Publicerat Januari 9, 20188 yr Angående 440 A . Jag har beställt ett par bitar som jag skurit 2 st Hunters o 2 huggare av. Jag tänkte göra lite prover med dom o se hur det funkar. Jag tror att dom ofta lägger knivarna lite lågt i hårdhet. Hur som helst ska jag prova o se hur det går. En kul grej om inte annat. Funkar det så kan nog 440 A vara ett bra huggar alternativ för dom som vill ha en rf huggare. Seved
Publicerat Januari 9, 20188 yr På 2017-01-18 at 08:15 Älgflugornas Herre sa: A2 har jag flera knivar i. Ett grymt fint knivstål, bland mina favoriter. Nackdelen är att det väldigt lätt blir missfärgat om man inte genast diskar och oljar kniven. Så sett uppför det sig nästan som gamla kolsstålsblad. Bark River använder det som standardstål. N690co vet jag att jag har testat, kommer dock inte ihåg vilka knivar det gällde men jag har inte noterat några negativa minnen kopplade till stålet så jag antar att det är minst helt OK. Får fundera lite och återkomma. Elmax har jag faktiskt inte testat men det har extremt gott rykte. Stickknivarna som jag "gör", Seved gör bladen som jag ville ha dom i Elmax, i princip underhållsfritt och tål djäkligt mycket
Publicerat Januari 9, 20188 yr Japp Elmax är verkligen en positiv erfarenhet. Det är därför jag ska prova att göra huggare i Elmax oxå. Elmax o Vanadis extra är bland dom värsta stålen jag har provat, nackdelen med Vanadis är ju att det inte är rostfritt. Båda är ju pulverstål, inte billiga det är ju nackdelen, men man har igen det tycker jag. Seved
Publicerat Januari 10, 20188 yr 11 hours ago seved sa: Angående 440 A . Jag har beställt ett par bitar som jag skurit 2 st Hunters o 2 huggare av. Jag tänkte göra lite prover med dom o se hur det funkar. Jag tror att dom ofta lägger knivarna lite lågt i hårdhet. Hur som helst ska jag prova o se hur det går. En kul grej om inte annat. Funkar det så kan nog 440 A vara ett bra huggar alternativ för dom som vill ha en rf huggare. Seved 440A funkar nog bättre till storknivar än till småknivar och fällknivar, det håller jag med om. Tror dock mer på huggare än hunters i det stålet.
Publicerat Januari 10, 20188 yr 21 minutes ago Älgflugornas Herre sa: 440A funkar nog bättre till storknivar än till småknivar och fällknivar, det håller jag med om. Tror dock mer på huggare än hunters i det stålet. Ja antagligen är det så. Jag har ingen erfarenhet av 440 A o B i fabriks knivar. Men jag har fattat det som att det är att dom är för mjuka som är problemet. Seved
Publicerat Januari 10, 20188 yr Jag kan egentligen inte mycket i ämnet men tänkte delge något jag lästa häromdagen. (tyvärr hittar jag inte länken just nu) 440 serien saknar Vanadium vilket gör att man måste gå upp högre i hårdhet för att de knivarna skall hålla skärpan än stål med Molybden/Vanadium. Och då A har lägre kolhalt än C får man inte gärna upp hårdheten så högt. (Eller om man försöker blir det väldigt sprött) Säkert "old news" för de flesta av er som kan något om det här men kanske intressant för någon...
Publicerat Januari 10, 20188 yr 4 hours ago henke67 sa: Jag kan egentligen inte mycket i ämnet men tänkte delge något jag lästa häromdagen. (tyvärr hittar jag inte länken just nu) 440 serien saknar Vanadium vilket gör att man måste gå upp högre i hårdhet för att de knivarna skall hålla skärpan än stål med Molybden/Vanadium. Och då A har lägre kolhalt än C får man inte gärna upp hårdheten så högt. (Eller om man försöker blir det väldigt sprött) Säkert "old news" för de flesta av er som kan något om det här men kanske intressant för någon... Japp Vanadin stål går att få riktigt hårda och tåliga. Ja det är mer än hälften så låg kolhalt i både a o b . Men det ska inte vara några problem att få upp det i 60 hrc tror jag. Jag kan ju inte vara säker. Jag minns inte exakt va det är i det. Det kan ju vara nåt som gör det sprött. Kan ju vara den höga cromhalten o den lägre kol halten som gör det sprött i så fall.
