Publicerat Februari 2, 201511 yr Jag bor i uppvidinge men 2 saker! bygger laddrum just nu, vilket betyder att jag inte kan visa just nu! och jag är nybörjare själv, vilket betyder att jag bara kan lite grann! jag tror du klarar detta fint, du verkar inte vara typen som "kör på det funkar nog". men nått jag lärt mig är att skynda långsamt, låt det ta tid i början, gud gjorde inte jorden på en dag, om han ens var inblandad!
Publicerat Februari 2, 201511 yr Har du laddata för kalibern? Den finns på webben bl.a. Norma ... http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskolan/ Såg att du hade krut därifrån. Det finns också böcker från Norma (den hittar du hos vapenhandlare eller direkt från Norma) och en norsk som heter ladeboken (vet ej var du hittar den). I dessa böcker får du en genomgång av hur laddning går till och recept på mängd krut och annat som man ska tänka på. Bra att ha kläm på hur man ska göra teoretiskt. Sen kan man med stöd av erfaren laddare köra igång. Kom på att du kanske kan finna laddbok på bibliotek.
Publicerat Februari 2, 201511 yr Jag hittade en liten plutt i telefonen som det står "norma ballistics" på. Där finns laddata. Jag måste välja 29 000 eller 43 000 psi.
Publicerat Februari 2, 201511 yr Författare Oj, nu blev det en konstig inloggning. Hur gick det till? Det står 50-55 grain 200- krut.
Publicerat Februari 4, 201511 yr Ta inga genvägar utan läs på... det står vid laddata vilket tryck PSI som är ok till en viss mekanism. läs denna länk ... http://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_f%C3%B6r_jakt_och_%C3%B6vningsskytte ..... Vanligtvis finns tre olika laddningar till den patron du valt. Det gäller att välja den som är säker för ditt vapen. Lär dig teoretiskt de olika stegen hur och varför. Vad saker heter då det är en del amerikanska mått. Sen kan du börja praktiskt... jag har aldrig laddat din patron så där kan jag inte hjälpa dig.
Publicerat Februari 7, 201511 yr Författare Titta vad jag har skaffat! Rengöringsmedel till hylsorna som jag ska köra i ultraljudstvätten.
Publicerat Februari 7, 201511 yr Författare När jag kontrollanter färdiga laddningar bör det räcka med en noggrannhet på 0,001g? Jag kalibrerar vågen varje år.
Publicerat Februari 7, 201511 yr Författare Nu har jag anmält mig till en handladdningskurs i grannkanalen. Bra, eftersom det inte bor några handladdare i närheten som vill/kan dela med sig av kunskaperna. Jag tror att jag börjar med att sortera och rengöra lite hylsor till att börja med.
Publicerat Februari 8, 201511 yr Författare Jag har missuppfattat grannkanalens erbjudande om laddkurs, det var FÖRRA året den kursen gick. Åter på ruta ett, ingen kunskap om hur men en hel hög med utrustning och en vilja att lära nytt. Jag befinner mig alltså i Västervikstrakten och är mobil. Dvs. jag kan åka runt 250 kilometer för att träffa någon som vet och är intresserad av att dela med sig.
Publicerat Februari 20, 201511 yr Författare Tack alla inblandade, jag har nu bokat in ett tillfälle tillsammans med en erfaren handladdare för att komma igång. Jag återkommer senare när jag väl är igång. Detta ska bli riktigt intressant. Till att börja med blir det laddning till 45-70 goverment men på sikt har jag ambitioner att ladda .308 winchester och såklart 6XC. Hur länge klarar sig en handladdare med en utrustning?
Publicerat Februari 20, 201511 yr Handladdarens evolution är olika men börjar du med Lee så risken stor att du byter ut vissa saker eller allt, lite beroende på vad du får tag i för något. Börjar du med att utveckla dig från märken som heter RCBS, Lyman, Redding så finns visst risk att du håller fast livet ut med dessa då det kan vara en livslång relation ifråga. Om nu kapaciteten börjar bli ett bekymmer elller tiden är dig kär och du vill uppgradera så börjar Dillon bli ett märke som flera gurus har uppgraderat till. Om de håller fast vid sina enpetare eller övriga tillbehör är nog bäst att låta osagt. Det finns ett nirvana med prylar också. Skyttens intresse spelar också stor roll vad denne praktiserar, låt vara att jägaren är ekonomisk och målmedveten när denne laddar, bänkskytten söker efter hål i hål precisio så det spelar också in, sedan finns volymladdaren för ISPC för att jaga ekonomin i volymskyttet. Hur långt är ett snöre? Välkommen till ladda hemma träsket
Publicerat Februari 22, 201511 yr Det finns en massa filmsnuttar på youtube som visar hur handladdning går till, där lärde jag mig handladda. Men visst det är ju kanske enklare om man kan träffa någon personligen och ställa frågor.
Publicerat Februari 22, 201511 yr Författare Handladdarens evolution är olika men börjar du med Lee så risken stor att du byter ut vissa saker eller allt, lite beroende på vad du får tag i för något. Börjar du med att utveckla dig från märken som heter RCBS, Lyman, Redding så finns visst risk att du håller fast livet ut med dessa då det kan vara en livslång relation ifråga. Om nu kapaciteten börjar bli ett bekymmer elller tiden är dig kär och du vill uppgradera så börjar Dillon bli ett märke som flera gurus har uppgraderat till. Om de håller fast vid sina enpetare eller övriga tillbehör är nog bäst att låta osagt. Det finns ett nirvana med prylar också. Skyttens intresse spelar också stor roll vad denne praktiserar, låt vara att jägaren är ekonomisk och målmedveten när denne laddar, bänkskytten söker efter hål i hål precisio så det spelar också in, sedan finns volymladdaren för ISPC för att jaga ekonomin i volymskyttet. Hur långt är ett snöre? Välkommen till ladda hemma träsket Ja, jag vet exakt hur långt mitt snöre är. Ja faktiskt alla snören...Jag har köpt start kittet från RCBS "rock Chuck" jag tror jag kommer att vilja laborera en del med patronerna, men det blir också mängdladdning till enhandsskyttet. Dillon låter som min melodi.
Publicerat Mars 3, 201511 yr De bästa verktygen enligt mig är Redding S-type, de köps bäst från någon av butikerna i staterna, alternativt är att köpa Forsters men då har man ingen möjlighet att välja hals/neck bussningens storlek. /CHristian
Publicerat Mars 3, 201511 yr Författare De bästa verktygen enligt mig är Redding S-type, de köps bäst från någon av butikerna i staterna, alternativt är att köpa Forsters men då har man ingen möjlighet att välja hals/neck bussningens storlek. /CHristian Kollar detta, tack!
Publicerat Mars 14, 201511 yr Författare Dukat. I full gång! Tack för introduktionskursen Mattias Tyrefors