Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämparen ingen vill ha?

Featured Replies

Publicerat

Jag är en nybörjare inom området, kan ni som är mer insatta förklara varför stalondämpare inte är något att ha?

Saklighet önskas om det går, gärna med egna erfarenheter om det är möjlighet.

När det väl är avhandlats kan tråden användas av allehanda experter med rykten och myter som kunskapskälla om ni så önskar.

Publicerat

Jag har en Stalon compact till 222an och det fungerar fint. :)

Publicerat

Jag har en Stalon compact till 222an och det fungerar fint. :)

+1

Publicerat

Jag har en Stalon till min .308W. Funkar bra för mig, jag är tillräckligt nöjd. Efter 3 snabba skott blir det värmedaller som stör, men för den jakt jag bedriver med just den bössan är det inga problem rent praktiskt. Jag gillar också möjligheten att byta front och därmed kaliber.

Nästa gång kanske jag väljer nån som dämpar mer och ger mindre värmedaller.

Det finns såklart lättare och mindre dämpare, men vikt och storlek var inget jag brydde mig om till den här bössan.

Nånstans såg jag en tabell på dämpning, vikt, mm på marknadens vanligare dämpare. Om jag inte minns helt fel så var väl Stalon helt ok där, stack inte ut åt nåt särskilt håll.

Stalons kundservice har fungerat fint för mig också, snabba och trevliga svar.

Publicerat

Stalon whisper på en av mina bössor i cal 308w sitter även ett neoprenskydd på för mindre "klonk" och inget värmedaller vid 3skott.

Publicerat

ALLA aludämpare ger snabbt mirage. Speciellt kompaktvarianterna. Men de kyls också av snabbare än ståldämpare. Stalon är varken bättre eller sämre än sina likar. Min Vmac Havana är grönjävlig i det avseendet. Stalondämparna funkar helt ok vg dämpning, de är robust byggda, enkla att ta isär, har mkt bra kundservice. Ni gör en höna av en fjäder som inte ens finns. Använd neoprenskydd och/eller häll lite T-sprit på dämparen mellan serierna.

Publicerat

Tja, 

det var ett par rubriker och lite annat grummel om Stalon dämpare för en tid sedan, 

1 var att de var skeva 

2 var att de sprack/gick sönder vilket är relaterat till nr 1 i enorm utsträckning.

Iom att vi inte har krav på att man gör en haveriutredning/olycksutredning vid fall av detta slag har vi varken tillförlitlig info och eller statistik utöver

en del lösa rykten och grummel på nätet om saken.

/Christian

Publicerat

Det går åt en del dämpare varje år i detta land. Har ingen exakt siffra men rätt så bra underlag.

Främst handhavande fel, sned gänga (både i dämp och pipa) samt att den tar slut helt enkelt.

Rostfritt håller längre än aluminium under samma förutsättningar det är enda som kan förutses.

sen finns en uppsjö av för/nackdelar och personliga aspekter.

Just stalon funkar som vilken annan alu dämpare som helst, varken bättre eller sämre 

Publicerat

Det finns många parametrar som sällan är med vid alla tester. Jag har slutat läsa tester och provar själv numera. Med tester kan man förstås sovra bort funktionella fel och hoppa över de värsta. Men många tester är alldeles för subjektivt gjorda.

Oavsett vilken dämpare man köper så skall man fundera på:

1) Ljudnivån: alla dämpar men inte som på film (fjutt fjutt). Ligger man vid sidan om upplevs ingen större dämpning alls oavsett dämpare. Man behöver fortfarande pluppar och hörselskydd.

2) Rekylen: Marginell men viss minskning, ju större vapen desto mera märks dämpningen. En 30-06 betydligt mera än en .308 t ex.

3) Temperaturen: Ingen dämpare är konstruerad för banskytte med många (MÅNGA!) avfyrningar. De blir olika varma och sällan som man tror beroende på skytte och ammunition.

4) Mynningsflamman: Detta anser jag vara viktigast för mitt skytte. Få avfyrningar vid t ex åtel och minskad mynningsflamma. Grisarna drar oavsett du har dämpare eller ej efter skott. Men du vill kanske ladda om och skjuta ett till och har ögonen fått sig en flash kan det ta sekunder innan man hittar korset ser med skärpa i siktet igen.

5) Materialet: Lätt = aluminium, låter ibland i fält om man inte drar på ett neoprenskydd. Tung = rostfritt (de här tyckte jag inte om).