Publicerat Januari 10, 20188 yr 3 hours ago seved sa: Japp Vanadin stål går att få riktigt hårda och tåliga. Ja det är mer än hälften så låg kolhalt i både a o b . Men det ska inte vara några problem att få upp det i 60 hrc tror jag. Jag kan ju inte vara säker. Jag minns inte exakt va det är i det. Det kan ju vara nåt som gör det sprött. Kan ju vara den höga cromhalten o den lägre kol halten som gör det sprött i så fall. Du kanske kan kolla vad du har för hårdhet direkt efter härdningen. Jag gissar att sprödheten har samband med hur nära ”maxhårdheten” slutresultatet ligger.
Publicerat Januari 10, 20188 yr Japp det blir mycke tester på dom. Jag måste komma fram till bäst härdtemp o anläpningstemp.
Publicerat Januari 11, 20188 yr 23 hours ago seved sa: Ja antagligen är det så. Jag har ingen erfarenhet av 440 A o B i fabriks knivar. Men jag har fattat det som att det är att dom är för mjuka som är problemet. Seved sedan går det ju inte att komma ifrån att det finns ganska mycket mode och snobbism i det där med knivstål. Är 440 A / B bara vettigt härdade så är det dugliga knivstål. Men man behöver kanske skärpa dem vid 5 tillfällen när man om man hader 440C bara hade behövt skärpa 4 gånger. Så ofta framhäver folk (även jag) skillnaderna som större och av större praktisk betydelse än de egentligen är. Problemet med de kinatillverkade lågprisknivarna där 440A och motsvarande stål med märklig beteckning förekommer är att de för att spara pengar tar alla genvägar, inklusive vad gäller härdningen vilket förstärker intrycket av att stålet tappar skärpan fortare än vad det har potential att göra.
Publicerat Januari 11, 20188 yr 12 hours ago Älgflugornas Herre sa: sedan går det ju inte att komma ifrån att det finns ganska mycket mode och snobbism i det där med knivstål. Är 440 A / B bara vettigt härdade så är det dugliga knivstål. Men man behöver kanske skärpa dem vid 5 tillfällen när man om man hader 440C bara hade behövt skärpa 4 gånger. Så ofta framhäver folk (även jag) skillnaderna som större och av större praktisk betydelse än de egentligen är. Problemet med de kinatillverkade lågprisknivarna där 440A och motsvarande stål med märklig beteckning förekommer är att de för att spara pengar tar alla genvägar, inklusive vad gäller härdningen vilket förstärker intrycket av att stålet tappar skärpan fortare än vad det har potential att göra. Ja verkligen. Många vill ha värsting pulverstålen bara för att. Ja så är det nog. 440C kommer alltid att hålla skärpan bra jämfört med många stål . Så ska man hajka eller jaga 1 v så tjänar man nog på att ta det hårdare stålet. Det är ju alltid smidigare att skärpa hemma. Jag kan bara skriva under på allt du skriver om Kina. Precis så är det nog tror jag. Seved
Publicerat Januari 11, 20188 yr De ”värsta” stålen skall nog dessutom undvikas av den som inte är riktigt bra vän med bryne/skärpstål. Enkla kolstål i 58HRC är betydligt enklare att skärpa...
Publicerat Januari 11, 20188 yr Vad säger expertisen om M390-stål? Vad jag sett och läst verkar det kunna hålla skärpan riktigt bra, om än att det är lite krävande att skärpa.
Publicerat Januari 12, 20188 yr Jag är då som jag skrivit ovan absolut ingen kniv expert. Har dock en del mtrl kunskap innanför västen. Jag skulle bli förvånad om inte M-390 platsar bland de där stålen jag menar är olämpliga för gemene man då de inte klarar av att hålla dem vassa med annat än att skicka iväg dem för slipning i tid och otid...
Publicerat Januari 12, 20188 yr Författare Har haft lite tankar på att köpa en kniv just i M-390 stål. Att jag inte skulle kunna slipa den på min Tormek-slip tror jag knappt eller?
Publicerat Januari 12, 20188 yr På en Tormek är det inga problem men med handbryne kan det nog vara lite jobbigt.
Publicerat Januari 24, 20188 yr På 2018-01-12 at 12:48 henke67 sa: Jag är då som jag skrivit ovan absolut ingen kniv expert. Har dock en del mtrl kunskap innanför västen. Jag skulle bli förvånad om inte M-390 platsar bland de där stålen jag menar är olämpliga för gemene man då de inte klarar av att hålla dem vassa med annat än att skicka iväg dem för slipning i tid och otid... Ja det funkar säkert bra. Tyvär har jag ingen erfarenhet av M-390. Seved