Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mat till hundar under jakt

Featured Replies

Publicerat

Jag gör tokfel men apan gillar det.

Är det långdag så brukar jag vid nåt break mitt på dagen stjälpa upp en liten tetra med klägg från Doggy. Fan vet vad det är i men hon äter och jag upplever att hon har lite mer ork på slutet. Framförallt när hon går tomme så att säga. 

Publicerat

Konstaterar att det är en viss skillnad mellan en marathonladdning a la Salthin och hur hundarna laddar. Borde vara mindre skillnad kan jag tycka, men det är ju jag det - med mer erfarenhet av det ens mot det andra...

Publicerat

Med en normal/vältränad jakthund så är vatten det viktigaste under jaktdagen. Sedan att inte ge för nära inpå själva jakten är ganska självklart, testa annars själv och käka er proppmätt och sedan ut och intervallträna. Under jaktsäsong behöver de lite mer men att tro att maten skulle ge speciellt mkt mer i ork,,, då ger man för lite eller har en för dåligt tränad hund! Bra foder och inget skit (människoföda)  brukar räcka till de flesta hundar! 

Publicerat

Styckade en dovhind ikväll och den hade en del fett så jag putsade bort det och sparade i en påse. Hemma la jag det i mindre påsar, ca 6-8 bitar i varje och la i frysen. Så på morgonen tar man en påse med sig och kan ge hunn några bitar framåt dagen. Ska bli intressant.

Skickat från min LG-D855

post-269-14196315349383_thumb.jpg

Publicerat

Gjorde slottsstek på dov igår. Putsade bort lite fett o gav jämttiken, men hon spottade ut.

Hon brukar inte vara kräsen.... Återkom gärna med vad dina tyckte.

/Lars.

Publicerat

Draghundsförare o hundförare på fjället anv, sig av en blandning på 1 kg så är 50 % ister, 25 % torskleverolja, 15 % cocosfett o 10 % matolja. :smile:

Ge man en hund denna blandning under försäsongsträning o jakt så gäller det att man provar försiktigt så att inte hunden blir lös i magen av det. 

Börja med väldigt lite på en kaffesked o blanda ihop med maten o sedan ökar man sakta på mängden. :thumbsup:

Publicerat

Jag kör på valpmat hela jaktsäsongen. Det han får en jaktdag är ca 300g blötmat på morgonen innan jakt. Det gör att min skit är pigg och kry under hela dagen. Sen när han kommer hem får han äta så mycket han vill tills inom loppet av en timma. Brukar vara ca en dagsportion. Sen är det tack och godnatt resten av dagen, ev kvällskissa om han orkar :P

Publicerat

Draghundsförare o hundförare på fjället anv, sig av en blandning på 1 kg så är 50 % ister, 25 % torskleverolja, 15 % cocosfett o 10 % matolja. :smile:

Ge man en hund denna blandning under försäsongsträning o jakt så gäller det att man provar försiktigt så att inte hunden blir lös i magen av det. 

Börja med väldigt lite på en kaffesked o blanda ihop med maten o sedan ökar man sakta på mängden. :thumbsup:

Ja, fast det är viss skillnad i energiåtgång på en draghund i norr och en jakthund i söder. Hur man än vrider och vänder på det..

Lite som att jämföra en F1 bil emot en Belos... 

Dom flesta jägare jagar 2-3 dagar i veckan i värsta fall... 

gissar vätska är viktigare nu, när det ÄNTLIGEN frusit ute, fast det är förlite snö, för att dom ska få isig nog..

Gissar vanligast i landet mellanmjölk är att det jagas söndagar varannan vecka.. och inte konditionstränas däremellan..

Men dom som har ett hundstall, och jagar +4 dagar iveckan.. har nog redan hittat vad som funkar just för deras hundar.

Publicerat

Ja, fast det är viss skillnad i energiåtgång på en draghund i norr och en jakthund i söder. Hur man än vrider och vänder på det..

Lite som att jämföra en F1 bil emot en Belos... 

Dom flesta jägare jagar 2-3 dagar i veckan i värsta fall... 

gissar vätska är viktigare nu, när det ÄNTLIGEN frusit ute, fast det är förlite snö, för att dom ska få isig nog..

Gissar vanligast i landet mellanmjölk är att det jagas söndagar varannan vecka.. och inte konditionstränas däremellan..