6) Balansen och längden. Några kapar pipan, jag har inte kapat min och har inget obehag av det. Jag vill att skyttet skall vara detsamma (med hel pipa) när jag kör utan. Min Stalon Whisper fästes halvvägs in och bara halva längden sticker ut och förlänger. Inget problem alls.

7) Livslängden: här finns bara spekulationer om vad som hänt med dämparna när de lanserades. Vi har bara haft tillstånd att använda dämpare i Sverige i ett par år (typ 4-5 nånting). Det finns ingen lång tradition eller erfarenhet att ta del utav än.

Det är bara det gamla vanliga. 10 personer med 10 olika vapen, åsikter om sikten och annat. Personligen så skiter jag i vad andra tycker och har anskaffat material som passar min användning, på vallen, på jakten etc. Man inser snart att alla beslut är ganska nära och personliga. Därför skall man kanske inte köpa allt som alla andra har utan prova, kontakta andra i jaktlaget som har och testa.

För mig har det varit gängan, ibland M14x1 (svensk) och ibland M15x1 (tysk eller grövre vapen) som satt begränsningarna. Jag har M15x1.

Publicerat

Jag valde Stalon eftersom det passade mitt brukande och eftersom jag tycker att det är kul att stötta mindre svenska företag.

Har inte ångrat mig än.

Publicerat

Walle, det är en fin aspekt som ofta glöms bort.

Publicerat

svår som fan att få ren inne i om man skjuter blandat. kokade den enligt instruktion med tvålflingor och eloxeringen släppte.

dämpar helt ok, vettig balans, dyr jmf RCC och det är samma sak dämparmässigt, fronterna är dyra tycker jag.

Publicerat
  • Författare

Det finns många parametrar som sällan är med vid alla tester. Jag har slutat läsa tester och provar själv numera. Med tester kan man förstås sovra bort funktionella fel och hoppa över de värsta. Men många tester är alldeles för subjektivt gjorda.

Oavsett vilken dämpare man köper så skall man fundera på:

1) Ljudnivån: alla dämpar men inte som på film (fjutt fjutt). Ligger man vid sidan om upplevs ingen större dämpning alls oavsett dämpare. Man behöver fortfarande pluppar och hörselskydd.

2) Rekylen: Marginell men viss minskning, ju större vapen desto mera märks dämpningen. En 30-06 betydligt mera än en .308 t ex.

3) Temperaturen: Ingen dämpare är konstruerad för banskytte med många (MÅNGA!) avfyrningar. De blir olika varma och sällan som man tror beroende på skytte och ammunition.

4) Mynningsflamman: Detta anser jag vara viktigast för mitt skytte. Få avfyrningar vid t ex åtel och minskad mynningsflamma. Grisarna drar oavsett du har dämpare eller ej efter skott. Men du vill kanske ladda om och skjuta ett till och har ögonen fått sig en flash kan det ta sekunder innan man hittar korset ser med skärpa i siktet igen.

5) Materialet: Lätt = aluminium, låter ibland i fält om man inte drar på ett neoprenskydd. Tung = rostfritt (de här tyckte jag inte om).

6) Balansen och längden. Några kapar pipan, jag har inte kapat min och har inget obehag av det. Jag vill att skyttet skall vara detsamma (med hel pipa) när jag kör utan. Min Stalon Whisper fästes halvvägs in och bara halva längden sticker ut och förlänger. Inget problem alls.

7) Livslängden: här finns bara spekulationer om vad som hänt med dämparna när de lanserades. Vi har bara haft tillstånd att använda dämpare i Sverige i ett par år (typ 4-5 nånting). Det finns ingen lång tradition eller erfarenhet att ta del utav än.

Det är bara det gamla vanliga. 10 personer med 10 olika vapen, åsikter om sikten och annat. Personligen så skiter jag i vad andra tycker och har anskaffat material som passar min användning, på vallen, på jakten etc. Man inser snart att alla beslut är ganska nära och personliga. Därför skall man kanske inte köpa allt som alla andra har utan prova, kontakta andra i jaktlaget som har och testa.

För mig har det varit gängan, ibland M14x1 (svensk) och ibland M15x1 (tysk eller grövre vapen) som satt begränsningarna. Jag har M15x1.

Om jag förstår dig rätt anser du att det finns 7 skäl att inte välja stalon, relativt rikligt beskrivet.

