Publicerat December 5, 201411 yr När man läser om toppfågeljakt står det alltid att det är viktigt att skjuta in vid samma temperatur som man jagar. Men hur mycket skiljer det i träffläge från säg 10+ till 0-gradigt? Justerar ni även vapen ämnade för klövviltsjakt? Jag var nämligen en snabbis till skjutbanan igår och sköt en serie med 308:an jag tyckte att träffbilden var lite låg, cirkus 5cm. Har skjutit in vid 15 grader och igår var det runt nollan.
Publicerat December 5, 201411 yr Simulera med ballistiskt program så ser du vad som händer med farten på kulan.Skjuter du in så jaktlikt som möjligt; kläder, stöd etc så tror jag att tempväxlingarna inte spelar så stor roll. Jag simulerade min egen laddning med en tempvaritation på 20 grader & det gav ett ½ klick på 300m. Visst är en del krut mer tempkänsliga än andra men som sagt, jag tycker att detta överdrivs.
Publicerat December 6, 201411 yr Det är inte så stor skillnad från +15 ner till noll. Men, jag lovar att du kommer att märka skillnad när bössa och krut är -25 eller -30. På längre håll blir skillnaden stor. Då är det ganska bra att provskjuta innan. Lätt att förstöra en jaktdag!
Publicerat December 6, 201411 yr Jag skjuter oftast in för fågeljakten på hösten och skulle det bli jävligt kallt när jag ska ut och jaga så har jag patronerna i en ficka eller i handsken. När man ser fågel i topp har man oftast all tid i världen på sig att ladda. Ibland har jag skjutit in vapnet med "handvarm" ammo och sedan skidat runt med ammo i handsken en hel vinter. Rätt eller fel har jag ingen aning om men det har fungerat för mig och hellre det säkra för det osäkra. Kan jag påverka en parameter till min eventuella fördel vid jakt så gör jag det. Har även hört att kalibrar med mindre hylsvolym skulle vara känsligare för temperatur förändringar. Vet dock ej om det är sant. Någon annan kanske har bättre koll på det?
Publicerat December 6, 201411 yr Det är inte så stor skillnad från +15 ner till noll. Men, jag lovar att du kommer att märka skillnad när bössa och krut är -25 eller -30. På längre håll blir skillnaden stor. Då är det ganska bra att provskjuta innan. Lätt att förstöra en jaktdag! kan du ge ex på hur mycket det kan skilja på 200m med ex din 308, för att släcka min kunskapstörst? Och hur är det från +10 grader till +50 grader?
Publicerat December 6, 201411 yr Kan bara hålla med Johan. Mer än -5 så skjuter jag in i igen. Nu kör jag alltid med magnum tändhatt så variationerna blir inte lika stora + grader och minusgrader då. Sen spelar krutet en viss roll också. Det värsta jag varit med om är en laddning som i +7 grader gick rätt och i -14 slog nästan 10cm lågt på 200m så hade jag inte kontrollskjutit hade jag missat fåglarna hela den jakten. Också att tänka på att om man laddar för kraftiga minusgrader är att den laddningen kan överstiga Max i plusgrader.
Publicerat December 6, 201411 yr Kan bara hålla med Johan. Mer än -5 så skjuter jag in i igen. Nu kör jag alltid med magnum tändhatt så variationerna blir inte lika stora + grader och minusgrader då. Sen spelar krutet en viss roll också. Det värsta jag varit med om är en laddning som i +7 grader gick rätt och i -14 slog nästan 10cm lågt på 200m så hade jag inte kontrollskjutit hade jag missat fåglarna hela den jakten. Också att tänka på att om man laddar för kraftiga minusgrader är att den laddningen kan överstiga Max i plusgrader. jo, jag har läst att det kan bli för het laddnung vid höga temperaturer, men om man klarar att det inte blit en spikladdnng, att den ligger inom marginalerna, hur mycket skiljer det får +10 till +50? jag skjuter ju in när jag kommer till campen i afrika men kunskap är bra!