Men dom som har ett hundstall, och jagar +4 dagar iveckan.. har nog redan hittat vad som funkar just för deras hundar.

Ja visst är det det. Men jag ser ju flera av er som jagar aktivt med jakt flera gånger i veckan mellan varven så måste det ta på hundens krafter, tycker jag.

Det tar väl lite mer på krafterna på en hund som springer upp o ner för fjäll också så det tar väl mer på krafterna på en fjällhund.

Ja, det är en bra jämförelse.

Ja visst är vätska behövligt. Vi har ju ingen älgjakt kvar här uppe nu. Den tog slut för snart 1 mån sedan. Det är för skarpt för att släppa hund på räv o jösse på sina håll. Iaf här i Kalix där jag bor. Vi har inte mer än 4-5 cm snö o innan vi fick sista 2 cm så var det blidväder så det som ligger under nysnön är hårt o skarpt. :sad:

Menar du att dom anv. mellanmjölk till hundarna?

Ja, det har dom säkert. Här uppe ger dom som är hundförare om dom skjuter något el. kom fram till en skytt så brukar dom ta en bit kött från mellangärdet o ge hundarna. Några ha hundmat med sig till dom som får under lunchen med ca. 1-1,5 tim vila så att dom laddar batterierna.

Publicerat

"Landet mellanmjölk" är oss vanliga jägare, som inte jagar för vårat leverne, men på ett forum, får det till att låta så.. 

Jag räknar inte dagarna.. Men tycker hundarna får förlite motion och tid i skogen. Utan att behöva extra mat.. Men om dom vore "fit" och hade kondition hade man juh fan inte kunnat ha dom hemma..  när man inte jagar.

Menar du att dom anv. mellanmjölk till hundarna?

Ja, det har dom säkert. Här uppe ger dom som är hundförare om dom skjuter något el. kom fram till en skytt så brukar dom ta en bit kött från mellangärdet o ge hundarna. Några ha hundmat med sig till dom som får under lunchen med ca. 1-1,5 tim vila så att dom laddar batterierna.

Publicerat

"Landet mellanmjölk" är oss vanliga jägare, som inte jagar för vårat leverne, men på ett forum, får det till att låta så.. 

Jag räknar inte dagarna.. Men tycker hundarna får förlite motion och tid i skogen. Utan att behöva extra mat.. Men om dom vore "fit" och hade kondition hade man juh fan inte kunnat ha dom hemma..  när man inte jagar.

Ok! Det uttrycket har jag inte hört förut.

Publicerat

Ok! Det uttrycket har jag inte hört förut.

Landet mellanmjölk. Där allt är så lagomt. Där inget speciellt finns att hämta. 

Publicerat

Landet mellanmjölk. Där allt är så lagomt. Där inget speciellt finns att hämta. 

Ok!

Publicerat

Mina hundar håller jag ganska fattigt med anledning av att det höjer deras kapacitet -inte alltid detta rekommenderas. Tex vid jakter med mindre intillliggande såtar...Skåne

Ett hett tips för Er som vill boosta är att ge hunden en kattmatsburk(0,5 kg). Ge detta kvällen innan och sedan testa hur hunden jobbar dagan efter , återkom gärna med respons...

RG

Publicerat

Mina hundar håller jag ganska fattigt med anledning av att det höjer deras kapacitet -inte alltid detta rekommenderas. Tex vid jakter med mindre intillliggande såtar...Skåne

Ett hett tips för Er som vill boosta är att ge hunden en kattmatsburk(0,5 kg). Ge detta kvällen innan och sedan testa hur hunden jobbar dagan efter , återkom gärna med respons...

RG

Kattmatsburk... Ja, själva burken är väl ganska hårdsmält  :happy:  innehållet är garanterat 50% vatten så inte mycket näring i det! Trodde f.ö av villfarelsen "hungriga hundar jagar bäst" sedan lååååång tid hade skrotats.

• 8 months later...
Publicerat

Jag ger taxen lite mer kvällen innan.

På morgonen ger jag henne mat det första som sker. Oftast åker vi en stund, så hon får vila på det.

Sen får hon lite då och då under dagen, typ som godis, alltså inga portioner.

Sen ett rejält mål på kvällen, med extra fett.

Mästers Jakt är det som gäller, och det hela året.

p

Publicerat

Jag glömde nog nämna att hon nog får nån korvbit och bit macka under dagen.... Beroende på vad sällskapet äter...

p.