Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fått hunden attackerad av "stort hunddjur"

Featured Replies

Publicerat

Dagens  Norrbottenskuriren (www.kuriren.nu) har en artikel om att varg setts 1 mil utanför Boden.

På NSD.se rapporterar man om misstänkta vargspår norr om Luleå.

• Svar 59
  • Visningar 7,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Mamma gav honom lite ovett när han sa att det var svenska vargar. Hon svarade att några sådana har vi inte. Hon är 73 år gammal och när hon var ung så fanns det inte varg i landet så de måste vara imp

• Tur att vi här i norr har våra samiska vänner att tacka för att de är den största bromsen när det gäller införandet av varg i vårat avlånga land. Annars skulle vi vara så nerlusade var varg att löshun

• Får samerna ett helvete lär vargarna få ett än större.    Men det är väl unika gener i rörelse som vanligt....

Publicerat
  • Författare

Nu är det dokumenterat och bevisat att det är en vargattack. Länsstyrelssens besiktningsman har bakspårat och hittat en dödad ren och något mer kadaver.

Publicerat
  • Författare

Dagens  Norrbottenskuriren (www.kuriren.nu) har en artikel om att varg setts 1 mil utanför Boden.

På NSD.se rapporterar man om misstänkta vargspår norr om Luleå.

Jo jag såg bilderna i tidningen på ett av spåren och det var ingen varg. Det gick inte att göra något kors mellan trampdynan och klorna. Vet inte vad resten är som man sett men det måste vara flera djur i så fall.
Publicerat
  • Författare

Har blivit uppringd av några bekanta och det verkar inte vara någon enskild varg utan mer en invasion i Luleå älvdal. Folk ser varg överallt och allt kan inte bortförklaras. Tror samerna får ett rent helvete i vinter.

Publicerat

Får samerna ett helvete lär vargarna få ett än större.  :rolleyes:

Men det är väl unika gener i rörelse som vanligt....

Med STÖRSTA sannolikhet :D;)

Gener har genom tiderna haft föga betydelse för vår urbefolkning, svårt att tro att det skulle göra skillnad nu ;)

Publicerat

Har blivit uppringd av några bekanta och det verkar inte vara någon enskild varg utan mer en invasion i Luleå älvdal. Folk ser varg överallt och allt kan inte bortförklaras. Tror samerna får ett rent helvete i vinter.

Det blir ju generellt skyddsjakt, så det lär nog inte bli så stort problem. Att det skulle vara "invasion" betvivlar jag tills jag ser det...

Publicerat

Hoppas hunden repar sig!

Jag är ingen spår expert men det är oftast väldigt lätt att skilja hund från vilda djur bara på sätten dem rörs. Finns inga hundar som går som ett vilt djur utan det är alltid massa vingel och aldrig samma målmedvetna rörelsemönster.

Hoppas även man är snabb att besluta om skyddsjakt på alla vargar som sätter en tass in i renbeteslandet!

Publicerat
  • Författare

Tack och lov för det! Nu kan man släppa hundarna lösa på tomten i stugan igen.

Publicerat

Tack och lov för det! Nu kan man släppa hundarna lösa på tomten i stugan igen.

Är det däråt där du har stugan?

Publicerat
  • Författare

Ja den sköts inte så långt från min stuga. Det måste ha varit den vargen.

Publicerat
  • Författare

Nu har pressen sniffat rätt på mitt namn. Få se hur mycket hot man får utstå nu då?

Publicerat

Fy 17 vad dom sniffar! :sad:

Publicerat

Jag hoppas verkligen att de matchar DNA från den skjuta vargen med det DNA:t som hittades i samband med attacken på hunden. 

Annars är det bara en varg som är skjuten. Släppa ut hunden igen? Jag hade inte chansat förrän alla tester och prover garanterar att det är samma individ.  :yes:

Publicerat

Jag hoppas verkligen att de matchar DNA från den skjuta vargen med det DNA:t som hittades i samband med attacken på hunden. 

Annars är det bara en varg som är skjuten. Släppa ut hunden igen? Jag hade inte chansat förrän alla tester och prover garanterar att det är samma individ.  :yes:

Det är iaf en varg mindre om det nu inte matchar. :tongue:  :biggrin:

Varje död varg är bra varg. :thumbsup:

Publicerat

Det är iaf en varg mindre om det nu inte matchar. :tongue:  :biggrin:

Varje död varg är bra varg. :thumbsup:

Tänk Jonsson, TÄNK!! ;)

Publicerat

Vi kommer säkerligen få ta till oss att vargen finns idag och framöver i våra skogar. Vad man bör se över är förvaltningen av densamma.

Publicerat

Tänk Jonsson, TÄNK!! ;)

Ja, vad är det jag ska tänka på lilla vännen? :tongue:

Visst blir Nils glad om dom har lyckats skjuta den vargen som attackerade hans hund. :thumbsup:

Publicerat

Ja, vad är det jag ska tänka på lilla vännen? :tongue:

Visst blir Nils glad om dom har lyckats skjuta den vargen som attackerade hans hund. :thumbsup:

Hade du släppt ut din hund utan att vara hundra procent säker att det är rätt individ? Själv hade jag tänkt ett snäpp längre! Hunden är för mig, också en familjemedlem. :yes:  

Publicerat

Hade du släppt ut din hund utan att vara hundra procent säker att det är rätt individ? Själv hade jag tänkt ett snäpp längre! Hunden är för mig, också en familjemedlem. :yes:  

Det har du rätt i men deet hade ändå blivit en varg mindre i länet. :smile:  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

De har spårat den så nog är det samma. Däremot inte sagt att det inte kan vara fler.

Publicerat

De har spårat den så nog är det samma. Däremot inte sagt att det inte kan vara fler.

Ok! Skönt om det vore samma.

Visst kan det finnas fler.

Det är ju fritt fram nu under isläggningen av Torneå älv.

Publicerat

Ok! Skönt om det vore samma.

Visst kan det finnas fler.

Det är ju fritt fram nu under isläggningen av Torneå älv.

De värsta är ju att till 99% så finns det några fler vargar springandes här omkring..

Publicerat

De värsta är ju att till 99% så finns det några fler vargar springandes här omkring..

Ja, jag vet det!

Jag får rapporter från ReA på grannforat.

En varg mindre är en varg mindre. :thumbsup: