Publicerat December 3, 201411 yr Jag söker kontakt med en erfaren handladdare som har lite tid över samt en tillräckligt dos tålamod.Jag vill börja ladda gevärspatroner med allt vad det nu innebär.-Utrustningslista-Instruktion-Glada tillropOm du finns, och vill hjälpa mig hjälper jag dig med något som jag är bra på.
Publicerat December 3, 201411 yr Jag tror det underlättar om du skriver var du bor. Det är så oändligt mycket lättare att hjälpa till hands on när du kommer till det.
Publicerat December 3, 201411 yr Författare Jag bor i det allra nordliga av småland. Nära kusten. Det innebär, eftersom jag har bil att närområdet sträcker sig från Växjö/Kalmar/Öland via Östergötland, Sörmland till södra halvan av Stockholm.
Publicerat December 4, 201411 yr Författare Bra, 45-70 gov är något jag skulle vilja börja med. Men som sagt, jag behöver någon jag kan lita på innan jag kan komma igång...
Publicerat December 4, 201411 yr Bra, 45-70 gov är något jag skulle vilja börja med. Men som sagt, jag behöver någon jag kan lita på innan jag kan komma igång... Bra val av kaliber - lätt att ladda och hitta kulor till, samt att den blir betydligt billigare att ladda själv jämfört med köpekulor.
Publicerat December 4, 201411 yr i februari kan jag hjälpa dig, då är laddrummet kanske klart, bor utanför lenhovda! Men inga verktyg för 45-70! mitt nuvarande laddrum är i stallet, man får ex sätta på värmefläkten för att uthärda, inte optimal belysning mm. men det funkar för mig!
Publicerat December 5, 201411 yr Författare Tack! Ingen som har tid för en halvtimme telefonkonsultation denna eller nästa vecka?
Publicerat December 5, 201411 yr Vad behöver du konsultation runt tror du? Det finns många vänliga och kunniga här på forumet
Publicerat December 5, 201411 yr Har en kompis/bekant som laddat 45-70. Han tom gjöt kulor själv. Är det något särskilt som du behöver info om så kan jag kolla av, om det inte är nått jag kan svara direkt på, själv?! Vet iaf att han använde chrimp verktyg. (Nått jag slipper på min kal..) Vet också att han behövde typ en "filtförladdning"(sen om det var filt eller annat mtr kommer jag inte ihåg... typ en bricka/kopp eller liknande). Iaf till det han gjutit själv.
Publicerat December 5, 201411 yr Författare Jag kan ingenting om handladdning. Jag vet att det finns olika laddpressar, det jag har koll på är att färgen varierar. Behöver jag bestämma något annat än färg?
Publicerat December 5, 201411 yr Jag hjälper dig gärna, men är inte den lämpligaste på forumet kanske... Hade skapligt kunnande för 25-30 år sedan, då jag började. Sen har det i princip bara blivit laddning av jaktammo. Hittar du ingen kunnigare hjälper jag dig givetvis efter bästa förmåga mvh/Urban
Publicerat December 6, 201411 yr Författare Tack! Behöver jag mätutrustning för kulans hastighet nu, eller kan den vänta?
Publicerat December 6, 201411 yr Tack! Behöver jag mätutrustning för kulans hastighet nu, eller kan den v änta? Inte ett absolut måste för att komma igång men det underlättar senare.
