Publicerat December 23, 201411 yr Precis! Men om den nu klarar 4000 avfyrningar och man skjuter 200 skott om året så håller den i 20 år ... VEM har samma bössa och om 20 år, vem har samma dämpare om 20 år, vem jagar om 20 år ... Köp det man vill ha oavsett, så är problemet löst. En dämpare är lixom ingen investering.
Publicerat December 23, 201411 yr En BMW är av inte helt oklara skäl dyrare än en seat.... Man får vad man betalar för! Alltid! Frågan är mer om man behöver BMW om man kör till kyrkan på söndagar? De är sämre för att de är sämre byggda. Sedan spelar alla aspekter in, materialkvalitet, godstjocklek etc.
Publicerat December 23, 201411 yr Atec håller inte ett skit bättre än stalon eller någon annan aludämpare för den delen förutsatt att man gör liknelsen i samma vapen med samma piplängd och använder samma ammunition i samma modell/storlek på dämparen. Det enda som ökar livslängden något i en aludämp är om man typ sonic har stålinlägg i bafflarna. skall man skjuta mycket med dämp är det enbart stål som gäller men inte det är bra heller. Mängdträning ska ske utan dämpare. Dämpare är förbrukningsvaror och inget man kan göra något åt. den bör hålla ca 30-40% av piplivslängden beroende på massa variabler och kaliber. Bara att inse! Däcken på bilen håller inte lika länge som bilen heller!
Publicerat December 23, 201411 yr Det är ju grotesk skillnad på dämpare för jakt och dämpare för sportskytte så man måste nog göra det valet först. Den Stalon dämpare jag testade en gång på skjutbanan gav extrem mirage efter bara fyra skott så den dömde jag ut på stående fot, men för jakt är ju inte det något bekymmer. Den hade dessutom ett ringande ljud jag upplevde som väldigt jobbig, men det fixar man ju med en dämparkådis. Jag valde en Ase Utra Jet Z-Compact eftersom den ursprungligen är utvecklad för automatvapen och skulle tåla att mängdskjutas utan problem. Mirage kommer man inte från och jag körde med en blöt handduk över dämparen mellan mina serier. Den dämpade ofantligt bra och tog i princip ALL rekyl. För jakt har jag en RCC T-41 som jag är jättenöjd med. Den dämpar lagom mycket och fimpar framförallt mynningsflamman. Den väger mycket lite och kommer att hålla i väldigt många år. Dämpare är förbrukningsvaror precis som pipor, och ju mer man skjuter desto högre krav får man och allting har ett bäst före datum - så är det bara. Att kunna rengöra en dämpare är jätteviktigt och här har jag haft problem med min RCC eftersom den är full med bly och vax, men efter lite trixande så funkade den igen. Många tusen skott har den fått utstå.
Publicerat December 24, 201411 yr Vilken debatt du skapade humlegaard! Antingen är vi sjukt divergerande i åsikt eller så jagar många för lite och har för mycket tid hehe....
Publicerat December 24, 201411 yr Ja nu på slutet ja. Men läser man inläggen utefter frågan spretar det lite. Gud jul på dig krallis!
Publicerat December 24, 201411 yr Författare Vilken debatt du skapade humlegaard! Antingen är vi sjukt divergerande i åsikt eller så jagar många för lite och har för mycket tid hehe.... Troligen det senare!Återigen, god jul Allihopa!