Publicerat December 6, 201411 yr Jag skulle vilja att inflika att även en del bössor är temperaturkänsliga. Har en Carl Gustaf 3000 som det skiljer en hel del från att den är inskjuten till 16:de Aug till vinterjakten.
Publicerat December 6, 201411 yr Jag skulle vilja att inflika att även en del bössor är temperaturkänsliga. Har en Carl Gustaf 3000 som det skiljer en hel del från att den är inskjuten till 16:de Aug till vinterjakten. är inte det beroende på ammunitionen då?
Publicerat December 6, 201411 yr Det beror på ammunitionen eller kanske mer specifikt krutet till största delen, sedan spökar luftfuktigheten och luftens täthet. De senare gör att skillnaderna ökar med avståndet. Och sedan har vi bössor som är lite spookie och inte minst den extra tjocka jackan som gör att rekylen tas lite annorlunda. Vissa krut är långt mer känsliga än andra - generellt sätt är dubbelbaskrut mindre känsliga än enkelbaskrut och snabba krut mindre känsliga än tröga. Laddningar man höga tryck mindre känsliga än de med låga tryck. Att det diffar säg 5-10 cm för de flesta klass 1 kalibrar om man går ner 20-25 grader i temperatur är helt normalt i snitt, sedan kan det i vissa fall bli mer i andra mindre. /T
Publicerat December 7, 201411 yr Intressant angående kruten pmt! Kör själv ett relativt snabbt dubbelbas till fågeljakten i år (n550) så helt fel ute är jag kanske inte då.
Publicerat December 7, 201411 yr är inte det beroende på ammunitionen då? Min Carl Gustaf 2000 30-06 ändrar sig inte lika mycket, visst annan kaliber. Min kombi i 6,5a ändrar sig heller lika mycket och då är det samma ammunition. Så min teori är att även bössor är olika temperaturkänsliga. Har för mig att det finns i någon tråd här på forumet en diskussion om att kolvarna på 3000 inte är utav bästa kvalitet
Publicerat December 7, 201411 yr Det finns vapen som är temperaturkänsliga, det är inte jättevanligt men de finns. Förmodligen beror det på spänningar i pipan, ofta är samma vapen värmevandrande med.
Publicerat December 7, 201411 yr Det stämmer säkert PMT. Men jag tror att det är vanligare att den där extra tjocka tröjjan du skrev om i tidigare inlägg påverkar olika mycket beroende på stock och kaliber. Det kan också vara intressant att se hur mycket spridningen skiljer. Och hur många "flyers" man får. Förr skiljde det en hel del för mig. Men ju mer jag tränar ju mindre blir skillnaden Det beror nog inte på bössan även om jag gärna skulle skylla ifrån mig på den....
Publicerat December 7, 201411 yr .... Men jag tror att det är vanligare att den där extra tjocka tröjjan du skrev om i tidigare inlägg påverkar olika mycket beroende på stock och kaliber. ....... I praktiken ska man alltid leta felen bakom kolven först, och krasst sett tror jag att det i 99 fall av 100 ligger där. Men i det 100:e så är det inte där utan i bössan. /T
Publicerat December 7, 201411 yr pmt slog spiken på huvudet med skillnaden i kläder! Under mina år som aktiv tävlingsskytt så hade jag exakt samma kläder på överkroppen oavsett om det var 25 grader varmt eller 10 minus. När det blev kallare så tog jag på mig en tröja som jag hade under skjutvästen och samtidigt tog bort en tunn platta under bakkappan på hagelbössan och på så sätt bibehöll exakt samma length of pull. När man gick mellan stationerna så hade man en tjockare jacka på sig men när man skulle skjuta så åkte den av. När jag testade att skjuta med en tjock jacka på mig så sköt jag som en kratta och det är också därför jag helst inte provar andras bössor för jag siktar inte när jag skjuter utan bara gör det med reaktion, och då kan det fort bli bom... Sen finns det säkert bössor som beter sig olika vid olika temperaturer men jag "skjuter in" mina bössor året om och jag tar inte en bössa på jakt som jag inte provskjutit de sista veckorna, men så gillar jag att skjuta också
Publicerat December 7, 201411 yr Jag måste passa på att fråga, nu när temat är uppe: Är det bara träffläget som kan förändras av temperaturskillnad, eller kan precisionen också påverkas? Kan alltså bössan börja sprida mer (eller mindre!) i exempelvis kallare temperaturer?
