre i nämnd ordning 6xc, 22-250, 2506 som det blir, om inte nu så senare, dessa kalibrar funkar bra till klass 2 /3vilt. men om ingen märkt det så får jag nya ideer dagligen! Nån som man känner eller som bor i småland som är sugen på jakt i Afrika till halva priset, eller iallafall väldigt prisvärt? vi behöver en till för att få dessa priser! det har ökat för 2015 men jag betalade ca 24k för 2 impala och en waterbuck(typ Kudu) så för ca 26k får du en upplevelse, det som tillkommer är om du vill ta hem trofeerna!
Publicerat November 27, 201411 yr Författare Trodde inte rekylen från dessa kalibrar skulle vara besvärande då du skrev att du hade en pipa i .375H&H. nej det besvärar inte, men jag skjuter bättre med mindre rekyl. för mig är det skillnad om jag skjuter på en Kudu på 80m håll(med 375) eller om jag skjuter på en impala på 220m håll, på detta håll skjuter jag helst inte med 375! Hoppas du förstår tankesättet!
Publicerat November 28, 201411 yr Ta en 7x57 men skriv det vackrare namnet på Pipan .275 Rigby tillsammans med en 375H&H passar perfekt i Afrika!!!! //Danielj
Publicerat November 28, 201411 yr Författare Ta en 7x57 men skriv det vackrare namnet på Pipan .275 Rigby tillsammans med en 375H&H passar perfekt i Afrika!!!! //Danielj 25-06 borde väl funka lika bra? vad menas med vackrare?
Publicerat November 29, 201411 yr Författare ALLA kalibrar du räknat upp kommer funka lika bra. surputte,, detta ska ältas i månader innan beslut ska tas. snart säger du väl att min 308 pipa duger bra först ska det beslutas i yttre hjärnan sen inre delen(tomrummet) sen efter det hjärtat,, och om det gått så långt så skickas köpförslag till pungen där det slutgiltiga beslutet tas!