Publicerat December 28, 201411 yr Kanske tokigt att planera så långt fram. Men något speciellt vill jag göra året jag fyller trettio. (Eller hur mycket det nu är...) Har länge drömt om Alaska eller Nordvästra Canada för Grizzly och en vildmarksnära upplevelse. Kanske en vecka utan el eller liknande. Det uppenbara alternativet är Africa. Där är det mer tillrättalagt för att även kunna ta med sig frun. Vilket skulle göra det hela så mycket trevligare. Finns även viss möjlighet att få med en kompis med fru. Sedan finns ju även ett annat alternativ. Tänk om man kan ta med tre tillfyra av siba bästa vänner på 3-5 dagars lite billigare men ändå uppkevelserik jaktupplevelse. Pröjsar de resansjälva borde en budget motsvarande två veckor i africa täcka en hel del. Vad tror ni? Hur skulle ni resonera och är det någon som har mer detaljerade tipps?
Publicerat December 28, 201411 yr Jaha, så Henke ska ge sig en egen 50-årspresent. Det är bra att planera i förtid.
Publicerat December 28, 201411 yr jag har en kontakt i afrika som jag är sjukt nöjd med, halva priset på dagavgiften, trofeavgifterna är ungefär samma, inga mellanhänder!
Publicerat December 28, 201411 yr Författare Var i Africa? Har du även koll på avgifter för medföljande?
Publicerat December 28, 201411 yr tycker du är helt rätt ute att börja planera inför 2017 redan nu .. jag fyller också med nolla på slutet kommande år och har börjat spåna på något ordentligare och efter mycket funderande bestämde jag mig i mellandagarna. tyvärr kräver resan jag bestämde mig för rejält med förberedelse så jag bokar först till 2016 så får bli en något försenad födelsedagspresent. jag kommer att börja kontakta olika byråer så fort säsongen är över för att ta tag i det praktiska. men - det som du var intresserad av var resonemanget. jag har funderat rätt mycket på vilken typ av jakt jag verkligen uppskattar och om man ska lägga de där extra slantarna måste det även vara en rejäl upplevelse. jag vet att många älskar afrika och jag är väldigt medveten om att det skiljer enormt mellan områden men det är verkligen inget för mig. i alla fall inte för att jaga - åker jag dit tar jag med tjejen och åker på safari istället. då till frågan om familjen - jag tror det är rätt svårt att få till det om man inte åker på klassisk lodgeresa till afrika. hade kravet/önskemålet varit att ta med familjen hade jag nog sneglat åt en fiskesemester istället efter lite big game men du kanske inte är lagd åt det hållet lycka till och vi ser med spänning fram emot vad du bestämmer dig för
Publicerat December 28, 201411 yr Författare Var i Africa? Har du även koll på avgifter för medföljande?
Publicerat December 28, 201411 yr Var i Africa? Har du även koll på avgifter för medföljande? aurora är snorbilliga på afrika och det brukar alltid vara billigt för medresenär. jag bläddrade även i nya dianakatalogen (även om jag inte är något större fan av diana) så är det rätt uppenbart att de har reviderat sina priser rejält på afrika, kanske framförallt i autopyrschområdena
Publicerat December 28, 201411 yr Något av en sällskapsresa, hjortjakt i England. Dov eller kron, trevligt, gemytligt och viltrikt.
Publicerat December 29, 201411 yr Var i Africa? Har du även koll på avgifter för medföljande?1950R Inkl allt för jagande, mat dryck resor boende!Medföljande 1250R Medföljande kan ju sitta vid polen nån jaktdag och dricka drinkar! Randen står i ca 0, 67 ( kollade för några veckor sedan) Flyg ca 6000kr hämtning i Johannesburg ingår Ca 2,5tim norrut ligger campen Vid intresse pma mail så får du kontaktinfo.