Publicerat December 7, 201411 yr Ja, det kan det. Eller rättare - det gör det snudd på alltid, men skillnaderna är som regel så små att det ska till närmast extrema krav och absolut topputrustning för att du ens ska kunna ,mäta den. /T
Publicerat December 7, 201411 yr av vv kruten är enkelbaskruten runt 130-160 mest temperaturstabila men dubbelbaskruten 5xx mera känsliga för olika temperaturer bänkskyttarna brukar ha mer koll på detta än några andra
Publicerat December 7, 201411 yr hur är det om värmen stiger istället? från 20 grader till 50? jag har lärt mig att man inte bör ligga nära max om man senare ska skjuta i stark värme?
Publicerat December 7, 201411 yr Hm jag har läst så mycket om temperaturkänsliga krut nu och är det nått jag förstått så är det att oavsett singel eller dubbel så är tröga krut känsligare än snabba. Vi får skilja på krut som inte presterar i kyla och krut som inte presterar i temperaturförändring. Bänkskyttarna kör singelbas men det betyder ju inte att de är okänsliga för temperaturskillnader. N160 har jag förstått är ett väldigt känsligt krut. Det betyder ju inte att de är dåliga i -15 när du väl korrigerat laddningen för den yttertemperatur du skall skjuta i.
Publicerat December 7, 201411 yr Hm jag har läst så mycket om temperaturkänsliga krut nu och är det nått jag förstått så är det att oavsett singel eller dubbel så är tröga krut känsligare än snabba. Vi får skilja på krut som inte presterar i kyla och krut som inte presterar i temperaturförändring. Bänkskyttarna kör singelbas men det betyder ju inte att de är okänsliga för temperaturskillnader. N160 har jag förstått är ett väldigt känsligt krut. Det betyder ju inte att de är dåliga i -15 när du väl korrigerat laddningen för den yttertemperatur du skall skjuta i. Det är ju två saker - krut som inte presterar i viss temperaturer, det är en sak. Och krut som är temperatur känsliga - det är en annan sak. Det förstnämda ger ojämn pestanda - inte bra, det sistnämda ger stabil men förändrad prestanda, kanske inte direkt bra men i sig högst hanterligt. /T
Publicerat December 8, 201411 yr Vapen är individer så att spekulera vad som händer är svårt, så man måste helt enkelt testa! Nu är det väl inte alla som har "tillgång" till rejäl kyla så förstår att det kan vara svårt. Jag har testat mycket då toppjakt är en jaktform som gillas och mina erfarenheter är att bra bössor i harmoniska kalibrar har så små avvikelser att dem inte ens spelar in på toppjakten under 300 meter. Har även testat motsatsen en 22-250 som inte bara mosade fåglarna utan även var extremt känslig för skiftande temp. Sedan när man talar om avvikelser på +50mm på hundra meter är det knappast ballistiska förändringar utan något med bössan. Jag hävdar envist att sådant samt "läskskott" med största sannolikhet beror på vapnet eller skytten. Bäddning av bössor är ofta en billig sak som gör vapnet mera harmoniskt, har man spänningar kommer bössan att svara som en stämgaffel på mista förändring. Förra vintern testade jag min 6XC med hylsor från 6,5x47 Lapua i -38 utan att kunna se att liten standard hatt påverkade resultatet