Publicerat December 6, 201411 yr Du behöver en press, våg och tratt. Verktyg för kalibern. Dubbelkolla med någon som laddar 45-70, men ett hals kalibreringsverktyg, kulisättare och ett chrimpverktyg. Hylshållare, 2st. en till pressen och en till tändhattsisättaren. (Jävla bök och stök att sitta och skifta....) Vidare behöver du en tändhattsisättare. Verktyg för att grada av hylshalsen. Och en filt eller liknande för att smörja hylsorna före kalibrering samt smörjmedel. Skjutmått!! En liten skruvmejsel för att kraffsa bort rester ur tändhatts hålet. Borste som passar hylshalsen. (Typ vapenrengörningsborste, förslagsvis i nylon/plast och inte mässing borstar) Tillval är: trickler(krutdoserare), laddbrätte, hylssvarv. Hylstumlare och UL tvätt(med kemikalier och polermedel osv) Tändhålsbrotsch. Inte minst en kronograf!! Den är ovärderlig! Men i början kan man ta omaket och låna. Men det är ett bra hjälpmedel att kunna analysera laddningarna så att man vet om man är på banan eller inte.... (Gjutverktyg. Du kan göra övningsammo skitbilligt om du kan ta reda på gamla hjulvikter osv och gjuta egna övningskulor i din kaliber. Mer standard kalibrar typ 308 osv så är det mer besvär än vinst att gjuta själv) En bra start är: http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=RCBS+ROCK+CHUCKER+SUPREME+MASTER+KIT&id=2230〈=sv
Publicerat Januari 30, 201511 yr Författare Du behöver en press, våg och tratt. Verktyg för kalibern. Dubbelkolla med någon som laddar 45-70, men ett hals kalibreringsverktyg, kulisättare och ett chrimpverktyg. Hylshållare, 2st. en till pressen och en till tändhattsisättaren. (Jävla bök och stök att sitta och skifta....) Vidare behöver du en tändhattsisättare. Verktyg för att grada av hylshalsen. Och en filt eller liknande för att smörja hylsorna före kalibrering samt smörjmedel. Skjutmått!! En liten skruvmejsel för att kraffsa bort rester ur tändhatts hålet. Borste som passar hylshalsen. (Typ vapenrengörningsborste, förslagsvis i nylon/plast och inte mässing borstar) Tillval är: trickler(krutdoserare), laddbrätte, hylssvarv. Hylstumlare och UL tvätt(med kemikalier och polermedel osv) Tändhålsbrotsch. Inte minst en kronograf!! Den är ovärderlig! Men i början kan man ta omaket och låna. Men det är ett bra hjälpmedel att kunna analysera laddningarna så att man vet om man är på banan eller inte.... (Gjutverktyg. Du kan göra övningsammo skitbilligt om du kan ta reda på gamla hjulvikter osv och gjuta egna övningskulor i din kaliber. Mer standard kalibrar typ 308 osv så är det mer besvär än vinst att gjuta själv) En bra start är: http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=RCBS+ROCK+CHUCKER+SUPREME+MASTER+KIT&id=2230〈=sv Check!Packar upp och fotar i morgon.
Publicerat Februari 1, 201511 yr Författare Bra val av kaliber - lätt att ladda och hitta kulor till, samt att den blir betydligt billigare att ladda själv jämfört med köpekulor. Är jag på rätt spår?
Publicerat Februari 1, 201511 yr Du är på rätt väg. Använder samma kulor och krut till mina laddningar i den kalibern. Mvh Einar
Publicerat Februari 1, 201511 yr Författare Tack! Då är det straxt dags för själva "dra i spaken" momentet. 3 frågor innan nästa moment: 1. Läsvärd litteratur? 2. Värt att beakta 3. Vad du gör, bör du undvika följande... Jag tänker att det är kanske klokt att bara göra några få till att börja med.
Publicerat Februari 1, 201511 yr Du är definitivt på rätt väg,kraga eller öppna hylsan före du sätter tändhatten.
Publicerat Februari 1, 201511 yr Vad jag förstår så har du inte laddat förut så då bör du få lite starthjälp av någon som har erfarenhet. Det är mycket lättare att visa praktiskt på plats än via ett forum. Jag bor i Borås så det är väl lite lång att åka för en laddkväll.
Publicerat Februari 2, 201511 yr Författare Vad jag förstår så har du inte laddat förut så då bör du få lite starthjälp av någon som har erfarenhet. Det är mycket lättare att visa praktiskt på plats än via ett forum. Jag bor i Borås så det är väl lite lång att åka för en laddkväll. Jo, det förstår du rätt. Jag bor utanför västervik, men det ser inte ut att bo några handladdande forumister i närheten som är bekväma med att dela kunskapen. Jag hittar inte några "kurser" heller.
Publicerat Februari 2, 201511 yr Finns en FB tråd som indikerar att robsoft handladdningskurs kommer igång snart igen i norra delen av Stockholm.Återkommer med länkar senare till dig i ett pm.
Publicerat Februari 2, 201511 yr Författare Finns en FB tråd som indikerar att robsoft handladdningskurs kommer igång snart igen i norra delen av Stockholm.Återkommer med länkar senare till dig i ett pm. Perfekt! Just FB är en av mina svagare sidor...