Publicerat December 29, 201411 yr 1950R Inkl allt för jagande, mat dryck resor boende! Medföljande 1250R Medföljande kan ju sitta vid polen nån jaktdag och dricka drinkar! Randen står i ca 0, 67 ( kollade för några veckor sedan) Flyg ca 6000kr hämtning i Johannesburg ingår Ca 2,5tim norrut ligger campen Vid intresse pma mail så får du kontaktinfo. Vad du är elak som lägger det framför näsan på mig hela tiden när det inte är läge att åka. [emoji19]Får planera för 2017 då man fyller "30" och trösta mig med lite djuphavsfiske under 2015 så länge. Vet du nåt om vad som finns för icke jagande medresenärer, dags safari eller liknande? Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
Publicerat December 29, 201411 yr Författare När på året tycker Afrika experterna det är bäst att åka. Om man nu har frugan med.
Publicerat December 29, 201411 yr Författare Det är ingen som har något att säga om Alaska eller så som alternativ. Eller en vecka i Europa med några kompisar?
Publicerat December 29, 201411 yr Var länge sedan jag var i Alaska men det är en oerhört hård delstat, med hårt liv, tufft klimat och i praktiken är det mer ett överlevnadsäventyr att resa dit snarare än att jaga. Men det kanske är min rätt färgade uppfattning. Jakten som sådan där var intressant och det är stundtals rätt gott om vilt. /Christian
Publicerat December 29, 201411 yr Vad du är elak som lägger det framför näsan på mig hela tiden när det inte är läge att åka. [emoji19] Får planera för 2017 då man fyller "30" och trösta mig med lite djuphavsfiske under 2015 så länge. Vet du nåt om vad som finns för icke jagande medresenärer, dags safari eller liknande? Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk Dom löser det mesta , safari, fiske djuphavsfiske mm Men det ingår inte i medresenärens pris(1250R) I juni juli är det som svensk sommar men kallare på nätterna och bara ljust 12 Tim/ dag
Publicerat December 29, 201411 yr Det är ingen som har något att säga om Alaska eller så som alternativ. Eller en vecka i Europa med några kompisar? Om du vill så kan jag ringa o höra med f. d. arb.kollegan på Husqvarna om du kan ringa o prata med honom. Han har varit dit till Alaska samt till B. C o jagat. Sist så sköt han en 9 fots björn i Alaska. Dom har ju inga vågar ute i vildmarken men ett måttband el. tumstock går ju bra så att dom kan mäta storleken. Kaliber 300 wm.
Publicerat December 29, 201411 yr När på året tycker Afrika experterna det är bäst att åka. Om man nu har frugan med.April maj eller september oktober men på hösten brukar vi jägare va upptagna med annat,Så varmt i mars och svalare i juli!
Publicerat December 29, 201411 yr Så eftersom jag fyller år i April är det ingen dum ide? Troligen den bästa idé du någonsin fått! Vem vet kanske att man hänger på
Publicerat December 30, 201411 yr Kronhjortjakt i Skottland på hind och kalvar med gänget? Ska vara överkomliga priser om man undviker trofedjuren och naturupplevelsen är den samma. /Markus
Publicerat December 31, 201411 yr Författare Christian. Missade att även du svarat. Nu var ju kanske just det där äventyrliga det som var lockande med det alternativet. Samtidigt vet jag att jag då blir ensam. Frugan kan nog följa med på typ Safari med all inclusive på någon trevlig lodge. Men Alaska resan får jag göra utan sällskap. Plus eller minus? Lite av båda...
Publicerat December 31, 201411 yr du är i min ålder,då borde du kunna välja safari med frugan eller alaska utan! vad är trevligast, vad ger dig mest?
Publicerat December 31, 201411 yr Christian. Missade att även du svarat. Nu var ju kanske just det där äventyrliga det som var lockande med det alternativet. Samtidigt vet jag att jag då blir ensam. Frugan kan nog följa med på typ Safari med all inclusive på någon trevlig lodge. Men Alaska resan får jag göra utan sällskap. Plus eller minus? Lite av båda... Det går göra alaskajakt från gummibåt och då kan frugan hänga på.