Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuter gärna hagelskott mot räv på 80meter...

Featured Replies

Publicerat

gör jag absolut INTE!

Vet inte hur många här som är med i JAKT-gruppen på Facebook. Där "debatteras" just nu frågan om det är lämpligt eller ens möjligt.

Eftersom vi pratar om Facebook låter debatten ungefär såhär:

- Du är dum i huvudet!

- Nä, du är dum i huvudet!

osv...

Jag frågar nu inte för att jag tänker testa utan för att jag är nyfiken på vad forumets mer erfarna hagelskyttar tycker om tilltaget.

På FB är det en kille som testat på plåtbalja och skinnväst och slutsatsen är att med hans utrustning vore det en väldigt dålig idé att testa på nåt levande. Dock hävdas det att med rätt utrustning och träning är det inga problem. Vi pratar om vanligt hagel inga slugs eller buckshots. Så vad säger ni?

• Svar 62
  • Visningar 13,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Att det är farligt att bli beskjuten på 80 eller 100 meter av hagel, att visst kan en räv dö om den träffas på det avståndet, få dödliga personer kan skjuta och träffa på det avståndet, slutligen kons

• Va fan e världen på väg... Måste va nått fel någonstans.... Hagel pangen är och förblir ett korthålls vapen !   Skiter fullständigt i om det är praktiskt/tekniskt möjligt..     Typ fel i den ja

• Finns ju minst en anledning till att man skiter i idoterna där......     Svaret är så där hopplöst att förmedla att det som regel inte går att förmedla.   Krasst sett - ja det kan man. George Di

Publicerat

JAg skulle inte skjuta med hagel på 80 meter, jag själv anser att jag klarar det på max 25 meter. Men när det gäller fb så finns det många självutnämnda experter där som vet o kan allt.

Publicerat

En räv är fan inte stor på 80m :/

Publicerat

Exv George Digweed eller folk i hans kaliber fixar det säkert. Själv har jag inte mer än ölmagen gemensamt med karln så jag håller mig inom ca 25m...

Har för mig att PMT skriver nåt i stil med att "haglen är dödliga på 80m om träffbilden duger" sen ska ju träffbilden träffa också ;)

/M

Publicerat

Säkerhetsavståndet för hagel är normalt 400m.

All jakt med hagel bedrivs upp till 20m i sällsynta fall max 30m men inte längre.

Risken för skadeskjutning är uppenbar på 80m.

Man kan bli av med sin licens om man sk "uppsåtligt använder sitt vapen på ett otillbörligt sätt".

Publicerat

Möjligt är det säkert men frågan är vart man träffar om man träffar över huvudtaget. Vet många dårar som försökt på både 40-50-60-70m pga taskig avståndsbedömning..inte någon gång har räven varit på plats..troligen skadeskjuten eller helbom.

Publicerat

Haglen är ju tekniskt sett dödliga på så långt håll, även på större vilt som rå, så visst går det. Men det är naturligtvis inte etiskt försvarbart.

Det ska ju för det första till en bra pipa/träffbild,bra ammo och framförallt en sjuhelvetes skicklig skytt.

Sen är man ju såklart mindre lämplig som jägare och vapenägare om man debatterar det i ett öppet forum som allmänheten kan läsa. Man framstår ju inte direkt som seriös jägare och skytt då......

Publicerat

Jag vet en kille här som skulle fixa det skottet men ändå låta bli

Publicerat

Jag vet en kille här som skulle fixa det skottet men ändå låta bli

Det är sånt som utmärker en god jägare.

Publicerat

Mja 80 m....

Mitt första rå sköts med 222:a på ca 60-70m. Av ovana (mitt första rörliga vilt fö) så stannade jag upp i svingen och senare kunde jag konstatera att kulan tog i svanskotan.

Iom att jag hade en kombi och smaldjuret klart markerade träff, men kastade om. Följde jag upp med en smäll 12/70 nickel magnum 3or(som fö verkar slutat säljas... :sad:  ) på ca 70-80 m avstånd strax innan rået var inne i skogen igen. Liksom vad göra?!?

Drevet gick undan i ca 5-10 min. Gick i en båge och drev sträckan var någonstans 600-800 m innan det blev tyst.

Turligt så låg smaldjuret död ca 50-100 m från skottplatsen.

Kunde konstatera att ca 5-10 av haglen träffat.(från halsen och bak till buken, inget hagel i låren) Minst 3-4 st hade tagit sig innanför revbenen, var av ett gått genom ett revben.

Dock vet jag inte om hagelsmällen skulle ha räckt för att fälla djuret, eller om den var helt avgörande för att djuret ramlade....

Vidare så under en annan rådjursjakt. (Vid tiden så var jag ny och grön och ca 20 år gammal. Den som hade rådrivare, en drever, var ett bygdefyllo boende ca 3 mil ut i skogen. Han var för det mesta dyngfull  :wallbash:  ibland så full att vi inte fick upp honom, utan vi bara gick till hundgården och lånade drevern.)

Vi var ute och jagade och fyllot samt min kompis hade tagit pass utefter en skogsbils väg ca 80-100 m i mellan varandra. Drevet kom och ett rå ställde sig på vägen mitt i mellan. Fyllot lyfte bössan och kompisen skrek åt honom samtidigt som han kröp ihop som en boll på passet. Smällen kom och hagelsvärmen träffade kompisen. Gubben trodde inte på det, men spåren i snön efter svärmen överbevisade honom. Nu var det ca minus 10 och kompisen var väl klädd. Inget hagel lyckades iaf inte göra något synbart spår på min kompis kropp. Vet ej vilken ammo som användes, dock var det en gammal "rustik" hanbössa som fyllot använde....

