Publicerat December 13, 201411 yr Den 10/12 ringde mamma från stugan klockan fyra på morgonen och var i panik. Hunden är svårt biten du måste komma fort. Nitton mil till stugan enkel väg och tio till innan jag fick tag i en veterinär. Sömnmedel och lugnande sedan rakning och sondering av bitskadorna. Första hugget rakt bakifrån har slagit ikull honom och sedan har han blivit klippt nästan rakt över hela kroppen så att en hörntand gått genom låret och den andra framför. Misstänker att där någonstans så har min andra hund uppfattat situationen och satt tänderna i vad det nu kan vara för något. Jag bakspårade en liten bit från stugan och kom ner till ån som är frusen. Där kan man se språngspår som är minst tre meter långa och attacken i riset. Inget som vorstehn klarat av att göra så hon är oskyldig. Länsstyrelsens besiktningsman har konstaterat att vad det nu är har kommit från skogarna några hundra meter från huset och gått ner på ett sel och därefter rundat genom skogen varefter attacken har kommit rakt över ån. Nu hör man om vargobservationer över hela länet. Har man planterat ut skiten här också?
Publicerat December 13, 201411 yr Man behöver inte plantera ut, det klarar de så bra själva om de är på utflyttarhumör. Hoppas hunden klarar sig.
Publicerat December 14, 201411 yr Författare Här är ca en mil ovanför Bodträskfors mitt i ingenstans.
Publicerat December 14, 201411 yr Inte alls omöjligt att det är djur som har invandrat från finska sidan. Vad sa besiktningsmanen från länsstyrelsen? De "ska" ha kompetens för att avgöra om det rör sig om varg eller inte. Hjälper naturligtvis ingenting men jag är glad att din hund har klarat sig och kan vara med er. Mvh
Publicerat December 14, 201411 yr Författare Om det nu är den varg som strukit omkring här ett tag så har den kommit från Örebro. Besiktningsmannen har varken sagt bu eller bä. Får väl se vad DNA analysen på de där hårstråna han hittade säger.
Publicerat December 14, 201411 yr Om det nu är den varg som strukit omkring här ett tag så har den kommit från Örebro. Besiktningsmannen har varken sagt bu eller bä. Får väl se vad DNA analysen på de där hårstråna han hittade säger. Gråbena i Sverige har ju klippkort på flyget har jag hört... LST besiktningsmän... Bah och tvi! Ingen som inte är naturromantiker och vargkramare/rovdjurskramare får ett sån't jobb... Bah och tvi, igen!
Publicerat December 14, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Mamma gav honom lite ovett när han sa att det var svenska vargar. Hon svarade att några sådana har vi inte. Hon är 73 år gammal och när hon var ung så fanns det inte varg i landet så de måste vara importerade och utsatta. Han ändrade sig då snabbt och sa att det var skandinaviska. Fick höra en annan händelse som utspelade sig för några år sedan då en jaktledare hittade stora hundspår och tog dit en besiktningsman. Till att börja med så sa han att det visst var vargspår men sedan ändrade han sig och sa att det nog var vildhund. Jaktledaren kontrade och sa att då ska jag samla ihop jaktlaget för att skjuta den. Besiktningsmannen blev förskräckt och sa att men så kan ni väl inte göra. Jo svarade jaktledaren för är det vildhund så ska den avlivas. Då var det fort en varg igen!
Publicerat December 14, 201411 yr Gråbena i Sverige har ju klippkort på flyget har jag hört... LST besiktningsmän... Bah och tvi! Ingen som inte är naturromantiker och vargkramare/rovdjurskramare får ett sån't jobb... Bah och tvi, igen! Jag håller inte med om det. Jag känner en som jobbar med viltförvaltning på LST och han är en mycket sund jägare. Det finns säkert andra typer också, de kanske till och med är som folk flest... Det är dessutom ett faktum att de har ett väldigt stelbent regelverk att arbeta mot. Till exempel när politiker vinner poäng på landsbygden genom att lova lättare beviljanden av skyddjakt, men samtidigt inte ändrar reglerna för det. Vem får skit då? Inte politiker men LSTpersonal som "inte gör vad politikerna lovat".
Publicerat December 14, 201411 yr Tror personligen att det är vanligare att .....?! åker "färdtjänst" än att vildsvin åker hästtransport, tyvärr. Finns ju olika "förvaltningsmetoder" men "the Italia'n way" låter onekligen lockande! Beklagar till ännu ett förstört område i ett annars vackert och fridfullt natursverige. Hoppas hun klarar sej
Publicerat December 14, 201411 yr Jag håller inte med om det. Jag känner en som jobbar med viltförvaltning på LST och han är en mycket sund jägare. Det finns säkert andra typer också, de kanske till och med är som folk flest... Det är dessutom ett faktum att de har ett väldigt stelbent regelverk att arbeta mot. Till exempel när politiker vinner poäng på landsbygden genom att lova lättare beviljanden av skyddjakt, men samtidigt inte ändrar reglerna för det. Vem får skit då? Inte politiker men LSTpersonal som "inte gör vad politikerna lovat". Håller också med dig Markus. Jag känner ett par av LSTs besiktningsmän/naturbevakare i Härjedalen personligen...och de är ungefär precis tvärtom mot vad Qvarnhill beskriver. Hur många är du nära bekant med Qvarnhill?
Publicerat December 14, 201411 yr Usch så tråkigt Nils! Jag hoppas att den blir spårad o ev. avrättad. Jag ska höra med en kompis från Ökx om han vet något. Han brukar få reda på det mesta vad gäller vargar här i länet.
Publicerat December 14, 201411 yr Detta är en populär post. Tur att vi här i norr har våra samiska vänner att tacka för att de är den största bromsen när det gäller införandet av varg i vårat avlånga land. Annars skulle vi vara så nerlusade var varg att löshundsjakt och älgjakt för den delen vore ett minne blott. Har vid ett par tillfällen sett vargspår och då rådde det inga tvivel om vad det var för något. Har aldrig sett en hund med den steglängden eller den storleken. En Lst besiktningsman borde med lätthet kunna avgöra om det är varg. Iallafall om det finns snö. Jag tror inte att vargen behöver färdtjänst för att ta sig över hela den skandinaviska halvön. Man minns ju vargen som sövdes och flögs till södra Sverige för att direkt vandra hem till Norrland på ett par veckor. Den vargen fick dock ett samiskt välkomnande när den kom för nära en renflock mitt i kalvningen. Tror knappast att det handlar om någon utsättning. Absolut inte i sameland. Det är förmodligen bara en eller ett par individer på vandring. Tråkigt med hunden iallafall.
Publicerat December 14, 201411 yr Hoppas hunden blir helt återställd och din mamma lugnat ner sig. Måste vara en ren skräckupplevelse för henne. Bra att det blev ett DNA prov. Så varken det ena eller det andra kan svartmålas. Svart på vitt är raka besked!!
Publicerat December 14, 201411 yr 1mil ovanför Bodträskfors? Hm.. :/ Vi bor ca 1mil nedanför Bodträskfors.. Hoppas att hunden blir bättre
Publicerat December 14, 201411 yr Inte alltid LST har koll på nya individer som vandrar in från öst,jag själv ringde till lst om vargspår jag stötte på i ett omr vid piteå älven på gränsen mellan Arjeplog & Jokkmokk kommuner.Fick ngr dgr efteråt ett samtal från deras personal där dom sa att det var en okänd varg för dom.Detta var för mer än 10 år sedan så dom kanske har mer koll nu för tiden. Hoppas mammas lilla Putte blir frisk!
Publicerat December 14, 201411 yr Det GÅR inte att ha koll på precis alla strövargar som rör sig i landet. I BD passerar det ofta varg, men eftersom de är på väg åt något håll märks de sällan av. Vad det var som attackerade din hund går knappast att säga ännu, men det som kan fastslås är att inplantering är en ren fantasi.
Publicerat December 14, 201411 yr Håller också med dig Markus. Jag känner ett par av LSTs besiktningsmän/naturbevakare i Härjedalen personligen...och de är ungefär precis tvärtom mot vad Qvarnhill beskriver. Hur många är du nära bekant med Qvarnhill? Jag väljer mina bekanta med stor omsorg så... Ingen! Vet ju bara hur personalen agerar och fungerar i LST-C och när de slutar där så hamnar de t.ex på Grimsö. Saknar fullständigt förtroende för all LST-personal och hela rovdjursförvaltningen, har ALDRIG haft anledning att känna förtroende heller.
Publicerat December 14, 201411 yr Mjo...det är väl troligen mer 'jordnära' folk på lst i min landsända. Den jag känner bäst är ivrig löshundsjägare och har godkända björneftersökshundar. Han är också en av länets vassaste jaktskyttar. I våra trakter skjuts det ju också vargar tämligen regelbundet på skyddsjakt, eftersom det är åretruntbetesmarker för ren. Är ju nämnda lst-tjänstemän som ombesörjer den skyddsjakten, så de är måhända av en annan 'kaliber' än i dina trakter ;-) B-)
Publicerat December 15, 201411 yr Det GÅR inte att ha koll på precis alla strövargar som rör sig i landet. I BD passerar det ofta varg, men eftersom de är på väg åt något håll märks de sällan av. Vad det var som attackerade din hund går knappast att säga ännu, men det som kan fastslås är att inplantering är en ren fantasi. Den sista meningen kan man inte vara så säker på...
Publicerat December 15, 201411 yr Jagar periodvis med en som är rovdjurs-skadeinventerare/besiktningsman åt LST. Dom har nog samma problem som dom flesta, dvs att någon annan tolkar deras resultat. Rätt lustigt faktiskt, att lst skickar ut folk att spåra och dokumentera, och sen sitter en annan nisse, och kollar på rapporten som den 1a gjort och bedömmer utifrån den...
Publicerat December 15, 201411 yr Jagar periodvis med en som är rovdjurs-skadeinventerare/besiktningsman åt LST. Dom har nog samma problem som dom flesta, dvs att någon annan tolkar deras resultat. Rätt lustigt faktiskt, att lst skickar ut folk att spåra och dokumentera, och sen sitter en annan nisse, och kollar på rapporten som den 1a gjort och bedömmer utifrån den... hur ska man annars få en från början ganska enkel rapport till o bli invecklad och med inslag av fel om man inte blandar in flera.tror liksom du att de är någon nr 2 som sitter o läser av rapporten. Tycker liksom du att det är en lustig situation. ..
Publicerat December 15, 201411 yr Vi har ju vargar längs hela finska gränsen och man har rapporterat sannolik förekomst på svenska sidan, spårobservationer utanför Övertorneå, väntar på DNA-analys. I fjol konstaterade man ju vargförekomst i Övertorneå/Överkalix området (togs flera bilder på den). Det är ju "bara" 20 mil fågelvägen och det är väl inget problem för en varg på vandring (om det nu var en)?