Publicerat December 12, 201411 yr Ja brukar ge mina hundar lite vanlig mat mitt på dagen under en jakt dag. Men vad är rätt och fel där? Ger ni någon mat för att få dom lite mer boostade eller hur gör ni?
Publicerat December 12, 201411 yr Min hund får ett större lass mat kvällen innan jakt och inget under jakten. Ibland ev. lite lite lite mat minst 3h innan släpp, beror på hur hon ätit på kvällen. Sedan får hon på kvällen efter jakten igen. Hon verkar ha energi att jaga två dagar i sträck på den varianten av utfodring. Ser ingen dipp under jakt som skulle kunna ha med matintag att göra. Dock så är hon ny hos mig så mer tid behövs för att se hur det egentligen ser ut. Hon är liten i kroppen och jag har hört att det är viktigare för större hundar att inte ha massa mat i magsäcken under jakt men det kan någon mer vis yttra sig om. Lättar att magen snor sig eller så? Skickat från telefonen.
Publicerat December 19, 201411 yr Ingen mat 2h innan eller efter hård ansträngning sägs det. Jag ger inget på morgonen innan jakt men kan ge en liten portion vid lunchuppehållet. Oftast ingen mat för än på kvällen när vi är hemma.
Publicerat December 19, 201411 yr Vill man boosta under dagen så funkar rent animaliskt fett, massor av kalorier utan att fylla ut buken så hunden blir seg eller spyr.
Publicerat December 19, 201411 yr jag som vet allt säger en halv portion på morgonen innan jakt, kanske en timme innan, helst två! max en halv portion vid middag om hunden jobbar hårt. sen 1,5 portion på kvällen om du får hunden att äta detta! men vatten är mycket viktigare under dagen, jag vet dom som har typ nappflaske/spruta för att få i hunden vatten. nu snackar jag färskfoder, alltså kött, hur det funkar med att ladda kolhydrater i en hund vet jag inget om och vill inte veta!
Publicerat December 19, 201411 yr Vill man boosta under dagen så funkar rent animaliskt fett, massor av kalorier utan att fylla ut buken så hunden blir seg eller spyr. massa protein med!
Publicerat December 19, 201411 yr Nej det finns inget protein i fett. jag tänker fet köttfärs, kan man köpa enbart animaliskt fett utan protein?
Publicerat December 19, 201411 yr Näringsrik mat kvällen innan, ge större giva än vanligt och bara lite högenergifoder senast 2-3 timmar före jaktstart. Högenergi färskfoder brukar funka kanon då mängden foder blir väldigt liten i förhållande till näringsinnehållet. Onödig bukfylla bör absolut undvikas, man vill inte riskera tarmomvridning! Extra lång och hård jaktdag kan kräva lite extra energi under dagen, ister funkar bra, ett bar förberedda kuber rent animaliskt fett ger ny bensin utan att fylla buken.
Publicerat December 19, 201411 yr Jag brukar utfodra mina som vanligt....ett mål på kvällen. Lite mer innan jakt. Ger ofta nån dl mat när vi kommer hem, för att få igång återhämtningen.... Vet inte om det är rätt....fast kräken jagar faktiskt lite emellanåt... mvh/Urban
Publicerat December 19, 201411 yr jag tänker fet köttfärs, kan man köpa enbart animaliskt fett utan protein? Försök få tag i ister.
Publicerat December 19, 201411 yr Jag brukar utfodra mina som vanligt....ett mål på kvällen. Lite mer innan jakt. Ger ofta nån dl mat när vi kommer hem, för att få igång återhämtningen.... Vet inte om det är rätt....fast kräken jagar faktiskt lite emellanåt... mvh/Urban Klart jyckarna ska ha mat när de kommer hem efter en arbetsdag!
Publicerat December 19, 201411 yr jag burkar ge dom som vanligt, men ge lite matolja på maten morgon och kväll när dom ska jaga..