Så summa, skott på typ 80 m kan tränga in och döda. Men kanske inte något att räkna med :confused:

Publicerat

Jag kan om jag vill labba fram hagelladdningar som går att skjuta vilt på Digweedhåll , dock är dom att räkna som kula  ca 30m innan träff.

/ P

Publicerat

Jag skulle dock vilja påminna om att internet ohh FB är tämligen nedlusat av troll.

Publicerat

80? Glöm det, en på 20 kanske blir på plats.. Max..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Trolltyg finns det gott om nackdelen är när folk med sämre omdöme läser sånt och sen måste prova, när jag fick en hagelbössa efter morfar så sa han att "den där kan du skjuta på långa håll med om du använder vänsterpipan" dock har jag inte provat, på tavla förstås.

Samma legend hade ju lite svårt med just avståndsbedömningen, två skott på rådjur det gick omkull men fick tas med nackstick, antalet steg fram var 70, men att prova på vilt utan skada då måste man ha en skruv lös om man inte är väldigt säker på sin sak.

Men det är väl bara att börja med att se om man lyckas få in antalet hagel i en pappfigur, har nog nån pappräv kvar så det kanske blir en provskjutning.

Publicerat

Jag gillar verkligen avståndsmätaren vid hageljakt "på pass". Visst, höga fasaner och klappjakt... där fungerar den inte. Men när man står på ett pass för rådjru, hare eller räv är det en jäkla skillnad på att kunna avgöra i förväg om något är 25 eller 35 meter. 

Publicerat

80? Glöm det, en på 20 kanske blir på plats.. Max..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det finns i Italien en " tävlingsform " med stort inslag av betting där man skjuter på   Champangeflaskor,  och tekniken är gammal  men man måste behärska den . 

Självklart så funkar den på vilt på 100+  och jag har själv sett det  på en skammad  Viggand  på 100+ ( jag kunde mäta m laser)   där det tog tid att få ut båten och hinna fram för en traditionell avfångning på vattnet.

Den typen av ammo är vad jag vet förbjuden att sälja i sverige över disk, men den säljs i Italien.   Jag  ska för ovan ändamål  göra ett gäng då jag kan använda dom över öppet vatten utan risk.

OBS:  jag kommer inte lära ut tekniken offentligt på   laddavdelnigen !   

/ P

Publicerat

Jag gillar verkligen avståndsmätaren vid hageljakt "på pass". Visst, höga fasaner och klappjakt... där fungerar den inte. Men när man står på ett pass för rådjru, hare eller räv är det en jäkla skillnad på att kunna avgöra i förväg om något är 25 eller 35 meter. 

Avståndsmätare borde finnas i varje hageljägares utrustning,

/ P

Publicerat

Även om jag aldrig skulle få för mig att skjuta på nått levande med en hagelbössa på över 30m så tycker jag ändå om att få fram fakta kring frågan.

Vad blir spridningen på haglen på ett sådant avstånd? Utgå från full trångborrning...

Och vad är hastigheten på haglen på 80m med en normal hagelpatron?

De lär ju ha tappat en hel del kraft sen de passerade mynningen...

Publicerat

Avstånd kollar man ju innan man påbörjar jakten...

Det brukar finnas nån buske, sten, grästuva, träd osv på de maxavstånd man bör skjuta på...

Så har man en bild i skallen på var som jakt är tillåtet.

Vandrar man på ett område får man istället träna upp sitt avstånds seende... (lämpligt på en skjutbana)

Och 30m är kortare än man tror... en hög gran kan bli ca 30m hög... så har man lite att jämföra med.

Publicerat

Sista jag jagade räv fick jag mig en ordentlig motionsrunda. Sprang ikapp en räv som fått svansen avskjuten av tidigare passkytt. Den kom på ca 60-80m och jag stod med hagel och inte ens då kunde jag i min vildaste fantasi få för mig att skjuta den. Utan fick ta en motionsrunda på ca 300m över gärdet den kom på, där jag tillsist kom ikapp den och fick den i backen. Vill även tillägga att den haft en AF i röven i ca 2 timmar innan, så det gick inte super fort för den.

Publicerat

Även om jag aldrig skulle få för mig att skjuta på nått levande med en hagelbössa på över 30m så tycker jag ändå om att få fram fakta kring frågan.

Vad blir spridningen på haglen på ett sådant avstånd? Utgå från full trångborrning...

Köp PMT:s bok så får du en hel del bakgrund.

www.shotguns.se

/M

Publicerat

om det var de patroner jag pratade om så är det inga " normala" patroner , dessa jobbar på ett helt annat sätt och självklart  har dom anslagsenergi på det avsåndet jag pratar om.

dock fungerar inte fullborrning vad jag vet.

/ P

Publicerat

har blivit beskuten av hagel på ~180m.. 

gick inte igenom regnstället...

undrar hur mkt kraft som finns kvar på 80m ..

Publicerat

Suck!

Vad skall en hagelskytt med avståndsmätare till? Jag äger ingen sådan och behöver ingen sådan.

Den bästa avståndsmätaren har alla mellan öronen men alla använder den uppenbarligen inte.

Många här jagar själva på egna marker - de kan göra lite som de vill trots lagar, jaktetik mm som faktiskt är viktigt för både jägare och omgivning.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.