Kan du verifiera några av dina skäl med fakta, det skulle vara användbart.

Publicerat
  • Författare

svår som fan att få ren inne i om man skjuter blandat. kokade den enligt instruktion med tvålflingor och eloxeringen släppte.

dämpar helt ok, vettig balans, dyr jmf RCC och det är samma sak dämparmässigt, fronterna är dyra tycker jag.

Tack, sakligt och bra!
Publicerat

Då har du förstått mig fel - jag har ju själv valt en Stalon Whisper efter att ha blivit bombad med information. Men anser att alla dämpare är lite överreklamerade, de löser inte alla problem. Jag har sällan dämparen på och oftast vid skymning.

Se inget behov eller problem som dämparen löser för annat skytte. Plötsligt skall alla ha dämpare, för att man kan kanske.

Att ha licens på en dämpare och ha en sådan kan vara bra de tillfällen dämparen fyller en riktig funktion.

Men har du den på alltid kör du slut på den till i princip ingen nytta alls.

Jag köpte en låda .308 idag (10 paket x 20) och skyttetränar ofta, att ha den på vallen är att förstöra den enl min åsikt.

Publicerat

Amen...
Dämpen fyller funktionen att dämpa ljudet, det är ju det man vill....
Kör man slut på den så köper man en ny, men att den inte skulle göra ett uns nytta verkar konstigt. Menar du att det är "status" att släpa på mer vikt och att uppleva mindre smäll och rekyl?

Tillägg:

det finns visst lämplighet att ha dämp på bana, men inte aludämp utan stål.

ju fler skott man skjuter desto mer lämpligt är det anser jag. speciellt om man är flera på rad på vallen eller skjuter i båset. miljön blir trevligare runt dig.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Skriver under på ståldämp om mycket skytte på bana. Dumt nog köpte lokala jaktskytteklubben Stalondämpare till sina klubbstudsare 6,5x55. Fungerat utmärkt i och för sig...men nu efter två säsonger är de slutskjutna...sönderfrätta inifrån på de första bafflarna. Men de har säkert gått ca 4000 skott...och detta intensivt dvs varit glödheta mest hela tiden under skjutkvällarna.

Publicerat
  • Författare

Skriver under på ståldämp om mycket skytte på bana. Dumt nog köpte lokala jaktskytteklubben Stalondämpare till sina klubbstudsare 6,5x55. Fungerat utmärkt i och för sig...men nu efter två säsonger är de slutskjutna...sönderfrätta inifrån på de första bafflarna. Men de har säkert gått ca 4000 skott...och detta intensivt dvs varit glödheta mest hela tiden under skjutkvällarna.

När dämpare är "slut" som du säger, är det möjligt att byta front och skjuta 4000 plugg till då? Eller är det att "skrota" som återstår?
Publicerat

Folk tycker ju andra ska ha det dom själva har utan någon förståelse för det sakliga vilket gör att stalon är mest poppis eftersom de säljs flest av.

Publicerat
  • Författare

Folk tycker ju andra ska ha det dom själva har utan någon förståelse för det sakliga vilket gör att stalon är mest poppis eftersom de säljs flest av.

Är det därför stalon inte är bra?

Hängde inte med i ditt resonemang.

Publicerat

De håller inte samma kvalitet som tex atec. Ska du ha funktionellt men för en mindre summa så köp en rcc.

Publicerat
  • Författare

De håller inte samma kvalitet som tex atec. Ska du ha funktionellt men för en mindre summa så köp en rcc.

Jag är inte intresserad av köpråd, jag är ute efter sakliga argument till varför dessa dämpare inte är bra.

Du är inne på ett intressant spår om bristande kvalitet, kan du utveckla det?

Publicerat

När dämpare är "slut" som du säger, är det möjligt att byta front och skjuta 4000 plugg till då? Eller är det att "skrota" som återstår?

Skulle tro att det går fint att byta front (vilket ju då inte kräver nytt licenskrångel)...vilket ju kan ses som en fördel med Stalon :-)
Publicerat

Alla märken oavsett tar stryk av x 1000 antal avfyrningar, det är mera normal förslitning.

Publicerat

Japp...folk måste börja inse att aludämpare i många fall är förbrukningsvaror. Kanske i än högre grad för folk som hänger här eller på grannkanalen...eftersom jag tror vi skjuter mer än genomsnittet :-)