Publicerat December 19, 201411 yr Försök få tag i ister. Sist jag var tvungen att köpa fanns det lite undangömt i affärens mejerikyl! Tar reda på allt vitt fett från skjutna vildsvin och andra dödade djur även om jag idag knappast har några hundar som får jaga... Funkar ju fint till egen matlagning också och småfåglarna gillar det skarpt!
Publicerat December 19, 201411 yr jag burkar ge dom som vanligt, men ge lite matolja på maten morgon och kväll när dom ska jaga.. Byt ut det vegetabiliska fettet mot animaliskt så kommer du garanterat att märka skillnad!
Publicerat December 19, 201411 yr Byt ut det vegetabiliska fettet mot animaliskt så kommer du garanterat att märka skillnad! japp det är en j-a skillnad på färskfoder och torrfoder!
Publicerat December 19, 201411 yr japp, högarna efter färskfoder blir större, och fler.. nu har du tokfel , lindgren! färskfoder ger mindre bajs, detta borde du fatta? färskfoder innehåller mer vad hunden tar upp jämfört med torrfoder!
Publicerat December 19, 201411 yr nu har du tokfel , lindgren! färskfoder ger mindre bajs, detta borde du fatta? färskfoder innehåller mer vad hunden tar upp jämfört med torrfoder! Nja.. har provat.. och det var helt klart inte värt d. Rent ister kan jag förstå.. men färskfoder är inget jag vill utsätta min familj för...
Publicerat December 19, 201411 yr fryst färskfoder ger mer till hunden och mindre skit än torrfoder, sen behöver man nog minst två hundar för att det ska funka,,,, med familj mm. själv har jag 2 hundar och fyra katter så hos mig fungar det bra!
Publicerat December 19, 201411 yr fryst färskfoder ger mer till hunden och mindre skit än torrfoder, sen behöver man nog minst två hundar för att det ska funka,,,, med familj mm. själv har jag 2 hundar och fyra katter så hos mig fungar det bra! Har två hundar, men bara tre katter... Så jag skiter nog i färskfoder, vill inte ha fler katter.
Publicerat December 19, 201411 yr Har två hundar, men bara tre katter... Så jag skiter nog i färskfoder, vill inte ha fler katter. ursäkta lindgren men nu har du fel igen..... en skiva fryst foder morgon o kväll, så har du ett riktigt bra foder som slår ALLA torrfoder även om du väljer fodax! 15-20 kr kg tror jag det kostar! fryst foder betyder att den är uppäten innan den blir kladdig och ev luktar! men om jag känner dig rätt så gör du som du vill, och det gör du rätt i!
Publicerat December 19, 201411 yr Detta är en populär post. Torrt eller färskt... Lite av en smaksak! Det enda viktiga är ju hur energitätt fodret är, speciellt om man vill använda det som booster inför jakt. Många kalorier per hekto foder är ju vad man söker efter för att inte fylla buken med massa (just i det tillfället i alla fall) meningslös barlast. Man vill ju också ha ett lättsmält foder vid dessa tillfällen så att hunden inte ska springa omkring och känna sig "tung". Animaliskt fett är absolut att föredra, hunden tillgodogör sig det mycket bättre än vegetabiliskt fett, ister i fast form eller väldigt bra men svindyr laxolja. Hundars utfodring är inte lätt, man måste faktiskt tänka och ni skulle svimma om jag berättade om ALLA tillfällen man fått träffa en såld valp några månader efter den flyttat och den varit antingen som ett spjälstaket eller en fotboll... Många tänker hundmat som hundmat! Någon valp har kanske fått den bestämda mängden "billigaste billighetsmaten" och blivit på gränsen till undernärd, någon ha fått "dyraste dyrmaten", packad med energi för hårt arbetande hundar och blivit überfet BARA för att hundägaren inte kunnat räkna ut att det är skillnad, STOR skillnad på olika! Ja, många hade också svårt att fatta att den fodermängd som gällde vid 8 veckor INTE var densamma som vid 6 månader... Detta är dock en helt annan historia! Så, se till att ge hunden massor av energi och lite mat när den ska jobba!